Aug 10, 2011

Resipi Jelly Cocktail Versi Yanamib


Ye aku tahu rupa paras jelly aku tak cantik...sebab tu ada yang cakap macam ayam masak kurma lah, bubur lah, gulai daging lah...huwaaaaaaa!!! ai tacing tau!! T______T


Terima kasih kepada yang meneka dengan sangat tepat iaitu desert cocktail...tiada hadiah untuk anda...lalalalala~  =P


Ekceli resipi ni aku amek dari makcik aku...dan ini juga merupakan kali PERTAMA aku buat jelly cocktail...niat asal nak buat puding triffle, tapi sebab malas nak pergi kedai cari kek swissroll so ubah selera jadi jelly cocktail...ngee~   dan resipi ni aku bantai ikut sedap tangan aku je nak bancuh macam mana sebab makcik aku pun stay kat Teluk Intan...kitorang communicate through fon je...haha~  ^__^



Bahan-bahan::

1 tin susu cair
1 tin buah coctail (ikut suka nak jenama apa)
1 peket jelly jenama Nona kaler putih/jernih...nak kaler lain pun boleh (peket besar...lagi banyak lagi sedap)
2 sudu kastard
gula secukup rasa



Cara-cara membuatnya::

1.  Masak jelly ikut pada arahan kat belakang kotak...masukkan gula secukup rasa (aku letak 2 sudu besar)....

2.  Dalam bekas lain, bancuhkan kastard...2 sudu kastard + 2 sudu air...kacau sehingga sebati....kemudian campurkan bancuhan kastard tadi ke dalam jelly yang tengah masak...kacau sehingga sebati...bila dah sebati, padamkan api dan biarkan jelly membeku...

3.  Bila jelly dah beku, potong jelly dalam bentuk dadu atau ikut apa² rupa yang anda minat  =P

4.  Panaskan kuali / periuk, masukkan susu cair dan tambah 2 tin air...kalau taknak tambah air pun takpe...ikut selera masing²....kacau sehingga panas, kemudian masukkan gula (4 sudu besar)...kalau nak manis lagi tambah je gula..boleh rasa dulu susu tu untuk bajet tahap kemanisan....tapi kalau puasa agak² je lah ye...hehe~

5.  Asingkan buah² cocktail dari air gulanya...kalau taknak asingkan pun takpe...cuma nanti bila air gula tu bercampur dengan susu, nampak berbuih...tu orang ingat kuah kurma  (-__-")

6.  Lepas dah masak susu cair tu kena sejukkan dulu...dah sejuk baru campurkan buah² cocktail tadi...kacau lah dengan lemah gemalainya  =P

7.  Then campurkan susu dengan cocktail tadi dengan jelly yang dah beku yang dah dipotong dadu tadi...lepas tu...MAKAN!!!! lebih sedap jika disejukkan...nyum nyum!




aaa faham tak resipi aku ni?? kacang putih je kan?? hehehe  kalau ada kemusykilan boleh utarakan di kotak komen...nanti aku edit je balik ayat² aku k...


Selamat mencuba!  ^___^














p/s::  malam ni berbuka kat Village View, Bangi...dengan kawan² sekolah dak encem...btw, setahu aku Village View tu owner dia orang melayu Kelantan/Ganu lah...macam mana pulak boleh jadi tak halal?? aku memang tak nampak dorang pamerkan sijil halal...erm takpe, nanti aku tanya kat pekerja Village View pasal isu ni oke?? *ini jawapan kepada yang bertanya pasal village view tu tak halal*   ^___^





Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

21 comments:

Unknown said...

peh sedap ni kak..resepi pon simple..mekasih resepi..jijah nak cuba lah..tak jd jijah inform balik yer..hehe

Unknown said...

tgh pose ni sume nampak sedap..makin rajin akk try buat itu ini

Munn Jaafar said...

buat cocktail tu biasa dh...cuma xpnh buat jeli lg...

=)

Unknown said...

alaa mcm ssh je...-.-' *org tak pndai msk mmg ckpnye gini... hehe

village view! dah pernah pegi rsnye kat jln belakang jalan nk ke hentian kajang-ukm kan kan

Lea Isnawi said...

wah..nampak sedap!

Tieah Madian said...

Cocktail memang sedap.. Agak selalu buat.. Tapi jelly tak pernah lagi.. Selalu pakai yang buah dalam tin n campur susu dan kastard je..


Entry Terbaru : Isu Murtad dan Siapa Hajjah Sitt Al-Wuzara?

Cik Nani Noraini said...

haha..dah agak dah..memang cocktail..
kak yana, rupa paras tak penting, rasa sedap tu yang best!!

giteww..hahah

Ibu Muda 30series said...

pernah buat gath berbuka kt village view last 2 yrs... not bad.

napa pulak tak halal ek? bukan kedai melayu ke tu?

Fazleyatul Aini said...

wah blog ko skrg dah mcm blog memasak plak aku tgk. hehehe bgs2 good job

PinKy MoMMa said...

yana..janji rasa tu mau ada..
apa ada pada rupa kan hehehe

Myra Jay said...

Nak cubalah resepi nie Yana..
TQ ye syer :)

Anonymous said...

x penah lagi buat koktail buah...nak try ar...thanks sharing the recepi yana.. :)

chenthagila said...

kite buat cocktail tak guna gula tapi guna susu pekat. huhu.

nabilah_2908 said...

hmm....baru hari tu village view keluar kat tv...cantik gak tempat tu.. ;)

nnti sambil makan sambil snap2 eh.. :)

Unknown said...

takper janji sedap...

mas saari said...

rajin ibu ni masak...hehehehe
gegirl kot?

aamalinaazman said...

ha
kan dh kate
kikiki
=)

YattAkasah said...

suke sangat2..nk tempah satu..hehehe

BENA said...

blog sis da macam blog pasal resipi jek tau skg. heheheheeh ;)


hamboih hamboihhhhh ! bile nk tunjuk masak lauk pauk lak sis yana? hehehehe ;)

aizamia3 said...

me kacih bg resepi tapi ntah bile nak mencubanye.. hikhikhik..

CikPuanWanda said...

nampak sedap..nt bila rajin, leh la try...heheh

btw, village view xhalal??serius ke??wktu stdy sna pernah la gak mkn kat sna..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015