Sep 22, 2011

Perihal Buku Merah~



Buku yang digilai ibu² mengandung...
tapi dalam kes aku si suami yang gila buku merah...hahaha~
buku ni juga penyebab aku masuk opis lambat...
update blog pun lambat...grrr~
dari pukul 8.30am, selesai urusan pukul 1pm...
boleh tengok 2 kali wayang...=.=


Meh aku cerita sikit pengalaman aku buat check up kat klinik kesihatan  =)


nurse::  awak ada buat check up kat mana² tak sebelum ni?? pernah buat scan??

aku::  ada..saya pergi Az-Zahrah, Bangi...

nurse::  oh ada gambar scan?? bak sini nak lekat sekali dalam buku....

aku::  ada ada...nah~

nurse::  macam dah besar je anak awak ni...ikutkan berapa lama dah mengandung??

aku::  erm masa scan tu doc cakap dah 4 bulan lebih...

nurse::  bila last awak period??

aku::  erm tak ingat la nurse...last bulan 5...bulan 6 tu peot dah tak betul...

nurse::  kenapa dah lambat baru nak bukak buku??  *dah agak dorang akan tanya soklan gini..ceh~*

aku::  saya tak tau pun saya peknen...masa saya check mula² dulu, doc tu kira ikut tarikh last saya peot yang tak betul bulan 6 tu...kalau ikut kiraan doc pertama tu patutnya bulan ni baru 3 bulan saya peknen..bila dah scan baru tau baby dah besar...

nurse::  awak dah tahu peot dah tak betul kenapa tak check je terus??

aku::  suami saya tak percaya saya mengandung...

nurse::  *senyum sinis*

aku::  serius! memang dia tak percaya...sebab tu check up pun lambat...saya pun takde alahan apa²...mana nak tahu mengandung...  *ingat aku menipu ke?? tak kose nak layan*

nurse::  jangan nanti nak bersalin pun suami tak percaya udah lerr..terberanak je la awak kat rumah nanti..huhu~

aku::  *wakluuuu~*



Kenapa aku nak jugak bukak buku merah??
ini namanya langkah berjaga²...
memang kami merancang nak bersalin di hospital swasta...
tapi aku tak tahu masalah apa akan jadi pada aku nanti...
hospital swasta ni kalau ada kes dorang tolak pi gomen jugak...
kalau takde rekod aku rasa mesti nurse² kat gomen tu malas nak layan aku...
bukanlah meminta untuk dapat masalah kritikal masa bersalin...
setiap hari aku berdoa agar urusanku dipermudahkan...
tapi manusia hanya merancang..Allah menentukan bukan??  =)


Apa-apa pun aku tetap serik nak menunggu sampai 4-5 jam semata² nak buat check up =.=
lepas ni nak pergi klinik panel jekkkk...
bila nurse dah call tanya
kenapa tak datang check up...
baru aku pergi balik klinik kesihatan tuh....
tak pun tunggu je nurse datang rumah...
dah dorang cakap nak datang rumah buat check up/spot-check segala...
saya tunggu kat rumah je la yeeeeeeeee~  huhuhu~  =P






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

21 comments:

nabilah_2908 said...

klinik gomen mcm tu la...harus menunggu.... ;)

psst...nanti nak suh baby panggil Yana apa...? Mama..Ibu..Umi..? :)

Lydia Amanda said...

ok la.. hope lepas ni xde lagi pengalaman menunggu begini

Rozita Ceritaita said...

tengok tempat la yana.. tempat akak x sampai 2 jam pun.. x ramai org.. klinik desa je pun...cuma nak jumpa doktor 2x sepanjang pregnant je tu lama sikit..

aku avoid hospital swasta.. banyak pengalaman buruk kawan2.. yg meninggal pun ada sbb hilang darah yg banyak.. tp tu la ajal ada kat mana2 kan..

Ibu Muda 30series said...

yana...klinik gomen ni buleh je kalo nk cepat, tp kena dtg beratur sebelum pintu klinik dibuka lg...kalo kt tempat akak....kol 630 dah kena beratur kalau nak masuk opis b4 kol 9am :)

antara sanggup nk bangun pg dgn tidak je...hehe

Puan Eka said...

kalau pi klinik gomen,kita yg bukan mengandung ni pun kena pi awal..kalau tak eii tak kose nak tunggu...

penah sekali mata kena gigit natang apa tah,bengkak besoo gila,nak g klinik panel tak bukak,terpaksa g sana... dari bengkak beso sampai bengkak surut baru dipanggil masuk..org yg dtg awal eh eh copat lak masuk ea...kito yg lamo lambat lak masuk..errrr

Dkna Abza said...

tak semua mampu untuk buat rawatan kat private, sebab tu klinik gomen ramai orang...tambah pulak doktor tak ramai kat klinik gomen...

Unknown said...

hospi o klinik gomen memudahkan sebenarnya.. tak semua org mampu macam kak yana..hehe ape2 pon betol kata akak sebagai langkah berjaga2..patutnya boleh je akak buat buku merah awal2 mengandung dulu. tapi nak bersalin kat swasta lepas tu no hal je..janji ada buku merah..kihkihkih


yg xbest pas bersalin nnt hosp swasta tak bg buku baby untuk baby! die bg mcm 1 pamplet je..xlengkap!
byk kes jijah dpt lepas bersalin kat hosp swasta..susah nak trace particular bagai..emmm..

FarhanahAdzlan said...

perghh..pengomen atas2 ni sumer dah brpengalaman kat klinik gomen..hahaha=)
xde pngalaman pi situ..biase pegi klinik panel je..haha=)

Cik Puan Nurul said...

nk buat buku mmg kdg2 lama sikit pi belah petang la org xramai or g klinik desa mmg xsesak..
mmg betui tu kalo ade mslh nnt sepital swasta akan refer kt gomen gak sbb sepital gomen doc pakar lebih ramai dan kelengkapan dh tentu lebih baik cuma tang layanan 1st class tu jgnlah hrp sgt kan berbaloi la dgn apa yg kita bayar

eyjalukman said...

haah , btol2 .
amek langkah berjaga2 kn kak yana .
t lau jd pape atleast dah ad rekod .
hee tak sabar nk tggu kak yana bersalin ;P

zaheeyah said...

Wah tahniah~~ skg ni tengah belajar, ada member rapat sy tuh peknen.. hari2 buat dunia sy gempaq.. sebab dia slalu lapaq.. adoi...

suria lekatlekit said...

akak dulu pn 4 bln br pegi check up gara2 takut jarum. memang kena bebel mcm2.. standard la tu gomen.. akak check up kt gomen je smpai dh biasa kena tggu dr pg smpai tghari.

Yana Yassin said...

lum kawin xde pengalaman,... tp kengkwn banyak g klinik kerajaan, mmg betul senang klu apa2 ( bkn minta),.. gomen take care lebih, swasta byk lewa sikit nak duit ja,..

Prince Halilintar said...

mesti byk pengalaman baru kan..ye la first pregnant la katekan..

mas saari said...

biasalah yana, utk kesihatan anak dan langkah berjaga2 kena buat jugak buku merah ni... tapi biasalah memang kena tunggu lama!

akak ni staff Kementerian Kesihatan pun kena tunggu berjam2 jugak...huhuhuu

Unknown said...

kak yana, expected delivery date kak yana same dgn besday mira.. harap mmg baby lahir tarikh tu la.. boleh celebrate same2..hihi

Unknown said...

sronoknye tgk org mngandung.... huuuu

Susie said...

kerajaan mmg gitu asikla nak membebel...cam la diorang tu xpernah ngandung...

http://susiyantisoleman.blogspot.com/

Anonymous said...

nk tulis edd sama ngn my 1st baby...

sy kalau g gomen skrg suka g ptg2 pas pkl 3, x tunggu lama sngt...sbb ptg x de org sngt dah

Liyana said...

gomen standard la..hehe, xtau nk komen pe, xde pengalaman lg, :D

hazman aka species1980 said...

yana : suruh ujang baca buku PA N MA bebanyak skit....hehehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015