Sep 12, 2011

Bila Serbuk Kunyit dah Habis~

Alkisahnya di bulan puasa baru² ni lah kan...
well idak la baru sangat tapi bolehhhlaaaaa  =)
Bila mood rajin memasak dah datang
maka dengan lemah gemalainya aku akan bersilat di dapur...
sediakan makanan berbuka untuk encik suami dan keluarga yang lain...
*macam ramai je bunyinya..huhuhu*


Makanan untuk dak encem adalah paling kacang nak buat...
ayam goreng kunyit...yeehaaa~
so dengan excitednya aku mulakan proses memasak ayam...
tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii puas la ku cari² serbuk kunyit adabi tu nan adoooo...tsk tsk  =.=





aku::  mak mana serbuk kunyit??

mak::  aik takde ke?? dah habis la tu...


habis??? dem! takkan nak keluar pergi kedai...dah la hujan lebat gila time tuh...adeh T__T


aku::  adoii macam mana nak goreng ayam ni?? isk~

mak::  kan kunyit hidup tu ada...guna yang tu je lah...







aku::  errr macam mana nak guna kunyit ni mak??? *sambil membelek² kunyit dengan buat muka kartun paling comel..lalalala~*




mak::  aishhh...potong sikit...agak² je la nak guna banyak mana...campur dengan bawang putih 2 ulas, bawang besar sebijik...(rasanya lah ada bawang besar...nanti aku check balik...hahahahahaha~) lepas tu tumbuk la...bila nak letak garam, jangan letak sekali banyak...letak sikit²...taknak bagi berair sangat masa menumbuk...

aku::  oh gituuuuu~



And you know what?? malam tu ayam goreng aku adalah paling sedap!
bukan aku yang cakap...aku tak makan pun ayam goreng tu...
tapi laki aku yang cakap...wawawawawa~  *vangga vangga..hinssff~ hinssff~*
so lepas ni kena sediakan je lah kunyit hidup tu kat rumah...
in case TERlupa nak beli serbuk kunyit boleh la nak guna alternatif lain kan...huhuhu~


Terima kasih mak! bila la aku nak jadi macam mak...hihi~ v(^___^)
okebai~!











p/s::  jiran² aku kat the Sims makin ramai laaa...yeaahooo!! ^___^






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

18 comments:

Fazleyatul Aini said...

ish kalau aku x koser la nak menumbuk. aku suruh je adik aku p kedai.haha

Liyana said...

rajin btl yana menumbuk, klu kita sanggup kerah tenaga adik p kedai carik serbuk kunyit, klu x mogok masak, wakaka

Ibu Muda 30series said...

ayam goreng pakai kunyit hidup tu mmg lg sedap yana...

mas saari said...

guna kunyit hidup memang sedap! akak lagi suka...heheheee

hakamah hamyadi said...

kena tumbuk je ke...blend x boleh..hehehe...xpe2....nnt da lama kawen, leh la jd macam mak sis

nabilah_2908 said...

errr...tak bertanda ke tangan Yana dgn warna kuning kunyit tu..?

kalau sy guna kunyit hidup ni...sy sarung plastik kat tangan tuk menghiris or kupas kulit kunyi tu... :) :P

safurara said...

kunyit hidup tu lagik pekat kaler dye kalo kena tgn kan k.yana/.

Nadyahoney said...

kunyit idup mmg sedap dari kunyit serbuk..

Fareha Rahmat (Bos Besar) said...

pakai kunyit idop je jadi dah? terbaik la yana..kalo akak hampeh le ahaks

Rinna said...

Kalau pakai original punya kunyit mmg sedap.. :)

eiela said...

ayam goreng kunyit memang sedap. dapat plak makan time panas2, terus lapar perut.

Puan Eka said...

kunyit ori ni memang sedap..tak berbau kuat mcm serbuk kunyit..

eh orang selepas pantang 44 hari pun kena minum air perahan kunyit...

hehehe

Unknown said...

memang sedap yana..
tapi leceh..
heheheh

emarieys said...

sebetulnya kunyit hidup lagi sedap dr serbuk..tp isteri skrg malas nak main tumbuk2 dan tgn kuku kuning kena kunyit...

eliyaezlinalias said...

kunyit idop tu ubt luka tau!
eh! off topic sudaaa...hehehe

Unknown said...

kira campur bawang putih,bawang besar tu dah macam perap sis..tu yg buat sedap..

Anonymous said...

tiba-tiba rasa cam nak makan megi... :fuh

LiYaNa.MaZLaN said...

emm... btl la juga kan pkai kunyit idup, bley terasa cam zaman nenek2 kita dulu. kan? hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015