Jan 18, 2012

Doa Orang TERANIAYA Mudah Dimakbulkan...Faham??!!!!


3 minggu lepas kitorang laki bini ada upah kontraktor indon area rumah kitorang ni untuk renovate tembok pagar rumah....dia cakap seminggu je boleh siap...sebab sikit je pun nak renovate...TAPI sampai sekarang which dah masuk minggu ke 3 baru dua batang tiang tu je haaa yang naik~!! apa kes??!!! grrrrr~


Masa terbengkalai minggu ke 2 hari tu memang laki aku dah call banyak kali wak yang in charge...well kitorang panggil dia 'wak'...as in gelaran untuk pakcik for indonesian gitu....mungkin juga dia orang jawa sebab tu panggil wak...errr~


oke sambung balik cerita...laki aku kena call banyak kali baru dia reti nak angkat...alasan pertama dia, kawan jatuh...so dia kena tolong kawan dia tu...aku pun tak paham apa kena mengena kawan dia yang jatuh dengan kerja dia yang terbengkalai kat rumah aku ni...HUH!! bila ditanya bila dia boleh sambung kerja, dia jawab, "esok saya datang...."  tapi keesokan harinya takde pun dia datang!! wakluuuuuuuuuuuuuuuuuuu~!!!


Selang beberapa hari baru nampak batang hidung dia...rupanya ada masalah dengan salah satu tiang yang dia buat...yang salah tu bukan dia yang buat tapi kawan dia buat...ukuran tak betul...so dia kena pecahkan balik tiang tu dan buat lagi sekali...oke la aku cuba fikir positif, mungkin sebab ada masalah macam tu which agak merugikan dia, so dia jadi hilang mood untuk siapkan kerja...tapi yang geramnya apesal dia tak explain awal² pasal masalah tu?? ingat kitorang ni tunggul ke nak tungguuuuuuuuuuuuuu macam tu je??


Tapi kan sehari tu je lah dia show up untuk siapkan kerja...esok harinya sampai lah sekarang tak muncul² dah!! GRRRR grrr GRRRRR~  memang menduga kesabaran kitorang laki bini tahu??!! macam biasa call banyak kali dia tak angkat!! setiap kali balik kerja laki aku akan call...last week wife dia yang angkat...wife dia cakap wak tertinggal hp kat rumah...ceh macam aku nak percaya! padahal kau takut nak jawab call kan?? kali ketiga pulak alasan dia, "saya dah suruh adik saya yang siapkan..."   bongok kan...dah passing² kerja kat orang pandai² la pantau orang tu buat kerja ke tak!! ni main lepas tangan je...yang menanggungnya aku jugak!!


Then semalam laki aku call lagi...nak tahu apa pulak alasan dia kali ni???

"anak saya hilang...tapi dah jumpa balik...saya ada di Melaka buat masa ni..."

"so bila wak boleh start kerja?"  tanya laki aku...

"esok saya mula...."  dia jawab


hoiii kot ye pun kau nak kencing aku tak payah la melampau sangat bagi alasan bodoh macam tu....serius aku tak percaya sepatah haram pun dia cakap!!! cukup rimas dengan orang kerja bertangguh macam ni~!! kalau betul anak dia hilang oke fine! aku maafkan!! tapi apesal TAK BAGITAU AWAL²??!!! kalau kau tipu memang aku doa anak kau betul² hilang tak jumpa² dah!! meroyan la kau laki bini meratap kehilangan anak kau tu...doa orang teraniaya mudah dimakbulkan...masa tu baru kau tau langit tinggi rendah...faham!!!!


Pagi ni aku tengok dia tak datang pun rumah aku siapkan kerja...aku nak tengok balik kerja ni or esok bergerak ke idak tembok tu...geram sangat tau...habis bersepah debu, pasir, habuk segala masuk rumah aku...dah dia letak pasir, simen segala depan rumah...dah tentu la bila angin lalu segala debu² masuk dalam rumah...!! ingat aku larat ke nak menyapu hari²??? *bangang!*


Mujurlah aku tengah memboyot sekarang ni...sangat tak kuasa nak marah, maki hamun dia depan²...laki aku pun malas nak bising lebih²....kalau ikutkan hati memang nak serang rumah dia kasi ceramah, ugut² segala...kitorang tahu je rumah dia kat mana...huh!


Ni memang kali terakhir lah aku nak upah indon kerja dengan aku...amek kontraktor cina lagi bagos!! harga memang mencekik, tapi finishing cantik, kerja pun kemas!! takde bertangguh² macam ni...!! kalau amek indon kerja bukan cantik mana pun...harap harga je murah!! dah la nak kena jaga hati...kang membebel, marah² kecik hati, mogok taknak datang kerja segala...ptuihhh~!


Kalau korang kat tempat aku apa yang korang buat eh?? sabar je?? dah lebih dari sabar rasanya ni...hurmm~  (-_-)






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

38 comments:

Nadia said...

sabar ye kak..cian kt akak..

intan morsalin said...

isk3x...main2 betol la wak no..duit nak jer tp kije main2...hmmmn

nabilah_2908 said...

Yana dah bayar penuh ke..?

kalau belum..tak payah bayar...upah je org lain buat...

yanamib said...

tak bayar penuh pun..bayar separuh je..mmg terfikir gak nak upah orang lain..tapi tak tahu nak upah siapa T__T

Hudalatip said...

cari orang lain jer..tanya kawan-kawan yana ke ujang, yang penting hasilnya bagus..

Unknown said...

cik ayu pun guna kontraktor cina utk renovate umah.. kualiti keje lebih bagus compare ngn indon. ofcos sedikit mencekik. yg penting kita puas hati n xpyh nk redo/touch-up kalu indon yg buat

pinky said...

tension weiiii tumpang baca pun dah rasa tension gilerrrr.....sabar jerlahhhh

Fazleyatul Aini said...

rumah aku tengah renovate area dapur. kontraktor melayu.kwn ayah aku. so kerja bagus jugak. tapi nak kene pantau. kalau x pantau, dorang buat ikut dan je. dlm kes ko ni agaknya ko bekerja,so xde org nak tgk2 kan kerja diorang. tu diorang amik lewa je kot

Anonymous said...

betul tu.. upah org indon keje memang lambat and bertangguh.. dah tu keje yg dia buat sambil lewa jep.. grrr!

yanamib said...

haa maybe jugak la..memang takde orang nak pantau..eeiii gedik betul nak kena pantau² segala..huh!

Unknown said...

nak ambik kontraktor biar yg family rekemen @ org lain yg kita pcaya rekemen.at least mereka taw diorg leh wat keje

MAY said...

betul tu..ari tu upah indon renovate umh..pastu da la byr upah ari kan..dtg keje kol 11..kol 1 da nk blk..bikin panas je..da la time tu bulan pose..nak kejar raya lagi.umh lagi..mmg panas...pastu die mintak duit pendahuluan sebab nak blk indon nak raye..lagi panas ati...pastu die janji nak siapkan esknye..tapi die tak dtg pun..tibe2 die kol bgtau mak die meninggal plak...nak blk indon cepat.nak duit cepat..byk cantik muke...keje tak jln..nak duit plak kan..mujur la tak byr hbs lg payment tu mase die buat hal..

mas saari said...

akak hari tu buat ngan indon gak, tapi kerja dia memang bagus... satu hari je siap! dah siap keje baru bayar! ada setengah ok dan ada jugak yang hampeh..

yanamib said...

ce rekomen sket indon tu kak mas! ssh nk jmpe kontraktor mtk duit lepas keje dh siap..biasa sy jmpe sume mtk deposit dulu..nk bli brg katanya...hurmm~

Lulu Caldina said...

cer ambik gambar tayang kat blog.. hah femes lah dia..

Ambil jer org lain.. biar mahal, terus siap.. takkan kerja sedikit pun nak tunggu sampai yana bersalin kan.. *emo

pena rozie said...

sabar ek...

Unknown said...

hubby saya ada upah indon buat kerja, oklah juga, nasib nasib juga dapat pekerja yg ok, so far oklah sebab buat kerja dan tak pernah pulak ponteng..

Rinna said...

Sabar je laa Yana.. Mmg kalau indon wat kontrak nie mesti ada masalah punya.. Itu pasal masa akak renovate rumah, akak guna kontraktor cina.. walaupun mahal tapi.. keje dia org akan beres ikut tempoh yg dijanjikan.

Afasz said...

sabar ye kak....ada hikmah di sebalik smua ni

SUHAIDA said...

sabooorr...ni sama gak kes yg buat pagar umah adik su..org melayu..keje lmbtttttt

Rtp Farra Arisha said...

ininya entri yang penuh dengan emosi. chill, but if it's being too much, arisha rasa semua orang pun can't calm down well :( sepatutnya they should do the works well karena tuan rumah sudah bagi kepercayaan penuh terhadap mereka. inikan tidak, they fooling around. emm, better upah orang lain daripada merugikan masa dan hari...

Unknown said...

CARI ORANG LAIN JE.RASANYA KONTRAKTOR CINA LAGI BAGUS LA BUAT KERJA2 GINI??MINTAK BALIK SEPARUH BAYARAN YANG YANA BAYAR KAT DIA.

Aty Fared said...

carik jer ar orang lain...bace pon sakit hati... segale batu dan simen dah ade tu..so..kire yang dah bayar sikit tu tak per ar kot..tak ley wat report ek...?? geram....

Aty Fared said...

carik jer ar orang lain...bace pon sakit hati... segale batu dan simen dah ade tu..so..kire yang dah bayar sikit tu tak per ar kot..tak ley wat report ek...?? geram....

Nadt said...

pernah terkena jugak masa renovate rumah ayah dulu. upah orang melayu. keja ikut suka timing dia je. datang pukul 3, pukul 4 da balik.pastu banyak alasan. keja membuat 2 bilik yang patutnya hanya ambil masa 2 bulan je (maximum) tapi ambik masa sampai 6 bulan baru siap. hasil keja hampeh pulak tu. burokss..da sound da kat ayah pasni carik kontraktor cina je tapi masalah dok kat kampung ni bila tak nak ambik orang kampung buat umah, siap la berbakul-bakul kutukan.

Unknown said...

nampaknya lepas nie kalau nak renovate or deal service ngan orang INDON kena amik gambar dan details abis nie...haisshh....tapi alasan yang dia kasi tu memang tak logik betul laaa

HAFIZAL said...

kenapa mesti cina..yg melayu tak ada ker..nie lah pelanggan....gan cina boleh bayar mahal2..gan melayu....???

yanamib said...

mslhnya bila amek melayu keje x sempurna! ni lah mslh org melayu..bila amek org cina mula la nk kutuk mcm2..tp bila kita nk tlg kaum sndiri dipijak2 dikencing2 mcm kita ni xde otak agaknya..fikir sendiri lah kenapa pelanggan lbh prefer cina

Unknown said...

penah ada pengalaman asik2 nak minta duit...tp keje tak siap2....

Unknown said...

benar2 mencabar kesabaran kalau macm tu kerjanya..sabar yaa

laskar pelangi said...

wooooo!banyak songeh la wak lu tu...orang dah amek suwuh kerja pon duk banyak alasan. sengal ~~

BENA said...

sis dah bagi duit belum ? bagi alasan tah pape je wak tu . ngarutttttttttt gile . hehehe~

Liyana said...

mmg pun, klu bab2 renovate rumah ni cr cina je, melayu ke indon mmg mcm hampeh.

Syue Syada said...

cina buat memang cantik.walauuuupunnn harga mancekik.

tp puas ati. :)

eima said...

dik jgn marah sgt ke wak tu ...kang terkenan kang ..hahahah sabo yo ...

Unknown said...

contractor melayu ada kenapa nak upah indon? contact me adil raman 0162164661

Rock Kapak said...

Umah bapak mertua kat muar arituh pun renovate guna kontraktor indon, ok pulak..keja pun kemas. Mungkin tengok org jugak la. Cheap doesn't mean quality..kadang2 memang kite kena tengok kekuatan tukang yang nak buat renovation nie. Kena tanya die ade brp orang bawah die nak buat. Ape skil level etc etc..kadang2 ni ade tukang murah sebab die one man show..sorang2 nak buat semua menda, bile kantoi terus sangkak projek.

Tapi dalam kes bapak mertua saya lak, tukang indonye bagus tapi yg tak bagusnye tukang elektrik melayu dan tukang kabinet dapur cina...diorg lak yang banyak problem huhuhu...

Unknown said...

Saya pun dah banyak dengar mcm tu, bukan xnak tolong melayu, buat kerja cincai, sakit hati . Baik upah cina keja bagus dan xsakit hati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015