Jan 19, 2012

Siapa yang Sombong Sebenarnya?? hurmm~



Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital...dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan...dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya...apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak..

"kenapa kamu ambil masa yang lama untuk datang..??! kamu tahu tak anak saya dalam bahaya sekarang nie..?? kamu tak ada rasa bertanggungjawab ke..??!"

doktor tersebut tersenyum dan berkata :

"sy minta maaf, saya berada di luar hospital & saya datang sepantas yang mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan.. dan sekarang saya harap anda bertenang...jadi, saya dapat buat kerja saya.."


"bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik 2 skrang nie, bolehkah kamu bertenang..?? kalau anak kamu mati sekarang nie apa yang kamu buat..??!!"  kata si ayah dgn marah..

si doktor tersenyum lagi & berkata :

"saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dlm kitab-Nya yang suci, daripada Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali...doktor tak mampu untuk memanjangkan hayat seseorang...Insya-Allah kami akan cuba yang terbaik untuk anak kamu.."


"memberi nasihat bila kita tak mengalaminya memang senang..!"  kata si ayah..


Pembedahan tu ambil masa beberapa jam...

tak lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira..

"alhamdulillah..anak anda selamat..!"

dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah

"kalau kamu ada sebarang soalan, kamu boleh tanya jururawat..!"

"kenapa doktor tu sombong sangat..?! tak boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dapat tanya beberapa soalan tentang anak saya..?!"  komen si ayah kepada jururawat..

Jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya :

"anaknya meninggal dunia semalam dalam kemalangan jalan raya...Dia berada dalam upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya untuk pembedahan anak encik...dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik...dia tergesa-gesa untuk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."




Moral : Never judge anyone because you never know how their life is
Sumber:: FB















p/s::  sakit pinggang makin kritikal...medey! medey! need MC for a month...boleyy?? T___T






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

24 comments:

Huda said...

dah pernah baca kisah ni..hmm, amik iktibar..

mOoN said...

huhuhu.. sedeynya..

mas saari said...

tulah, kalau tak tahu apa2 janganlah nak berlagak sombong sangat kan?

~@mOi ~~ said...

sedeyyy sgt bila baca...

LoVEaQshA said...

sedeynya,tetba leh lak mengalir airmata..~
mulianya hati doc tue,tp tuelh si ayh tue xgeti bsyukur lgsg..

embun d tengah malam said...

touching

Adzrien Shoppe said...

oo.. kak liza pernah baca ni. itulah kita ni kadang sering cepat buruk sangka. kena ingatkan diri ini selalu agar jgn cepat melenting & banyak bersabar. TQ yana for sharing..

pha is said...

sbb tu islam suruh kita bersangka baik... hehehe

aik.. muda2 lagi dah sakit pinggang..? hahahah

YanaMIB said...

err ko xtau ke aku tgh peknen??? sbb tu sakit pinggang =.=

ieda said...

uhuhu akak ada baca kisah ini
itulah dia .. pasti pakcik tuu sgt2 kesal dgn sikap nyee ..

.........cP~ said...

Jangan cepat membuat konklusi.

Liyana said...

sedey nye..sobb..sobb

BENA said...

zra baca dekat fb hari tuh . rase cam sedey pun ye . huhuhu ~

nabilah_2908 said...

pasti si baba tu terkedu...

tabahnya hati doktor itu.. :)

hrumm...cuba try sapu minyak panas kt pinggang tu..kot2 boleh lega... ;)

POSH76 said...

jgn sombong2 tak baek....doser....mc jer kalau tak larat

♥ Elin ♥ said...

bila dah panic mcm tuh ler..semuanak slhkan org jer..

Ladysirna FA said...

setuju tu, tak boleh judge org lain sesuka hati..

Adylia Qarissa said...

tersentuh hati baca cerita nie :(

iizla said...

ohh mcm nak menitis baca entry ni.
mmg kadang2 kita ni selfish, tak pikir masalah org lain. huhu

diana said...

selalu jumpa orang yang gini.pentingkan diri sampai tak peduli perasaan orang lain.

Rozuan Ismail said...

jangan nak salahkan doktor.mereka bukan tuhan untuk panjangkan umur org yg kita syg. mereka cuma jalankan tugas dan mereka juga ada kehidupan seperti kita

pha is said...

ha ah.. ari tu ada baca... terlupa pasai pegnen tu.. hehehe

slamat mengandung.... *mcam pelik je*...

Cik Pulau said...

sedey kan...
tu lah manusia.. kalau dah sombong..huhu..

sakit pinggang ea.. baby sehat?? hehehe

Cik Azizah said...

huhuhu sedehnya kisah tu...tu la kdg2 org tak tahu apa yg org tu rasai..T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015