Dec 1, 2011

Rentetan Check Up Selama 3 bulan~

Aku start buat check up kat Klinik Kesihatan (KK) Bangi
bila umur kandungan dah cecah 4 bulan...
maklum lah lambat tau dalam prot ni ada isi orang...hahaha~  =P
mujur tak kena marah ke hape...
cuma poses agak kelam kabut sebab 1st timer giteww..
and sebab dah lambat...so macam² lah nak kena check  =)



4 bulan::


Check up pertama pada 22/9/2011...
berat aku masa tu 44 kg..
kenapa ditulis dalam pen merah??
sebab ringan sangat..
tak padan langsung dengan ketinggian aku...huhu~
tapi aku tak heran sangat pasal berat...
yang aku amek berat bacaan hemoglobin (HB)...
column hujung sekali tu...yang ada anak panah tu...
10.6 gm je bacaannya...pehhh...
rendah tuuuu...bacaan normal ialah 11 gm
sebab tu nurse tulis dengan pen merah..iskisk~  =.=
ekceli aku ada cerita pasal 1st check up ni kat entry SINI  << klik



5 bulan::


Check up kali kedua pada 1/11/2011...
sebulan lebih jugak jaraknya dari check up pertama...
doktor yang bagi tarikh ni...
sebab masa 1st check up dah buat macam²...
so doktor jarakkan lama sikit untuk check up kedua...=)


Masa ni berat aku cecah 48kg...naik 4 kg beb! ffuhh~
still...berat badan bukan keutamaanku...
aku masih concern part HB tuh...
turun jadi 10gm derrr...adeh~  =.=
kalau ikutkan masa check up ni nurse taknak amek darah untuk check HB..
tapi aku request sebab nak tahu jugak bacaan HB aku...
sekali drop 0.6 gm...adeh~
memang kena ceramah la dengan nurse kan...ahaha~
bukan la ceramah yang versi kasar² tu...
dorang cakap la elok² apa nak kena makan,
apa yang tak patut makan untuk tingkatkan lagi bacaan HB  =)


Ubat IRON memang aku makan setiap hari...
takde skip-skip...
risau kan anak punya pasal...
aku gigihkan jugak tekak ni telan ubat...
sampai aku rasa mulut aku dah jadi berbau...
effect dari ubat tu agaknya
gosok gigi banyak kali pun mulut tetap berbau  T__T



6 bulan::


Check up kali ketiga, 29/11/2011..
sepatutnya appointment aku 1/12/2011....
sebulan sekali lah kan...
tapi sebab dak encem nak pergi Langkawi,
and aku dah ugut tak nak bagitahu gender anak kalau dapat scan nanti,
terus dia ajak check up awal...
sebelum dia bertolak pi Langkawi...hahaha~


masa ni berat aku cecah 52kg...masih naik 4 kg...pffttt~
hebat selera makan anak aku...
setiap bulan naik 4 kg...ish³~
tapi kali ni nurse macam bising lak..
dia kata mendadak sangat naik sampai 4 kg...
sepatutnya sebulan naik 2kg je...
terus dia suruh aku datang lagi Jumaat depan (9/12/2011)
untuk minum air gula...wallaaaa~
bulan lepas takde pulak dia cakap apa²...hurmm~


Patutnya time ni kena injection kancing gigi untuk kali kedua...
kali pertama dah buat kat Az-zahrah...
tapi sebab lama sangat tunggu...
tah kenapa masa ni ramai gilaaaaaaaaaaaaaaa orang datang check up..
serabut kepala kitorang tengok orang ramai macam tu...
layanan doktor pun macam nak taknak jekkk...
last² dak encem ajak balik...fed up! haha~
sekali dengan ubat² pun kitorang lupa nak amek...
dak encem kata nanti pergi klinik panel je amek injection and ubat  =P


Scan lagi lah tak dapat...
alasan doktor, "ramai orang...tak sempat nak scan..."
wakluuuuuuuuuu...
so dia bagi tarikh 9/12/2012 untuk scan and minum air gula...
kompem la aku taknak datang...
dah la dak encem takde...
kena melopong sorang² dalam klinik tuh...
kalau kejap takpe...
ni kena tunggu berjam²...
takde maknanya derrr~
tunggu dak encem balik sok baru fikir nak minum ke idak air gula..hihi~
part scan tu aku boleh buat bila² kat klinik panel...
tunggu adik aku balik nak ajak dia teman pi scan  *wink wink*
tak sabar tau nak tahu gender baby...
tengok orang lain semua dah tahu gender baby dorang...grrr~  =.=


okeh tu je lah yang aku boleh rumuskan sepanjang 3 bulan
buat check up kat KK Bangi...
larat ke baca?? haha~
tak baca pun takpe...
sekadar memori untuk diri sendiri...
yelah orang kata lepas bersalin wanita akan kehilangan berjuta² sel neuron..
kompem lah jadi sengal, blur, pelupa segala kan...
aku takde diari yang simpan bawah tilam tu...haha~
blog je lah diari aku...
sekian terima kasih...! v(^__^)"















p/s::  lama gila meeting hari ni...pukul 1pm baru habis...lunch kat hentian Awan Besar kat highway KESAS tu..pukul 3pm baru sampai opis..esok kena pergi seminat pulokkk!! adoii sakit kepala  @__@






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

28 comments:

Unknown said...

berat lebih salah berat sikit salah..
sabar je la yana..heheheh..

nanti tunjuk gambar scan ye..:p

mrs. wanie said...

akak dah biasa check up kat klinik kesihatan seri kembangan..
regular customer

memang ramai n pack yana..
tapi alah bisa tegal biasa
sampai la anak kedua ni

agar relakan ajer apa yg dorang soh buat huhu..
demi kandungan mmg appoinment tak penah skip

alhamdulillah anak semua sihat2

mAr@ZiEy said...

Berat naik >2kg kt KK mmg kene minum air gula utk tentukan samada ade kencing manis ke tak..biasalah time pregnant ni mcm2 penyakit leh hinggap..kencing manis la..darah tinggi la..redha je klu kene minum air gula tu..utk kesihatan bby and mummy yer gak..sbb once doc detect ade kencing manis..mmg bahaya sgt2..dan kemungkinan besar doc akan suh bersalin awal dr EDD..baik buat dr tak buat..

Tang HB low tu..byk kan mkn buah delima..klu tak lalu mkn kerang,hati semua tu la..Mar pun HB low..mkn buah delima..maintain je HB tu..tak drop da..try la

Catatan Asmidar said...

assalamualaikum...

dek , nak bagi berat naik makan ulam2 kampung. jgn direbus. caranya jerang air sampai menggelegak , tutup api. masukkan ulaman , stengah sudu garam iodin. kacau2. tutup ngan tutup periuk yang rapat. jgn kasi wap kuar. agak2 dah empuk skit bleh tus dan hidang ngan budu. paling elok nurse bgtau akak ulam pucuk paku , pucuk ubi n makan ngan budu. makan ikan cencaru , ikan kayu. mmg bagus...

SUHAIDA said...

su dah bape kali checkup pun sorang2..hihi..su main soduku je..hehe..xbagi hasben teman..sebab kesian kat die..hihi

Unknown said...

ekin wat checkup kat klinik panel
mls nak tngu kat klinik kerajaan
huhuhuhuhu

Makwe Kintan said...

besnya dah nak ada baby...saya belum ada rezeki lagi...^__^

Fazleyatul Aini said...

aku terkejut tgk berat ko yg 44 tu
44 je berat ko?
aku sedang berfikir bila kali terakhir berat aku 44 ? mungkin masa sekolah rendah
pitammmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

aizamia3 said...

sebulan naik 4 kg.. boleh tahan tapi tang HB tu pulak takmo naik2.. nape ek..?
apa2pun moga ibu dan baby selamat hendakNYA..

biasalah kalau pergi check up confirm berjam2 lamanya.. kena standby segala bagai kat depan mata nak hilang bosan..

Mr feckry said...

semoga baby lu sihat waalfiat..banyakkan baca quran

Golden Rose said...

cuba amalkan makan anggur hitam utk tingkatkan HB...

Aty Fared said...

berat saye cume naik 2 kilo jer..dan still 'ringan'..dokter dah bising walaupon 5 bulan berat masih tak cecah 45kg..sadis..:(

nabilah_2908 said...

terlebih 2 kg pun tak boleh..? huhu..mcm2... :)

dah tau gender baby nanti kabar2 kan la yupp... :)

Unknown said...

kena monitor betul2 taw

ciksuen said...

mase memule kite wat check up kt KK pon kt tgk hb kite rendah..tp lepastu kite da xpenah g check up kt KK da..check up seterusnye sume kite wat kt clinic je..tp dekat clinic tu xde plak derang check hb,,pelik jugak..tp kite abaikan je..hehe..teruk tol

qasehraihan said...

xsabar nk tgk baby yana..
mlm ni tdo sorang ag ek??huhu

safurara said...

wahhh naik 4 kg sebulan.mmg hebak baby.

owh mkn kat awan besar.rara pon sllu lunch kat situ.mkn ayam kg =)

mas saari said...

berat naik banyak ni memang kena minum air gula, takut kena kencing manis...

Anum said...

semoga semuanya kan baik
take care

qasehraihan said...

adik ipar saya dh bersalin dh yana..
meh tgk entry ni..

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/12/posing-dengan-anak-sedara-perempun.html

halila Ibrahim said...

mendadak jugak sekali naik .. jaga pemakanan yana ... makan ubat macam nurse g tau insyaallah x dak masalah .. yg penting jgn cepat stress .. peknen tak leh byk pikir tp kena byk cool .. hehe

bobiedanbad said...

take care yana...

BENA said...

kuat tol sis men ugut2 suami. hahahaha ! ;)

tapi bagus la suami diaaaaaaa . ikut je . auwwww. heheheheeh ;)

Unknown said...

heee bile baca ni rase nak kawen cepat je

::CIK LYNN:: said...

ringannya akak!!!! =)

time akak pregnnt 5bln, sama je ngn brat cik lynn yg xkwen2 lg ni...=_=

Mama Iqa said...

time eika preggy first dulu pon sama ngan kak yana,HB asyik merah sampailah eika selamat bersalin...doctor selalu marah,tapi x gak naik2...eika dh x tau nk makan apa dh,nk naik HB tu...harap2 kandungan yang nie,xdew lah merah2 lagi HB tu...hehehe,xsabar nk tahu gender anak kak yana...boy or girl...

pacificblue said...

salam ziarah...tumpang tanya..procedure utk check dkt klinik kesihatan mcmmana ye??just pergi je eh?

btw..suka baca blog nie... ^_^ slm perkenalan..

Unknown said...

suka baca, sebab sangat bersahaja.. salam perkenalan.

http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/hb-habislah-aku-hb-turun-lagi-cara-puan.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015