Dec 22, 2011

Potato Salad Versi Yanamib


ni dinner aku malam tadi...
sekarang memang tak makan nasi pun malam²...
bila baby makin besar, saiz perut makin kecik ye...
memang tak boleh nak melantak banyak² macam dulu...
kalau paksa jugak melantak nanti sakit tulang rusuk  =(


Setiap malam aku akan buat something simple je untuk alas perut..
biasanya aku makan roti..hihi
tapi malam tadi saja teringin nak potato salad...
idak la salad mana pun...kentang semata...nyum nyum~


Bahan-bahan dia simple je...main ingredients kentang lah kan...
ikut perut korang nak banyak mana...
aku buat 2 biji kentang..
aku sorang je pun makan...
dak encem bukan suka makan benda² pelik ni..
well bagi dia pelik lah...sebab tak pernah makan...
bagi aku biasa je makanan ni...
adik aku selalu buat potato salad ni...hihi~




Lagi aku guna mayonnaise and serbuk black paper...
tak kisah pun jenama apa sebenarnya...
janji ada rasa mayonnaise dan black paper  =)
lagi satu bahan kena ada ialah bawang merah...


Cara-cara membuatnya::


rebus kentang sampai lembut...oh make sure kentang dipotong dadu terlebih dahulu baru rebus ye...jangan biar lembut sangat...nanti jadi mashed potato pulak..huhu...macam mana nak tau dah lembut ke idak?? cucuk je dengan garfu...kalau senang nak cucuk tu means dah lembut la tu  =)




then toskan kentang² tadi...




hiris halus² bawang merah...campurkan terus dalam kentang yang ditos




then masukkan mayonnaise dan serbuk black paper...
gaulkan rata...siap!! 
kacang putih je kan?? ^__^



Tak habis pun aku makan semalam...
so pagi ni bawak bekal datang opis...
breakfast potato salad..yummieee~!
err aku tak pasti lah makanan ni menyihatkan ke idak...
sebab mayonnaise tu bukan ke menggemukkan?? bahahaha~
eh tapi kan kalau korang nak tambah sayur apa² (salad) dalam tu pun oke...
ikut tekak memasing lah ye
selamat mencuba!  (^^,)















p/s::  saja update entry makanan and resipi sebab semalam aku tak jumpa blog yang update pasal masak memasak berserta resipi yang SIMPLE...kalau leceh² ni memang aku malas nak buat...hahaha  so kepada yang rajin memasak tu sila lah update kat blog...saya sangat suka membacanya...boleh bagi idea nak masak/makan apa untuk hari ni   v(^___^)"





Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

24 comments:

LubLy said...

tetibe lapar..aduh

mas saari said...

simple je kan? janji perut kenyang..

Anonymous said...

hehe... if bt salad tak penah letak bawang merah...

suzie rahman said...

Wah teringin lh plak.i loike potato.

CikPuanWanda said...

bru semalam merasa kat kenny rogers

Fazleyatul Aini said...

aku suka sume masakan yang berasaskan kentang
weeeeeeeeeee

Unknown said...

Kentang mmg bestt

Unknown said...

alaa muaklah kalau kentang semataa

Anum said...

sedapnya nak cuba la

Unknown said...

selera time ko pregnant ngan hari biasa memang berbeza kan...

Isteri Encek Bard said...

HIHIHIHI NAMPAK CAM SEDAP NI

emarieys said...

barang dapur serba baru...hehe

Unknown said...

sedapnyer buat sendiri lagi nikmat!!

nabilah_2908 said...

sedap juga eh... :)

simple pun yer juga...tak guna minyak... :)

PemilikMataCoklat said...

perghh!! nampak mengeliurkan yang amat, boleh try ni=))

Nadyahoney said...

sy pernah buat dulu, tp xleh mkn byk sgt..sbb nnt muak..

Unknown said...

kentang pon da ada karbohidrat sis..dah kenyang tu..hehe

Iznie said...

adeyh...nampak sedap...senang plak tu nak buat...thnks sis... :)

Unknown said...

yana masa ngandung rajin masak tak???
akak dulu malas masak..tau nak tidur je..
tapi ramai kata kalau malas masak mesti dapat lelaki.kalau rajin dapat anak pompuan.tapi akak malas masak dapat anak pompuan jugak..heheheheh

yanamib said...

boley la..rajin gak msk..bkn ms ngandung..tp rsnya sejak kawen..and sejak pindah rmh sendiri lg rajin msk..kebetulan lak time ngandung..aa camno tuh? haha =P

Lydia Miza said...

wahh sgt menarik.teringin akak nak cuba.pasti sedap .akak suka klu ada mayonis ni.

klu nak jenguk makanan, hari2 akak ada entri makanan, sehari satu skrg ni sbb cikgu2 kan cuti sekolah, blh bg idea pd mereka..hehe.

Anati Soki said...

kentang banyak kat dapur.. ngeeee.. boleh try!!

Cik Pulau said...

wahhh..makan sorang ke share dengan ujang ni.heee~

aamalinaazman said...

lazaaaaattt je nengok nye
hehehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015