Mar 24, 2011

Penggunaan "Awal" dan "Lewat"


Aku ada satu isu yang telah memeningkan bahagian serebrum otak...Diana la ni pi tanya soalan pelik-pelik kat aku...udahnya aku pun jadi confuse jugak...hahahaha  =P


oke macam ni ceritanya....antara Malaysia dan Thailand, ada perbezaan waktu selama sejam kan?? maksudnya kalau kat Malaysia pukul 1pm, kat Thailand baru 12pm...so persoalan di sini ialah, macam mana nak jelaskan perbezaan masa kat sana??


"waktu di Thailand awal sejam dari Malaysia..."

atau....

"lewat sejam dari Malaysia???"





Apa yang aku faham, kalau awal sejam maksudnya masa kita lebih ke depan dari dorang...kannn??  dan lewat sejam bermaksud masa dorang ke belakang...macam tu??? ke terbalik?? macam diagram atas tu...faham takkkk?? mana satu yang betul?? hahahaha~  cuba korang pusing² ayat guna perkataan "awal" dan "lewat"...argh!   pening oke!   @__@


Selamat berfikir...zzzzz~









p/s::  Klik sini dan sini untuk baca kisah percutian 
Diana dan Ida di Hatyai  ^_^




30 comments:

Hazrina Erin said...

kena ikut kesesuaian ayat gak kott~sy pun da konpius bila kak yana bgtau ni@_@

Encik Suami said...

aku rase dh mcm dok dlm bilik kuliah plak.

Entri Terkini

1) NANGES

2) PERLU KER?

POSH76 said...

wah soklan menguji minda ni

efa said...

hahaha fening terus tak taw nk jawab cmna soklan ini huhu

d_tieah said...

Lewat sejam derr.. Hahaha.. Itu yang cikgu aku ajar dulu.. Ngee :)

Entry Terbaru : Dasar Pembangkang Memang Pengecut

Akmal Ezzah Alias said...

HAHAH KONFIUS GAK

Prince Halilintar said...

klakor la plak bile tgk yana duk ssh payah memikirkan bende ni..senang2 tukar je awal atau lewat tu dengan cepat atau lambat..lagi mudah paham kot..ke xpaham2 jgk..hahahaha

Hazzy Ishak said...

ala cikgu terang lah panjang sikit...

mynameismy said...

dari tak pening jadi pening...@___@

terus tak boleh pikir...!grrrr

diana said...

adoi..
adoi..
pening...!!
haahha

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

ZZZZZZZZZZZZZZZzzzzz...poning..tido je la

nabilah_2908 said...

haih....bukan ke sama jer tu...huhu...

pening lak... ;)

lalink7 said...

camni Yana..

yang betulnye..

"waktu di Thailand awal sejam dari Malaysia"

kalau nak guna lewat..

"waktu di Malaysia lewat sejam dari Thailand"

dats it dear!!

Lya Colours said...

hoih aku x suka benda memeningkan kepala ni

Hanis Azla said...

agree with laling 7..

Mr feckry said...

pening juga gua

deatH_luVer said...

lewat sejam....
sebab kita dah mendahului negeri thailand..
so dia lewat sejam dari kita..

wath said...

ok. tetibe aku jet lag.

boleh eh? =,=

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

rasa mcm dlm kelas bahasa hehehhe

(^^,)❤..

Finaz Jaafar said...

AWAL MAKSUDNYE KTE DULU LA..
CONTOHNYE KITE AWAL SEJAM DARI DORANG SO KITE PUKUL 3 DORANG PUKUL 4..

LEWAT LAMBAT LA..CONTOH KITA LEWAT SEJAM DARI DEPA..KITE PUKUL 4, DIA PUKUL 3..

ERKK..PAHAM KE KLO PENERANGAN CMTUH??HAHAHA

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

sekejap orang siam dan malaysia tengah pening

Dayana AZ said...

dayana rse waktu di Thailand lewat sejam drpd malaysia. sebab ada perkataan drpd tu kan, mcm perbandingan cmtu . haha. :P

eh kak yana cantiklah template bru! sempena ape ni ? ehem2 :P

niesz said...

waaa!poning den, mule2 fhm bile tgk diagram tu terus jd confius balik..hahaha...

kay_are said...

memang pening.. punca die, diagram tu yang wat pening! @.@

Isteri Yang Comel said...

cam fenin plak nak memikir nie

mynameismy said...

mane shoutbox? erk kejap ade kejap tade.. mcm bikut hehe

wah berwajah baru! santek header!^_^

cik pulau said...

Thailand sejam awal.. means dia la tolak sejam daripada kita Msia..

Malysia lewat sejam.. means kita tambah la sejam daripada masa diorang..

kan mudah je tu.. lalala~

BENA said...

errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr . ok . tak tahu ! heeee :)

AngahSayang2314 said...

cantik baru perasan wall uuu cantikkkk

putrifayad said...

btul la tu kot..
kte vote sama mcm yana pikir..:)
hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015