Oct 15, 2010

Jangan Tertipu Dengan Email Dari MAYBANK!!!

Salam Jumaat to all readers....I ♥ Jumaat....bukan sebab rehat lama, tapi sebab esoknya adalah cuti...yeayy!  ^_^


Tapi ada pulak benda yang agak suspen jadi hari ni....

Pagi tadi macam biasa lah rutin kitorang mesti online dulu...check emel, check komen kat blog dan usha facebook (baca status orang...ngee~)  =P

Tiba² membe aku bersuara....

"weh semalam aku dapat emel dari Maybank tau...dia kata account aku kena blocked...then aku try bukak Maybank2u....try log in...tapi oke je..takde pun kena block...aku pun pelik la...lepas tu aku baca balik emel yang dia hantar, and aku try klik kat link yang dia bagi...memang sebijik wooahh website tu dengan Maybank2u...yang beza is address tu and ada la sikit² perbezaan lain...kena teliti betul² baru nampak beza tu...aku tak sure secure ke tak website tu so aku tak berani nak log in guna website yang dorang bagi...kang tiba² hilang semua duit aku...naya je.... "



Aku pun rasa benda tu spam semata...agaknya tu lah penyebab ramai orang yang hilang duit tiba² atau account maybank2u kena hacked...maybe bila kita log in guna website dorang tu, dorang boleh trace kita punya pin number and sume details kita...perghhh...siapa punya kerje lah ni kan...? *sigh*

Kalau korang dapat emel yang ala ala macam kat bawah ni, atau dari emel address yang sama macam dalam gambar, DELETE je terus...jangan dilayan...faham??!! *geram ni*






Since membe aku buat bodoh je dengan emel tu, terus dorang send emel kedua...'Final Warning' kunun...haktuih~  tapi dari emel address yang lain...>_<



Setahu aku lah, kalau account kena blocked, takde nya pihak bank rajin sangat nak anto emel bagai...kita sendiri akan tahu bila kita nak log in kat Maybank2u....then kita sendiri pergi kaunter jumpa pegawai untuk semak status account kita yang kena blocked tu...bukan buat online...dah la tak letak nama penuh dalam emel...nampak sangat dia randomly send je emel tu...cetttt~


meh meh aku tunjuk korang ghope website yang FAKE tu....sila teliti betul² and make sure korang tak terkena oke!





Aku tak tahu apa yang aku buat, tapi untuk website yang FAKE memang otomatik keluar warning macam ni....bila di-ignore, akan keluar lah wajah Maybank2u yang diCIPLAK...


..

..

..

..

..

..

..

..

..

..

..

..






 Ini yang FAKE oke...sejibik kan??


oke cuba tengok yang REAL punya website...



 ^
^
^
^
^
^
 ^
^
^
^
^
^
 ^
^
^
^
^
^
 ^
^
^
^
^
^






Nampak tak bezanya???

Kalau sekali pandang memang susah nak detect beza....so di sini aku nak bagitau lah, sebab ramai yang guna Maybank2u kan...convenience gitu...segalanya dihujung jari...tapi risikonya lebih dari jarilah...huhuhu~


Sebelum log in, check betul² URL kat browser tu...


URL yang fake pendek je..macam ni -->  

http://www.mbbgroup-m2u.com/M2ULogin.htm

atau macam ni

http://www.trans-m2uactive.com/M2ULogin.htm





URL yang ORI adalah macam ni -->

https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login



Nampak beza?? yang ori punya agak panjang...Lagi satu, website yang ORI akan ada warning macam ni...

"Please make sure you login at the correct Maybank2u.com URL/Address"


Kalau FAKE website, memang takde langsung warning tu....

Jadi silalah berhati-hati semasa melayari internet...Jangan sebab cuai, hilang semua duit gaji kita....bahaya wooo sekarang ni...aku pun tak faham kenapa Maybank je ada masalah macam ni...CIMB takde pun...adakah pekerja² kat Maybank jahat-jahat belaka?? atau security kat Maybank memang TAK kukuh walaupun nama Maybank adalah gah di banyak negara?? hurm hurm....*wondering*


Kisah lain mengenai Maybank boleh lihat di sini --> KLIK ME


Sharing is power!  v(^_^)


28 comments:

zuar said...

website yang menyamar macam website sebenar tu org panggil phishing..try baca kt sini cik yana..tips untuk terkena phishing

http://zuarxpdc.blogspot.com/2009/06/mengenali-phishing.html

Along Tapa said...

bendalah tu aku pernah kena...tapi otomatik masuk spam la...masa dapat email tu, aku pun pelik gak..mana tak nya..tak pernah umor aku ada akaun maybank...apakan lagi mayabank2u punya profile...bengong tul..

Gorengbaek - Proses-proses Along update blog

JULYA said...

tq 4 d info..kite mmg slalu gune maybank2u pn.

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

pakcik x de pun akaun maybank dapat juga emel nih......

macam2 cara orang nak menipu.... mmg tak menahan.....

yanamib said...

:zuar:
orait..thanks zuar =)

yanamib said...

:Along Tapa:
klu xde acc maybank lg la senang nk tau tu emel tipu..aku nyer gaji mmg msk maybank maaa..huhu..bahye bahye~

yanamib said...

:JULYA:
ur welcome =)

nabilah_2908 said...

sy pun dpt gk email ni....pelik gak...sbb sy mmg tkde akun maybank...pembohongan teserlah disitu...

apa lagi...terus masuk spam la... :)

hope....yg lain2...tk tertipu dgn emali2 yg macam ni...

si penipu ni ada jer idea dia nk menipu..hrumm...hati2 lah selalu.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
OH MALAYSIA

yanamib said...

:dotblogspotdotkom:
huhu mmg x menahan =p

yanamib said...

:nabilah_2908:
betul²..skrg kena teliti btol² setiap website yg kita msk..check url sume..=)

Fazleyatul Aini said...

macam2 cara nak menipu skrg
xde keje lain ke dorang ni

Kak Amy said...

salam...

bahaya Ooo..sekarang nie kena lebih berhati2...

ftrhd said...

itu yang bahayanya bila diorang logn dari fake website tu.. nnti diorang punya username dan password akan dicuri..pastu tiba2 duit hilang..bahaya wooo

xazryx said...

mcm2 cara nk menipu skrg . :O

yanamib said...

:Lya Colours:
duet punyer psl..gitu lerr..hehh~

yanamib said...

:Amy Syaquena:
tu lah..berhati²+teliti =)

yanamib said...

:Fitrihadi.com:
tau xpe..sgt bahye..kena tgk btol² website yg kita bukak tu -__-'

yanamib said...

:xazryx:
tau xpe..nyusahkn org >_<

BENA said...

selamat ziera x pakai bank2 on9 nih. abah zra jek pakai. eeheheheh~

ieda said...

aah dik akak ada terbaca pasal kes nie di fb .. pelik kan ada jugak mcm nieh .. kalau ada akak ternampak mende2 mcm nie memang x layannn

Anna Boleyn said...

salam.

kalau main tengok je mesti tertipu punya. sekali imbas memang nampak serupa. thanx for sharing btw :)

p/s : ini misi membalas 172 komen! batch kedua selepas membalas komen dari 98 blogger. wawawa.. its okay.. demi kalian semua yang selalu tinggalkan komen di HLN. Tanda penghargaan. Thank you so much! :)

yanamib said...

:ribena.illina:
akn dtg mesti zra akn pakai..so dr skrg kena alert tau.. =)
*mcm ayt kakak yg baek kn..ngee~* =p

yanamib said...

:ieda:
bagos² jgn dilayan..menyusahkn je nnt..huhu~

yanamib said...

:Anna Boleyn:
salam anna...
ur welcome..

bagos tol yu ni visit back sume yg komen..suka suka! ^_^

meo_pegawai_bank said...

perkara nie dh lama dh...

tp msh ramai tertipu...

syahira ariff said...

nasib bek x reti guna maybank 2 u
nice sharing huhuhu

sis yana~!
IMY~
=]

Mrs Nurul said...

bodo gile penipu !!! i hate i hateeee ! waaa kene berhati2!

mrnoble said...

biasa kalau akaun kene block or suspend bank buat tak tau je, bank expect kita sendiri yg contact bank tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015