Oct 25, 2013

Resipi Tomyam for Babies (1 Tahun ke atas)

Assalamualaikum....


Aku tengok resipi ni kat blog Rara...
mekaseh yunk share resipi simple.... *hugs!*


oke tanpa melengahkan masa *KAHKAH*
jom cekidaut bahan² yang diperlukan:


  1.  seulas bawang putih (dihiris halus)
  2. sebiji bawang merah (dihiris halus)
  3. sebatang serai (dititik)
  4. dua helai daun limau purut (sehelai pun dah cukup sebenarnya...kehkeh)
  5. setengah biji carrot (dipotong kecil)
  6. sebiji limau kasturi (untuk diperah jusnya)
  7. sedikit broccoli (dipotong kecil)
  8. tiga ketul udang
  9. sedikit garam....sikitttttt je! asal ada rasa sudah!


Untuk sayuran dan isi tomyam ikut suka korang nak letak apa...
letak ayam boleh, daging boleh, sotong etc etc....  :)


Aku masak ni memang ngam² portion untuk Zafirah makan sorang...
kalau ada lebih pun senang aku nak habiskan....
takmo membazir gitu kan...
aku dah tak buat stock frozen food untuk Zafirah...
sebab dia dah besar and kebanyakan food yang dia makan sama je dengan food mama papa...
senang share²...
kalau roh rajin datang baru aku gigih masak food khas untuk dia...mihmihmih~  :p


Next...is cara² membuatnya:


 masukkan bawang merah, bawang putih, serai, daun limau purut dan carrot dalam periuk...rebus kesemua sekali hingga carrot tu lembuttttt...aku pastikan carrot tu tersangat lembut senang ku hancur²kan je masa nak menyuap Zafirah sebab Zafirah tak suka makan benda yang agak keras...diluaknya balik carrot tu...hehh!


bila carrot dah lembut, masukkan pula broccoli dan udang....tabur garam sikit....campurkan limau kasturi....masak sampai udang kemerah²an dan broccoli jadi lembut....rasa sikit, kalau oke, tutup api....siap!


Nak makan dengan nasi boleh,
nak makan dengan pasta boleh,
nak makan macam tuuu je ponnn bolehh!
Senang je kannnnnnnnnnnnnn??
tak perlu guna pes tomyam pun!
kalau nak masak untuk korang,
just tambahkan cili api...
pasti terangkat! aummm! ^__^


Kebetulan masa aku buat tomyam abang ipar aku datang...
tiba² anak dia cakap nak makan nasi...
hah! nasib baikkkk makngah masak Zuyyin oiii...
kalau tak, memang aku blur nak masak nasi, lauk lagi...kahkah~
so biras aku la duk menyuap anak dia and Zafirah join sekaki...
beria budak dua orang tu makan....
sampai boncetttt prot memasing...kohkoh
terkejut gak aku tengok Zafirah makan beria malam tu...
sebab dah lama dia tak makan nasi kat rumah...
dia macam dalam fasa 'taknak makan'...giteww~


Next time mama buat lagi ehhh...
benda² senang memang mama tak kisah nak buat selalu...
jangan sok mintak ayam masak merah udah lerr...
mama tak reti!
sekian terima kasih! :p



Selamat mencuba uols! (^^,)








p/s:  aku tersilap pi campak sekali kulit limau kasturi dalam tomyam...lama² tomyam aku rasa pahit....grr~  nasib baik lepas semua dah settle makan baru terasa kepahitan tu...hehh~  *belajardarikesilapan*  :)


 Terima kasih sudi membaca!

17 comments:

Lyena Vee said...

nyum2! pernah buat tomyam utk anak i,tapi i xde limau nipis time tu. i perah je lemon. naseb x masam sangat :p

PinKy MoMMa said...

ok kalau akak lupa nnt..akak call yana lagi eh bahahaha..senang keje iols :P

Anum said...

nyum2

Julia Johari said...

Yeyyy...banyak ye zafirah makan...haishh x sabor nak buat hehhehe mekasih yana...mekasih rara hehhehe

mila said...

alaamak sngnye

PearlKaz said...

masa tgk gambar last, nampak ada limau tu pun terkejut gak. betul ke ni?.. ahah.. tp kalau boleh biji limau pun jgn ada dlm tu. tak silap biji tu pun buat jd pahit..

anez zamri said...

hannah pun suke sangat tomyam..hehe

eima said...

daun limau purut tu sama boleh pahit .... dah ttp api kasi buang tau .. tu pun leh buat pahit jugak .... hebak tu zafirah dah mkn tomyam ...

aku slalud ah masak gini kat anak2 aku ... tp ayam la depa ber2 tak mkn seafood kecuali ikan

aizamia3 said...

dak zafirah makan banyak sebab ada geng.. tu selera dia mencanak naik.. ;)

psstt: t.kasihlah yana.. sejak hadirnya dak Zafirah dan sejak Yana rajin share resepi, akak pun turut rajin nak cuba..

Han Hanni said...

nak try pasni..mudah dan simple je bahan-bahannya

Mimy Hamid said...

boleh la buat untuk fayel nanti...simple je selalu dia makan je yang ada paste tomyam tu..fayel suka pedas

Unknown said...

best!

Unknown said...

kalau tomyam cm ni, i pon nak. tomyam sihat gitu

Fazleyatul Aini said...

ni kalau aku, memang aku yang bedal habis hahaha

mrs kayrul said...

ada geng laju jer zafirah makan ye...mesti mama pun masak sedap

Anonymous said...

Nk cuba juga la... Thanks bekongsi resepi ye tuan rumah. Hehe

~wani~ said...

Terima kasih berkongsi resepinya. :) lepas ni boleh la cuba dekat anakku yang dalam proses nak baik demam ni..hehe..

Jemput melawat blog wani yer.
Www.vitaminemak.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015