Oct 28, 2013

Resipi Sambal Udang Menantu Moden

Assalamualaikum...


Kemain panjang nama menu kali ni...bahaha
sila teruskan membaca untuk tahu dari mana datang nama resipi ni....
pasti anda tersentap! mihmih  :p


Bahan² yang diperlukan:

beberapa ekor udang...


sebiji kentang....direbus sehingga lembut...


sambal yang dah dimasak....import dari rumah mertua....KAHKAHKAH




Cara² membuatnya:

masukkan sambal....panaskan sekejap....then masukkan udang....masak sekejap...


masukkan pula kentang yang dah direbus tadi.....tunggu sehingga udang betul² masak....then siap!


tak sampai 10 minit buat sambal udang menantu moden (SUMM)...kelassss nak short form bagai....wakakakaka~




Mak mertua (MIL) aku selalu buat sambal tumis....
pedas lagi....
kebetulan lak selera aku dengan MIL sama...
kitorang memang hantu pedas!
kalau food tu tak pedas memang tak lalu nak makan...
dak encem kadang² marah jugak aku duk belasah pedas banyak²...
sebab aku ada gastrik...
bila datang gastrik baru nak insaf...
tapi bila gastrik hilang, keinsafan tu pun hilang jugak...acaner?? (-_-")


MIL aku kalau masak sambal mesti banyakkkkkkkk....
tanpa rasa bersalah aku suruh asben tapaukan sambal mil....kehkeh
tapau sikit je....
simpan stok dalam fridge...
bila² rasa nak makan,
panaskan je sambal...
terus boleh makan dengan nasi....
kelasssss kannnnn??? bahahaha~


Dak encem dah suruh aku belajar dengan mak dia buat sambal tumis...
dah dia nak makan sambal tumis versi mak dia jugakkkk....
tapi belum datang lagi roh rajin nak membuat sambal....
benda paling leceh nak dimasak bagi aku is sambal tumis/goreng....
lagipun tak tahan kang satu rumah bau sambal....adeyy
so cara mudah....
import je sambal yang dah dimasak dari rumah MIL....muehehehe~  :p


korang....pernah dak import stok makanan dari rumah mertua?? (^^,)








p/s:  sambal, cili, sama je kan?? haha bagi aku sama je...kecuali belacan....errrr~  -.-'

 Terima kasih sudi membaca!

14 comments:

Cik Eka said...

eka pun suka smabal tumis. Suka gila.

Ayam,ikan udang sume dicampak dalam tu. Hahaha

balik ni ingat nak menyambal ikan.

Fazleyatul Aini said...

maaf saya takde mentua wuhuhuhuhu

MimahAjil said...

gigih ko dik buat sambal tumis udang...sambal import pun import la..janji ado kan?hahaha~~

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

mrs kayrul said...

tak pernah import lagi sambal dari rumah MIL...selalu menantu2 nie suka nau berlagak pandai masak...hehehe

Chekgu Azrine said...

Haha..xpe..mak mentua sis mesti bangga..ngee..tp kan akk sambal tumis xpnhla..akk pun dah xd mentua..tp cili kisar tu biasa je dedulu ambk dr umh mak

aizamia3 said...

hehehe.. part import makanan dari umah MIL, biasanya kari kepala ikan jenahak sebab ikan ni biasanya dipancing oleh FIL, tak pernah beli.. oh! Sangat bertuah menantu sorang ni.. kehkehkeh..

Mimy Hamid said...

bertuah ko yana akak ingat resepi sambal ...cehhh..hahaha

Ilya Melissa said...

hi yana..mak aihh terliur tgk sambal udang..pestime tgk cmpur kentang..aww my feveret lah!
Wlaupun selera kite n mentua xsama, tp bila dia buat sambal terung memang terbaikkk..haha. Skrg tggl sama..dlu2 masa x tinggal bsama ada gak main import2 ni..especially masakan kampung yang susah..contoh sayur keladi masak lemak..hadoh2 sedappp

Aty_Fared said...

waaahh...memang senang...lagi2 kalau mertua yang siapkan...heheh..memang la modern ko kan...ngeeee....

Yan Ty said...

sama la kita xpedas xkhaw tapi ada gastric. haissss

eima said...

aku sokmo dah buat gitu .. MIL dtg pun aku tak penah masak die je masak sbb die masak mmg terbaik la ... hahahaha dasar menantu pemalas

Rizziela said...

Menantu yg sangat rajin kan?

boleh tiru gak ni

EZAN IDMA said...

hai sis. first time dtg sini hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015