Sep 28, 2013

Mencabarnya Tugas Melipat Baju~~

Assalamualaikum...


baik lelaki, baik perempuan...
baik yang dah kahwin atau bujang...
semua sama je!!


malas nak lipat kain baju....kahkah


eh ko takyah kelentong aku sangat!
cakap bebetul korang memang rasa mencabar gila tugas melipat kain baju kan??
kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn??? muehehe~
majoriti baju² aku and dak encem memang aku gantung je dalam almari...
baju² tidur/basahan je aku lipat...
tapi still banyak jugak la kan....tsk tsk...
lenguh oii pinggang melipat kain....
bila dah ada anak, sambil lipat kain, nak layan anak lagi....pffftt!
kental tau mak mak ni sebenarnya....
jangan ingat wanita tu lemah....
ce ko suruh orang laki jaga anak sambil buat kerja lain....
pengsan kaoooo!! hahaha~


Style aku, kalau basuh kain,
aku akan limit kan 2 bakul je untuk aku lambak kain baju yang baru dibasuh
(macam dalam gambar)
biasanya bila kita marathon basuh baju,
jenis yang basuh seminggu sekali ler nih...
sehari sampai 3-4 round basuh baju...
mesti berlambak kain baju nak kena lipat, simpan dalam almari...
berlambak jugak la perasaan malas tu datang...!
so bila aku dah limitkan macam ni...
senang sikit nak settlekan kerja² melipat, menyimpan baju dalam almari...
buat pelan²....sikit²...
tak perlu amek masa lama untuk settlekan kerja melipat kain baju tu...
sebab tak banyak pun kan...  :)


Sebab tu lerr aku basuh baju banyak kali seminggu...
aku akan pastikan kain baju yang dah kering tu disimpan semuanya,
baru aku basuh baju² lain....
selagi banyak lagi baju² belum disimpan dalam almari....
aku takkan basuh baju lain...giteww~


Apa pun alasannya, yang penting hanya 1...
D.I.S.I.P.L.I.N !!
tanpa disiplin, ko basuh baju sikit² pun,
kalau asyik bertangguh,
lama² jadi bukit jugak kain baju ko dalam bakul...kan??
jadi, selamat men-disiplinkan diri
demi menjalankan tugas² sebagai suri rumah!
yang penting, buat kerja kena ikhlas!
kalau asyik merungut sebab kena buat semua kerja sorang²,
susah la ko nak settlekan tugas yang berlambak tu....
bila hati ada senyummmm....
haaa tenang je buat kerja...
laki aku pun tak tolong aku kemas kain baju...
sebab aku memang tak bagi...
aku tak suka cara dia melipat, menyusun...
tak cantik! kahkah~


Sekian tips rumah tangga berjaya dari yanamib....
*bajet sangat!*
lantak di situ... :p




 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

23 comments:

Ilya Melissa said...

hai yana..kite mostly bergantung je dlm almari..xkuasa mak kan... Hehe..bju baby nak tambah hanger ni..klu nak lipat pun time layan tv skali..smbil tgk2 anak. Pmpuan mmg terer multitasking :)

Sukma Haron said...

secara jujurnya rajin basuh baju tapi ya ampunnnn lipas baju macam malas jer.....huhu

Green Apel said...

ok lagi tu yana, kita sampai yang berbukit jadi tanah rata, ulangpakai yang bertimbun tak sempat nak lipat,wakaka, lagi dasar pemalas disitu..ada satu2 masa je memang kemas licin bagai, hari jumaat je..entah ape kaitannya hari ngan lipat baju..mihmih

aizamia3 said...

ntah.. kalau suruh en. suami yang lipat lagi sakit mata nengok.. makanya biarlah akak sendiri yang lipat.. slow2.. lelama selesailah bab melipat tu.. pastu kita sambung wat keje lain lak..

UMIE SUE said...

yeayyyy!! yana rajin!! su xde lipat kain pun.lipat baju aqilah je.baju su n hasben semua ade bergantungan sahaja..sbb kami xde almari

Rizziela said...

Akk anak 3. campur mak bapak 5 orang... 2 hari sekali basuh baju...lipat bila rajin dan yg penting baju3 anak mesti sentiasa berlipat sebab senang nak ambik...tambah plak kembar..baju kena sentiasa sama..so kenalah rajin melipat

Rizziela said...

Akk anak 3. campur mak bapak 5 orang... 2 hari sekali basuh baju...lipat bila rajin dan yg penting baju3 anak mesti sentiasa berlipat sebab senang nak ambik...tambah plak kembar..baju kena sentiasa sama..so kenalah rajin melipat

Rizziela said...

Akk anak 3. campur mak bapak 5 orang... 2 hari sekali basuh baju...lipat bila rajin dan yg penting baju3 anak mesti sentiasa berlipat sebab senang nak ambik...tambah plak kembar..baju kena sentiasa sama..so kenalah rajin melipat

Rizziela said...

Akk anak 3. campur mak bapak 5 orang... 2 hari sekali basuh baju...lipat bila rajin dan yg penting baju3 anak mesti sentiasa berlipat sebab senang nak ambik...tambah plak kembar..baju kena sentiasa sama..so kenalah rajin melipat

Iza Fiza said...

Hahaha. Tahu xpe Yana. Nak basuh rajin sangat. Setiap hari pon takpe. Nak lipat ya ampunnn..Laki ai pon sedia maklum bini malas bab lipat baju.heheee..

mOoN said...

mmg rasa nak fengsaaan bila tem nak melipat baju...hukhuk...

MisZ FyZa said...

sbenanye br prasan yg jarang lipat baju..tetibe ngk sume da berlipat..hee..:p

Chekgu Azrine said...

Xsuka sgt lipat baju..umh akk ada 6 penghuni..tiap2 hari basuh baju..huhu..mmg bykla skli angkt..pengsan!!

PeRdU cINta said...

hari-hari basuh baju..hari-hari lipat kain..selagi tak selesai tak lena tidur..pergi keje pun tak senang hati..hehehe..

Aty_Fared said...

Tau tajper...aku perlukan semangat yg kental lg jitunak melipat kain taw...hhahaha

diana said...

akak pun main gantung semua nya..baju hari2 pun gantung..yang lipat cuma kain2 atau seluar je..jadi tak de masalah la bab2 lipat baju nih..anak tidur je cepat2 lipat..dalam 10 minit dah siap semua..

Mira said...

sesungguhnya saya amat memahami perasaan malas nak lipat baju itu..hehe

Fizah said...

saya masuk kategori suka lipat baju..tp kalu angin M melanda aptb! ;p

e k i n ♥ y u s r i said...

paling x suke lipat baju
nk lipat baju, memg kene amik mood berminggu2...hehehe

Nor Zaimah Mohamad Nasir said...

betul tu..bab membasuh xde hal punya..bila nk melipat tu alahai bercinta nk settlekn....betul2 kena disiplinkan diri.....

Nurul Aziz said...

suka basuh baju, suka lipat baju. hari-hari.. so takdela banyak sgt, tapi tetap jelaaa sebakul >_< haha.. suka tukar-tukar baju gamaknya :D

Sue Sopian said...

salam.. hi yana..

bab basuh baju tu rajin la gak.. tp tang lipat tu mak aihh.. malas bebeno.. so bila dtg mood kerajinan tu, konfem kemas dan cantik je... hahahaha... masalahnya mood kerajinan tu jarang sgt dtg... kahkahkah

beehaa said...

Aku pun sama lah x rajin nk melipat. 5 org punye baju nk kena lipat. Dah la basuh seminggu sekali. X sempat ari lain nk basuh baju.

Mak aku pulak bising bila nk lipat baju anak2 baju laki ko ni....aku selalu je jwb aku sgt2 x suka lipat baju dr aku skolah rendah lg tau. Suh wat benda lain..masak ke jemur kain ke aku boleh buat..suh lipat baju.....mmg boleh jd gado ngan mak aku..

Tiba mood aku rajin abis aku lipat sume..baju keje baju jalan sume gantung je..tinggal baju budak2 plg byk sekali..nak pasang2 kan lagi....aduh...

Aku tahan dgr mak aku bebel dr aku lipat baju2 tu sume..sampai aku beli bakul baju sgt besar sorang satu lah..punye aku x suka melipat kain baju..tp mak aku tetap bebel...at least kemas lah skit dlm bakul kan dr menggunung atas meja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015