Sep 5, 2013

"Aimy ni Pasif Budaknya kan puan..."

Assalamualaikum...


Hari tu aku pi open house taska Zafirah...1st time join event taska...
nervous + eksaited...hahahaha~
masuk je dalam taska, semua teacher² tegur Zafirah...
oh kat taska dorang panggil anak aku Aimy...
panjang sangat agaknya nak sebut 'Zafirah' tu...ngehehe~


sambung balik...


Ada few teacher offer nak dukung Zafirah...
konon nak memudahkan aku melantak...
tapi Zafirah tolak! siap tarik muka lagi~!
masa tu dia baru bangun tido...
so aku abaikan je la bila dia menyombong dengan teacher gitu...


Ramai jugak bebudak lain yang ada masa tu...
aku suruh dia join bebudak lain main...
dia takmo...melekattttttt je dengan papa....ceh!
Since aku pun tengah kebulur, aku pi amek makanan dulu....
papa tolong jaga Zafirah...
muka dia tak ceria langsung jumpa teacher² and kawan² taska...


Sambil melantak laksa Penang yang dimasak sendiri oleh teacher²...
eh sedap jugak dorang masak laksa...kahkah~
sambil melantak laksa, aku borak dengan teacher yang menjaga Zafirah...
tak ingat pulak nama teacher tu...
muda lagi...awal 20-an gitu...
well, teacher² Zafirah semua muda² belaka...
aku dah soal selidik umur dorang...
paling tua pun umur 23 tahun...
paling muda umur 18 tahun...pffttt!  >_<



ni lah teacher yang suka melayan Zafirah...
and melayan makpak Zafirah berborak...kekeke~
dia sorang je pun yang duk berborak dengan kitorang...
teacher² lain buat hal masing²...
memang betul la teacher sorang ni berkenan dengan Zafirah...
dari awal kitorang datang, sampai kitorang balik dia melayan berborak...huhu~


"saya memang suka layan budak pasif macam Aimy..."


errr pasif???
anak aku ko kata pasif???


"haah...Aimy kat sekolah pendiam...."


whattttt???!!! pendiam????
omg! susah betul aku nak accept statement tu!


"kat sini dia selalu main sorang²...dia tak bergaul pun dengan budak² lain...dia buat hal dia je..."


"erm...pernah tak berebut mainan dengan budak lain??"


"tak pernah kak...kalau orang lain rampas mainan dia, dia diam...pastu garu² kepala...tapi dia tak memberontak..."


haaaa??!!! macam tu ke??
kenapa berbeza sungguh perangai dia masa kat rumah???
mula la kitorang laki bini risau...hehh~


"ooo dia kat rumah aktif ke?? saya ingat kat rumah pun dia pasif je macam kat taska....saya memang suka layan dia...sebab dia senang nak jaga...tak banyak karenah...."


oke part tu aku lega sikit dengar....
part 'senang nak jaga' tuuuu...
very good girl lah anak mama! huhu~


Ayat paling sedih sampai air mataku hampir gugur bila teacher tu cakap,

"kadang² Aimy suka melekat kat dinding...tepuk² dinding sambil panggil, mama...mama...papa...papa...dia duk ulang² ayat tu je lah hari²...."


huwaaaa!!!! sumpah sedih aku dengar teacher cakap gitu...
anak aku rindu mama papa rupanya!!
no wonder la tiap kali balik taska muka dia ceria kemain!!
lepas tu buat perangai...mintak perhatian...
kadang² aku geram dengan perangai dia...hahaha~
ada la jugak terlepas marah....
dah aku penat balik kerja, dia pi buat perangai...
harus laa geram!
tapi lepas dengar teacher Zafirah bercerita hal dia kat taska...
menyesal pulak aku duk geram dengan dia...
sejak dari tu tak pernah lagi aku marah² dia...
kesian sangat tengok muka dia...
bila kat rumah kan, dia ikutttttt je aku hulu hilir...
aku pi dapur, dia follow...
aku pi basuh kain dia follow...
aku pi sidai kain dia follow...
aku nak pi toilet pun dia nak follow!! hehh~
sambil dia duk follow aku tu mulut pot pet pot pet...
mungkin nak bercerita apa dia dah buat kat taska hari ni...sobsob~
bertambah semangat nak jadi fulltime housewives okeh!! EH!  :p




Tapi serius tau...
perangai Zafirah kat taska dengan kat rumah jauh beza...
kalau kat rumah dia aktif gila!!
pendiam?? jauh sekali..!
ada je benda nak diborakkan hari²...


Tang orang rampas mainan tu....
biasa aku tengok dia takkan biarkan budak lain rampas mainan dari tangan dia...
di sepuknya balik budak tu...
kalau budak tu melawan...
Zafirah akan menjerit guna ton paling tinggi!!
phewww~
bila jumpa bebudak lain pun dia sendiri pandai bawak diri main
dengan bebudak tu....



Ni masa pi raya rumah kawan dak encem...
ko tengok...selamba je anak aku menyelit tengah² anak teruna 3 orang tu....
ada sekali tu salah seorang budak tu tolak Zafirah sampai jatuh...
takde motif pun dia tolak Zafirah...hahaha~
time nak balik, dak encem suruh salam semua orang...
haa time tu dia pi ketuk kepala budak yang tolak dia tu...
haiyaaa!! -.-'



Ni pulak masa berbuka kat Marriott, Putrajaya...
dia sendiri pi tegur bebudak laki tu...
siap pinjam topi dorang lagi....
pendiam ke macam ni???
tak kannnnnnnn...





Time ni pulak masa pi beraya rumah Lan Careno...
dia ada anak bujang umur 2 tahun ++...
anak Ben si Qhaliff tu pun ado!
kemain meriah budak bertiga tu main...


Masa jumpa geng² gojes pun anak aku tak menyombong langsung...
semua orang dia tegur...


Memang senang jaga Zafirah sebenarnya...
pi la mana² sekali pun....
aku tak payah risau nak berkepit dengan Zafirah setiap masa...
sebab dia boleh berdikari sendiri...
dia pandai bawak diri...
boleh bergaul dengan orang dengan mudah...
eh siapa yang pernah jumpa Zafirah mesti paham
betapa aktif dan peramahnya dia...
sebab tu aku terkejut tahap dewa bila teacher dia cakap
Zafirah budak pasif???


Mula la hati ni duk fikir bukan²...
kot dia pernah kena marah dengan teacher...
kot ada teacher yang garang dengan dia...
kot ada budak pembuli kat taska...
macam² 'kot' la aku fikir...
luluh hati aku dengar cerita teacher...sobsob~ T__T


erm....ada satu je lah perangai Zafirah yang sama baik kat taska atau kat rumah....


KUAT MAKAN!


yezzeerr...yang tu je sama...
segala yang teacher cerita pasal makan,
memang sebijik la perangai kat rumah....
ikut perangai siapa lahhhhh agaknya....ngeh³~   :p


Anak korang macam mana??
beza ke perangai kat taska dengan kat rumah??









p/s:  aku hanya mampu berdoa semoga Zafirah sentiasa dalam lindunganNya...maybe tahun depan nak try hantar taska lain...tengok keadaan...  :)


 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!




 

23 comments:

careno said...

Ank aku masa baya zafirah pun jenis pemakan gak... sgala benda dia nak mkn tp skrg dah susah btul nak suruh mkn... bab bergaul dgn org mmg die terer... peramah kdg2 tak bertempat... kalau dlm lif smue org dlm lif die nak tegur...

Anum said...

alhamdullilah

as ♥ Leenda said...

ollololo..sedih pulak bace part menangis tepi dinding tu yana oiii...ko benti keje skrg...hheehhehe...
mcm anak opismate ni kan, kt umah bs, senyap membisu..tak ckp ape pun..taknak susu, taknak makan..tapi kt umah sendiri masyaAllahhh...agak2 kenapa? huhuhu..

laddiey G said...

hai yana.. yepp.. my son pun serupa cam zafirah.. perangai kat taska mmg jauh beza dgn kat umah.. sebijik cam zafirah..... so, tetiap pagi nak anta die, haruss la ade drama hari ini dr die...

Shi'a said...

kat umah mungkin dia nak perhatian kot kak...kat taska biasalah guru2...kita xkenal...dia jadi malu...

~ Huda Qamar~ said...

maksudnya dia pandai la membawa diri. behave di tempat org, sopan santun, budi bahasa, hormat org tua =P

bagus la impression org pada dia baik2 je. family & kwn2 terdekat je tau pe'el sebenar dia. pada saya ok je. lagipun kat umah org fokus pada dia je. buat perangai pun ada yg melayan. kat taska tak kose org lain nak layan lebih2 kan.


♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

tu bukan Pasif.. tu good girl namanya .....pandai bawak diri...behave je bila mama papa tak de .... :)

Nadt said...

kalau macam saif ni sama je perangainye kat umah bs atau kat umah sendiri. sesetengah budak specially girls memang macam tu yana. anak buah nadt sorang tu kat taska memang sangat pendiam, susah nak dengar suara, orang kacau pun dia diam je. tapi bila kat rumah mulut dia la dok pok pek pok pek, kalau kakak dia kacau siap gigit semula kakak dia. maybe jenis budak yg shy shy gituuu..

Lydia Amanda said...

yana.. iza rase budak mmg camtu kot.. sebab adik iza yg last tu mcm zafirah... kat rumah atau depan mak bapak dia.. dia aktif.. cot cet cot cet.. bile kat sekolah pendiam.. nak kuar suara pun susah... anak iza pun dengan org lain xbyk hal... buat hal sendiri... tapi bile dengan mak bapak dia.. mcm2...

MamaZen said...

yana,..sama la mcm anak i..kat umah aktif..umah bs pendiam...pelik gak bile pk..bs garang kot..huhu


Unknown said...

maybe dia rindu kat mama papa kot tu yg diam je. hehe.

Julia Johari said...

Yana,
Umi Qi sebak baca tang zafirah tepuk2 dinding pggl mama papa...sebakkkkkkkk sebakkk nangis dh umi QI...kalu Qi buat mcm zafirah dah banjir umi Qi...tp nk buat cm ner kan...diorg tecik2 kena belajar berdikari...btol gak bila balik nampak muka kita terus buat hal nak perhatian...

Mama yana...umi Qi rasa apa yana rasa...nsb baik zafirah nih pandai bawak diri...cayalah omeyyy

Wawa said...

Ku rase klu depan kite jd peramah sbb ape2 pembackup ade di sisi...klu kat taska, sorg2, kne buki sape nak backup...hihi

Puan Ninie said...

heheheh comellllllll
nanges auntie baca tau zafirah panngil mama papa kat dinding tue..:')

somell laa awak ni sayang :)

Chekgu Azrine said...

tak tahula anak akak jenis camni nantiu..skang dok ngan pengasuh..kawan ada sorang jek..hehe..anak akak pun pemakan

eima said...

budak klu kat taska mmg totaly different.. takut ngan cekgu sebenarnye ..
anak2 aku tu pun sama je ... kat taska kemain baik blk rumah die bls balik semua yg die dok kaver2 kat taska tu ... hahahah

kekunang said...

aku rasa anak ko introvert ni yana...macam ala-ala aku...hahaha...cikgu2 aku dulu selalu complain kat mak aku cakap aku terlalu pendiam..smpai sekarang mak aku takleh terima..aku pon takleh terima jugakkkk...hihi..

SUHAIDA said...

ALAAA...nape su pulak lg sedih ni pasai zafirah duk tepuk dinding..

kalau aqilah macm manelah ye.
aqilah xprnh berpisah lg ngan su..

sedihhhhhh..

Anonymous said...

nak jadi housewife jugakkk... ngeee~

tetiba rindu kat aisya... :(

Unknown said...

kalau bab sangat berselera time makan tu memang dah agak yea...

Aty Fared said...

Anak ni kan..dari ape yg aku pernah bace..die akan lebih konfiden..lebih secure biler ade mak ayah die disekeliling..sbb die dpt rase yg tak mungkin jadi ape2 yg buruk pada die kalau die buat ape2 sbb mak ayah die ade..berbanding biler takde....haaaaa...tu pasal kebanyakan mak akan ckp bnd yg sama mcm ni..anak aku dulu pon pernah org cakap bnd yg sama biler bg org lain jage kejap...:)

aizamia3 said...

Hehehe.. bagiler dia sorang kawan.. ;)

!k@ said...

Ammar kat umah ibu (pengasuh)..sama je bab aktif ngan cargas..taapii...sgt behave..nak tido senang, makan mandi senang..dengar ckp ibu...
Kat umah la hai..suka nau buat perangai..maybe nak perhatian ngan bermanja...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015