Sep 6, 2013

Hanya Kerana Seekor Monyet!!

Assalamualaikum...



Semalam rumah aku dicerobohi sang monyet!
First time woii rumah kitorang dimasuki monyet!!
selama ni kucing je berani masuk rumah...kahkah~
tak tahu dari mana dia masuk...
sebab kitorang dah check semua tingkap memang dah bertutup!
kecuali tingkap dalam bilik air...
tapi tingkap bilik air tu susah nak bukak..
and opening dia pun tak luas...
tah macam mana dia boleh lepas pun tak tahu!
masih lagi misteri sampai sekarang...hahahahaha~



Aku rasa dah lama sang monyet menetap dalam rumah aku...
sebab dah banyak tompokan tahi kat area lorong nak ke dapur... *eww*
adik aku orang pertama yang balik petang semalam...
dia la berperang dulu dengan monyet...
sempat snap gambar bagai...kahkahkah~
masa adik aku balik, monyet tu nyorok belakang fridge...
then adik aku keluar pi amek Zafirah kat taska...
aku yang suruh sebab aku balik kerja lambat semalam...
bila aku sampai je rumah aku tengok adik aku melepak dalam kereta....kahkah~
takut ler teww...  :p
katanya duk risaukan Zafirah....
yela kan tetibe monyet tu nak berkawan lak dengan Zafirah...
haruuuuuuuuuuuuuuuu~   (-_-")


"besar mana monyet tu dik??ada besar Zafirah tak??"


"erm kecik sikit dari Zafirah...."


Kitorang beranikan diri jugak la masuk rumah....
masing² duk diam² kat living hall...
semua tak berani masuk dapur...
sengal kan? kahkahkah~
aku ada post gambar monyet kat IG and FB...
ramai la bagi cadangan...
soh pukul dengan penyapu la...menjerit laaa...
eh aku ni tengok kucing paling comel pun takut...
ko nak suruh mengadap monyet yang tak berapa comel tu???
ko bagi RM50 pun aku taknak ngadap monyet tu tau...hahahahaha~


Dak encem pun 2x5 penakot!
sampai aku sound dia gini,

"u kan ada ilmu silat...pi la bersilat dengan monyet tu haaa!"


ko tau apa respon dia bila aku cakap gitu???
dia pi gelak besar...grr
ingat aku memain agaknya! hehh~  -.-'


Dalam kitorang duk ingat monyet tu masih menyorok belakang fridge kat dapur,
kitorang dengar ada bunyi barang jatuh kat tingkat atas...


HAH!! monyet dah naik atas pulak??!!! aigooo!!
bertambah la cuak kan...hahahaha~
mungkin dia naik atas masa adik aku keluar amek Zafirah sebelum tu....
bila keadaan dah makin tegang....
sebab masing² ketakutan....
sorang pun tak berani halau monyet tu keluar...
aku suggest panggil bomba je lahhh....
tak pun jabatan perhilitan...
2 jabatan tu je yang aku tau boleh tangkap binatang² liar ni....
tapi adik aku search internet,
katanya jabatan perhilitan cuma beroperasi during office hour sahaja!
adeyy....fine la...kita call bomba sudahhh!
call direct line to jabatan bomba Bangi...


Masa call tu, pegawai yang menjawab macam terkejut dengan apa yang aku cakap...
ingat aku memain agaknya....ceh!
tapi dorang layan jugak la panggilan aku...huhu~


mak aku lagi kelakar...
dia balik je rumah, letak beg² tepi pintu...
terus cakap,

"bak Zafirah tu sini...bahaya kang monyet tu turun...."

lepas tu dia lepak luar rumah je laaa...
tunggu bantuan datang...
tak jejak langsung kaki dalam rumah....kahkahkah~


Kitorang tunggu dalam 15-20 minit gitu untuk bomba sampai....
aku bajet dorang bawak van biasa je...
yelah kan tangkap monyet sekor je pun!



Tapi dorang pi bawak lori besar gabak ni haaaa!! KAHKAHKAH
rumah mak aku ni dah laa rumah corner...
tepi simpang pulak tu....
sangat obvious bila lori bomba parking depan rumah gini...
semua jiran² keluar...
yelah minded orang bila tengok bomba mesti akan fikir 'kebakaran!'
padahal tangkap monyet sekor je pung!
malu weols dengan jiran²...
nasib baik dorang tak pasang siren....
kalau siap siren bagai....
errrrr~    (^_^)"



ramai² pulak tu yang datang...
nak dekat 10 orang jugak la...


"cakap je dorang ni datang beraya sebenarnya..."  -  dak encem punya idea untuk menjawab bila jiran² tanya...nak cover malu kononnya....hahahahahaha~


Dalam 15-20 minit gitu dorang mencari monyet yang tiba² menyorok...
dak encem pun tiba² jadi berani la kan join abam² bomba mencari monyet...kahkah~


tapi hampa...


monyet tu berjaya melarikan diri...
dia keluar ikut tingkap toilet bilik belakang....
membazir je bomba datang ramai²,
siap bawak lori bagai...
tapi balik tangan kosong...hahahaha~
eh terima kasih la ye...
sebabkan anda² lah monyet tu lari....  v(^_^)


"berani jugak eh bomba² tu nak tangkap monyet..."  -  dak encem...


"mesti la kena berani...kalau takot baik takyah jadi bomba....ahaha apadaaa!"  -  jawab aku...


"ye jugak kan...haha  tapi maybe jadi seronok kot bila datang ramai² gitu...pastu kejar monyet...hilang aa takut...."  - dak encem


(^__^)




Mak aku memang stay luar rumah je sampai la bomba cakap,
"rumah dah clear...takde monyet dahhh...."   :p


err...nasib dorang tak berapa baik sebab datang time Maghrib...
idak la boleh menjamu makan minum...
hari raya lagi kan semalam??? hahahahaha~
maaf la ye...kitorang pun tengah kelam kabut semalam...
dah la memasing baru balik kerja....
keletihan + ketakutan....
semua monyet punya pasal~! hahahaha~   :')



Ni toilet bilik belakang, tingkat atas...
mungkin sini jalan keluar masuk dia...
sebab kawasan ni je paling teruk bersepah selain dapur...
ku kira, sang monyet ketakutan dengan abam² bomba sampai tercirit²....
tak pun dia memang tengah sembelit...
tah apa dia melantak kat dapur aku tu kan....bahahahahaha~


Ekceli kan, kawasan rumah aku tu dulu kawasan hutan...
bila manusia dah tarah buat pembangunan tu yang monyet² merayap masuk rumah orang kot...
habitat dorang dah diganggu...huhu


lepas ni memang kena lebih berhati²...
kena pastikan semua tingkap sentiasa ditutup rapat sebelum keluar rumah...pffttt!


korang...pernah ada pengalaman monyet/kera/beruk masuk dalam rumah??  (^^,)










p/s:  pengalaman paling kelakar pernah jadi dalam hidup aku....hahahahahaha~  :p


 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!



 

24 comments:

Anonymous said...

teringat cerita biras..dia pernah keguguran sebab kena kejar ngan monyet.. huhuhu

MAY said...

agak kelakar jugak sbb smp pgl bomba...hehe..klu kami?tak tau la bt pe?mgkin halau sendiri..hahaha

Wawa said...

Dah satu hal nak bersihkan taik monyet...hahaha...

Fazleyatul Aini said...

kat area rumah aku memang banyak monyet and lotong. tapi so far dia tak pernah masuk rumah lagi la. tapi si lotong selalu menjadikan kereta aku sebagai sasaran dia baring kuak lentang wuwuwuwuwu

manissa said...

rumah lame saye penah masuh ular taw, mase tu kecik2 agi,ibu yg call bomba, kitorang tawu main jela time tu, lebih kurang gini jugak aa cite die, tapi dah lame, mase zaman hingusan ,dah x bape ingat jalan cite die,pic pun kitorang xamik,law x leh update kat blog kekeke

Nadt said...

xpenah lagi umah masuk monyet tapi opis ye penah. sebab kolej ni dekat ngan kawasan kebun so ada la monyet2 yg teringin nak jadik pelajar kolej masuk dlm opis.huhuhu..

Unknown said...

bela monyet pernah..siap tlg garu kepala lg.muahahahahaha

Unknown said...

penah dulu umah saya dan jiran sy diserang segermbolan monyet.... pulak tu umh kami mmg btul2 dkt ngan kwsan kebun... bermaharaja lela la mreka.. plg truk rumah jiran sy, abis smua bwg2 berterabur.. paling tak leh bla, monyet2 tu pndy bukak tutup btol minyak yg 5kg tu, di siramnye keliling dpur.. habis bermnyak dpur jiran sy tu... huhuhu... monyet2 kt sini smua tak makan saman dgn manusia.. makin kte halau, mkin die ajuk kte... hahahaha

Unknown said...

aduh
bce entry nak tergelak je plak
hehehehe

Aty Fared said...

Part bomba dtg ramai2 siap pakai kereta bomba tuh unexpected...!!! Kelako pon yer...comel pon sama gak..heheg..tu kalo dak qaleef sure terpegun tengok kereta bomba depan umah besar gabak...ngeeee

Anum said...

nak tergelak pun ada

SUHAIDA said...

aduhh yannna!! gempak tuhh..
su mase zaman duk asrama mmg duk mengadap monyet masuk bilik je..hihi..

kitorg panggil monyet 'CYBER'

Unknown said...

umah nenek sy monyet2 masuk berjemaah wat party liar. umah kampung..nk wat camne. huhu. da la nenek dok sorg. lau ade monyet, nenek dok diam2 dlm bilik. macam nenek lak y ceroboh umah monyet. kekeke. mmg lau ade stok megi or roti atas meje mkn, kompem licin.

careno said...

Kelakar mmg klakar tp bahaya kowt..

Nyamuk Terbang said...

xde masuk rumah..tapi minggu lepas monyet masuk ofis...siap pandai tolak pintu ofis sendiri lagi

risa said...

glemer teruih lah monyet nan sekor tu...ekekeke

Ujang9897 said...

tu monyet ke Ben.. hahahaha nasib takleh tag nama ben

Nuriesya Nadia said...

Haha pengalaman dengan monyet takde. Tapi pengalaman panggil bomba sebab nak selamatkan kucing sendiri yang masuk rumah orang lain yang orang tu dah pindah. Aigoo ! Kecoh 1 blok. :D

aizamia3 said...

Pernah sekali bomba datang parking kat depan rumah.. tapi tangkap monyet kat rumah jiran depan.. tak dapat pun.. dorang naik lori besar tu ler.. ;)

Unknown said...

hahaha lawak gila. sy pon ada pengalaman dengan monyet masa belajar kat polisas kuantan dulu, tengah tengah landing atas katil tetibe nampak monyet dalam rak buku! terperanjat kitorg satu bilik, last2 halau dia keluor sambil amek laksa yg kitorg baru beli kat pasar! hahaha

Dkna Abza said...

Looorrr ingat abang bomba dapat bawak balik buah tangan monyet..hihii.. monyet nak kenal2 ngan zafirah ler turr :p

Unknown said...

Hurmmm.... Ujang pun tak confident sebab sensorang je kot... geng bomba tu bawak satu team...takat monyet seekor takde hal la nak handle kan

cha said...

eee kalau i dh takut dh u boleh plak gelak gelak kan haha

Fizah said...

amvoii monyet ni..sabarr je..berak betul dah kat toilet tp merata..uhukss..mmg bangi byk monyet..dlm ukm pun selalu nmpk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015