Oct 18, 2011

Lagi Ilmu Pantang Memantang yang Aku Belajar =)


Sejak² preggy ni memang banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk sangat ilmu baru aku dapat..huhu~
paling aku suka pasal pantang² segala nih...
kalau tanya doktor takda maknanya dorang suruh pantang...
doktor moden lah katakan....
pantang² ni tak wujud dalam kamus perubatan...ghasenye lah  =)



Pantang 1::

Jangan makan pulut banyak sangat,
nanti anak gagap!



Pantang 2::

Kalau suka makan pedas, nanti dapat anak garang...kepala angin  *yang ni aku tahu dari kak Diana...hehe*
lagi satu orang cakap kalau suka makan pedas nanti muka anak yang lahir banyak ruam...erk! O_o'



Pantang 3::

Jangan selalu menangis...
nanti anak cembeng...asyik menangis 24 jam... *yang ni pulak kak Diana and kak Ibu Muda yang bagitau  =)*



Pantang 4::

Jangan selalu minum air sejuk...
nanti anak senang jatuh sakit...



Pantang 5::

Jangan selalu makan fast food...
nanti anak lahir besar...(ada kata >4kg..ada kata >3kg pun dikira besar...)




aaa tu je lah yang aku ingat...haha...
ada yang cakap, ikut je lah pantang² ni...untuk kebaikan anak dan ibu juga...
ada yang cakap tak perlu ikut sangat...
bergantung pada daya tahan ibu itu sendiri dan apa komen dari doktor...
masing² ada pendapat kan??
aku?? ikut mood lah nak ikut ke tak...hahahaha  =P


Entry lain pasal pantang memantang boleh baca SINI dan SINI~
ada juga makhluk dungu mana tah cakap pantang² ni macam
alasan je untuk orang perempuan jadi malas untuk buat kerja...
wakluuuuuuuuuuu~  oh makhluk itu ialah seorang lelaki yang BELUM BERKAHWIN!
aku nak tengok kau ada bini sok macam mana laaaa kau layan bini kau...=)
oke bai~!











p/s:: macam blur nak update apa hari ni...boleh?  -____________-'






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

30 comments:

Puan Saira Azura said...

mane yang baik dan tak bertentang ajaran Islam boleh ikut..

Axie04 said...

PANTANG IKUT ORANG TUA2 LAGI BNYAK
TAPI KENGKADANG TU BILA DIPIKIRKAN CAM X LOGIK PUN ADE
APE2 PUN MANE YANG RASA BAIK TUK DIRI DAN ANAK, ELOK LA DIIKUTKAN
TAKUT KITA JUGAK YANG MENYESAL NANTI

NUR AMINA said...

Dulu ada org kata kat akak jgn makan ketam banyak sangat nanti anak nakal...hehe akak kata nanti dia nakal kita ketam peha dia balik.

Ujang pantang memantang tak?

:: Mrs.Eady :: said...

ntah rase nyer akak bedal je semua mase pregnant takde nyer nak sekat sekat...

azrinna said...

Pantang ikut pada keselesaan diri sendiri. Asal tak menyalahi agama cukup.

mas saari said...

ikut je untuk kebaikan kita dan anak kan? tapi kalau tak ikut pun takpe..

eliyaezlinalias said...

ikot la mana terdaya & slagi xsalah ngn amalan & ajaran Islam bole kotttt~~~

mynameismy said...

Yana..

Masa mengandung ni banyakkan baca Al-Quran... surah Yusuf.. Maryam..:)

Finaz Jaafar said...

kalau ikut logik la kan :
1. xleh mkn pulut sgt sbb pulut ni bole buat org semput dan gemuk..jadi kesannya kepada bayi mybe sme la kan..pulut tu berat dari nasi

2. mkn pedas mybe xdigalakkan sebab nanti ubunye sembelit/cirit birit..pastu mknan pedas ni kan bersifat panas..nanti baby panas ler..**yeke?

3. jgn slalu mnangis sbb emosi ibu pengaruhi bby..

4. air sejuk ni betul kot, slalu dgr org tua pantang betul dgn yang satu ni,,

5. fastfood ni mmg tak baik sgt utk kesihatan kanak-kanak, remaja mahupun org dewasa pun..boleh mnyebabkan obesiti kan..

hihi..pepandai kite je tapi itu pndapat kite la..ermm lain2 rasanya ibu2 mngndung ni mmg takleh mkn sesuka hati sangat sebab pe dy mkn bby mkn jgk=)

nabilah_2908 said...

pantang larang orang dulu2...mungkin kedengaran agak pelik...tp pasti ada kebaikkan di sebalik pantang larang tu...betul tak..?

yerla..org dulu kan suka kias2.... :)

ikut la mana yang Yana rasa logik & tak menyusahkan... :)

tak kena...tak rasa...tu yg selamba je mamat tu cakap mcm tu..

My Aisy said...

selagi tak bertentangan gan islam boleh je ikut...tak de salah pun...hehe...banyak lagi...tapi em...yang mengarut2 pun de...haish..

Aku Ibu Muda said...

Pantang no.3 tu tak bleh tahan...ahaks!

nasib la akak dapat boboy yg manjaaa...hehe

diana said...

tak sayang mulut betul lelaki tu..
kita kalau malas2 pun tak pe kan??
ada baby dalam perut..
sedangkan orang lelaki baru lepas makan nasik sepinggan pun tak larat nak buat kerja ni kan pulak kita yang 24jam dok usung baby dalam perut..

POSH76 said...

bagus info ni...ada yg logik ada yang tidak...pandai2la menilai yang penting bersederhana

BENA said...

errrrrrrrrrrr . ade lagi ade lagi


kene beringat time potong kaki ayam . sebab nanti jari2 anak kite macam kene potong.



jangan terkejut and kutuk mane2 binatang . takut nanti keluar iras2 sepertinye




zra dengar2 la . xtau la betoi ke idak . heeeeee ;)

Prince Halilintar said...

ikut la yg mane rase patut diikut...janji jgn mudaratkan diri sendiri plak..

Anum said...

ermmm
banyaknya

Rtp Farra Arisha said...

berpantang seada2nya supaya kondisi dna situasi mummy and baby seimbang..take good care of your baby yah :')

Rozuan Ismail said...

semua ikut org sebenarnya.ada org x yah pantang pon

Cik Azizah said...

jangan teringat masa siang ikan. nanti anak lahir bibir sumbing.. ekk..


jangan terkejut bila nampak sesuatu takut anak sama terkejut keluar ikut benda tu..huhuhu


yang ni pernah dengar lagi org tua2 cakap..mane yg baik boleh ikut. yang buruk abaikan..hehe

Pendamba Mawar said...

alamak xcukup umo lgi.)

Papa Mifz said...

ado baik nyo pantang2 tuh...ikutkan ajo domi kebaikan si ibu & kandungan...:)

Myra Jay said...

Mana yang mampu ikut kita ikut kan, tak dak salahnya kan :)

cik yuki said...

yeke fast food bby bsr ?? kakak sy ta bsr pn bby die . . huhuu

Nyamuk Terbang said...

ikt jer lah kak
asalkan x menyimpang yer dak

Cik Puan Nurul said...

ms akak mula peknen dulu asik nk minum air batu je pastu mkn eskem yg msm2 ade org kata nnt anak ade ruam bila lahir..tp xpun alhamdullilah elok kulitnya dan dia mmg jenis yg xde ruam..dr segi kesihatan pun ok alhamdullilah jrg jatuh sakit kalo demam sehari dua je standard la bkn anak superman kan xjatuh sakit..
bg agak xleh minum air batu n mkn pulut tu sbb xnk nnt jd semput n lemah bila nk meneran nnt..
tang menangis tu memang perubahan hormon ibu mengandung mudah rasa sedih n menangis tanpa sebab..akak dulu selalu gak menangis tanpa sebab nk2 terbaca kisah sedih ke apa..
bg akak tu normal anak2 kuat menangis ke apa tu dah mmg kebiasaan dorg..kalo kita manjakan dia mmg mengada2 la dia sikit2 nk nangis ye dak..

aizamia3 said...

yang mana rasa baik + logik takde salahnya nak ikut.. yang penting baik untuk kesihatan diri dan baby..

psstt: pada yang kata perempuan malas buat kerja tu.. ingatlah.. satu hari nanti kau akan terima isteri dan isteri kau akan preggy.. masa tu baru kau tau keadaan sebenar nak hadap layan isteri mengandung..

kayrul-shah said...

pantang2 nie jangan dipandang remeh jer...kekadang ada kebaikannya juga

aimie amalina said...

waaaaaaaaaaaaaaa
mang byk gile pntg nih
hehehehe
ayooo...

Eika Arysha said...

eika yang dh ada anak sorang pn baru tahu pantang2 nie...time eika preggy semua eika telan...so far xdew papew lak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015