Jun 30, 2014

Salam Ramadhan buat Adik yang nun Jauh di London...

Assalamualaikum...


Kemain syahdu tajuk entry aku hari ni...kuikui~  hari ni aku nak bercerita pasal adik aku....one and only sister i have...kecik je family aku kan? hihi~


Adik aku ni daripada zaman sekolah memang dah biasa berjauhan dengan family...start dia form 4 dah duk asrama...tu pun mak aku macam berkira² nak lepaskan dia...anak bongsu kekdahnya...manja tu kritikal sikit...kahkah~   dia apply masuk asrama, isi borang, hantar borang semua sendirian berhad...parents aku tak tolong apa pun sebab dorang memang takmo adik aku duk asrama....sekali rezeki dia kaooo...dapat jugak masuk asrama penuh intergrasi Selandar...maka bermulalah perjalanan hidup dia duk asrama....sampai lah sekarang asyik duk asrama je...tapi asrama lain² laaaa.....pfftt~


Lepas SPM dia terus masuk Darul Quran kat Kuala Kubu Baru....ye adik iols seorang tahfiz...eh hafizah sebab gegurl kan? hihi~   setahun setengah dia kat Darul Quran...lepas tu masuk matrik UIA....tak ingat aku dia amek course apa....tapi something to do with science, biology....kengkonon nak jadi doktor perubatan...tapi result tak melayakkan dia amek kos perubatan...setahun setengah tak silap dia kat matriks...pastu masuk main campus UIA...branch Kuantan, Pahang...kalau kat Gombak tu untuk course law, engineering etc...kalau science je kena pi Kuantan...paham?? :)


4 tahun kut dia study kat uia...tak ingat lah! grrr~  ikutkan adik aku kira lewat jugak habis degree...sebab dia dah burned setahun setengah kat Darul Quran....alaa beza setahun setengah je pun...oke ler tew..hihi~  :)


Lepas habis degree dia plan nak sambung Master pulaks...dia dah target nak sambung overseas...plan asal nak pi Kent...tapi MARA cuma sponsor untuk top 100 universiti so dia pun pilih la Imperial College, London...gitu la lebih kurang kisahnya adik aku tercampak ke London...kehkeh~  :p 


So sementara tunggu nak apply MARA, cari universiti yang ada course pilihan kalbu, dia kerja part time as Research Assistance kat UM....dapat la pengalaman kerja for 2-3 bulan....plus simpan duit sikit untuk further study....banyak pakai duit wooo nak study overseas ni....satu lagi hal adik aku ni dia suka buat parents aku tak senang duduk...asal dia nak further study or nak balik asrama lepas cuti panjang ke, mesti mak aku bad mood, stress...ayah aku pun sama....tak pasal² aku kena tempias ke-stress-an dorang....psiko betul....hahaha~


Alhamdulillah setelah bermacam² sandiwara, bulan 9 tahun lepas dia berangkat pi Imperial College, London...amek course Reproductive Medicine and Developmental Biology...ye aku pun berbelit lidah nak nyobut course tu...hikss~   dia study Master setahun je...bulan 9 ni habis la...katanya bulan 10 nak balik...tak sure lagi berapa haribulan...lepas tu dah plan nak sambung PHd bagai...dah apply MARA untuk sambung PHd...dah setel interview pun...tengah tunggu jawapan je ni dapat ke idak...kalau dapat MARA baru sambung...dia nak buat PHd kat London jugak...kolej yang sama rasanya....kalau tak dapat MARA?? 


balik je Malaysia, kahwin....! bahahaha~  :p


Walaupun adik aku dah biasa duk asrama, tapi tak pernah lagi dia missed sambut puasa dan hari raya dengan family...tahun ni first time lah kami berpuasa dan beraya tanpa adik....alolo~  dah la tahun ni giliran aku beraya belah mertua...aku dah serba salah dah ni....kalau aku balik kampung mertua kang parents aku raya berdua je kang...tapi kalau tak balik kampung kanggg...iskkk~  T_T


Salam Ramadhan dik! eh korang nak baca kisah adik aku kat London pi la terjah blog dia...aku paksa dia buat blog....paksa dia bercerita life dia kat sana...wakakaka~


(Spoonful of Sugar)


last posed with sista! >klik gambar<


Sekarang musim summer kat sana....mencabar jugak kot puasa time summer sebab waktu siang lebih panjang...tapi takpe...bila fikir dari sudut positif, cepat sikit awak slim...mihmihmih~


Ingat ye...nak iftar pi cari tempat FREE jekk...simpan duit untuk belanja familia pi konvo awak tahun depan...muahahaha~  kalau jumpa handbag murah² (sebab summer sale kan), roger akak awak ni....handbag ke, kasut ke, barang baby ke...jangan lupa inform okeh!! :p


tata! jumpa bulan 10 nanti....insyaAllah~  (^^,)



 Terima kasih sudi membaca!

6 comments:

Anum said...

ramadan di tempat org pasti berbeza kan

cahayahidupku.blogspot.my said...

Salam ramadan di perantauan lah tu yana :)

Anonymous said...

tahun depan nak posa kat london gak arr.. hahaha..nyway,, happy ramadhan dik!! :D

ctaminah88 said...

apa ni...banyak salah info awak nih. adek xpilih london la nk smbg study. mahal sangat. tp terpaksa sbb mara suruh amek top 100 uni. =P
Alhamdulillah dpt Imperial walaupun lmbt apply. huhu...

Selamat berpose jugak...teman2 la mak berbuka kt umah...miss uols..muah3x

eima said...

sorg anak mak sorg lagi anak ayah ....
asik mu cam datin arrr cuma datin putih hihih ....

MissNadia said...

bestnya dapat belajar kat tempat orang.. berani ekk dia buat semua sendiri.. good.. sangat berdikari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015