Apr 2, 2012

Majlis Berendoi Buat Aku Tacing

Hari Sabtu lepas aku buat majlis aqiqah puteriku yang comel lotey Aimy Zafirah...buat kat rumah mak aku kat Bangi...standard la anak sulung, cucu sulung dan cicit sulung dalam famili aku, macam-macam la persiapan yang kitorang buat...eksaited kaooo...hoho~  tapi idak la sampai membazir...^__^




Buaian berendoi baby Zafirah...mak aku hias sendiri tau...kain-kain putih yang balut buaian tu makcik aku tolong jahitkan...sarung bantal pun jahit sendiri...cantik kan?? kalau sewa kat orang mahal kot...RM400 memang tak lari laaa...hias sendiri jimat...and boleh sewakan kat orang lain jugak..eh! hahaha erm erm this buaian is open for rent now! ada sesiapa berminat boleh emel kepada saya ctliyanadmib@gmail.com....lalalala *sempat promote hokay!*  v(^__^)"


oke sambung cerita aqiqah...ngee~  tema hari tu is PINK!! yeyyy~! mentang-mentang babygirl segala-galanya nak pink...auww~




Marhaban start pukul 10.30am...amek group dari Sungai Ramal je...ada la dalam 20 orang kut datang...rumah dah la kecik..berhimpit-himpit la dorang duduk..haha lama jugak marhaban and berzanji nih...dalam sejam lebih jugak la...dah la masa orang duk marhaban anak aku mana nak tidur...




Tengok la tu...bulattttttt je mata...sebelum orang marhaban datang bukan main lena dia tidur...elok je nak marhaban segar bugar mata dia...hehhh...lepas tu anak aku bukan suka nak baring lama-lama bila terjaga tuh...kena berdukung...tengah-tengah orang berzanji tu aku kena angkat anak aku, bagi susu bagai...tapi menyusu dalam bilik laa...takkan nak suruh aku menetek depan orang ramai tu kan...ish ish ish  (-__-")




Muka risau sebenarnya tuh...risau anak aku meragam lagi...hahaha~  memang ye pun dia meragam...aku kena sumbat susu lagi  =.=




Alhamdulillah lepas menyusu kali ke dua Zafirah tidur dengan lenanya...headband comel tu terpaksa dibuka sebab dia rimas bila ada benda kat atas kepala dia...hadoiii~  masa dia dah mula lena tu orang dah nak habis marhaban pon...ngehhh...and aku sangat tacing bila dengar lirik-lirik lagu marhaban yang hujung-hujung tu...berair mata beb! nak nangis, tapi segan...hikhik  =P


Rupanya lagu marhaban tu sebenarnya syair Siti Fatimah...puas la aku gugel nak cari lirik yang membuatkan air mata aku hampir luruh depan orang ramai tuh...hoho~


Apabila sudah cukupnya hari
Sakitlah ibumu tiada terperi
Bapamu pun turun berlari-lari
Memanggil bidan bawa ke mari.

Bidan pun datang tiadalah lambat
Serta membawa kelengkapan ubat
Dilihatnya penuh saudara sahabat
Bidan pun naik bertempuh rapat.

Sakit ibumu tiada terkira
Berhimpunlah sanak saudara
Sangatlah ramai tiada terkira
Sekeliannya itu duduk berjaga.

Perutnya sakit bagai nak pecah
Bukannya kurang makin bertambah
Dipanggil bapamu disuruhnya langkah
Dipintanya ampun barang yang salah.



Panjang gila syair nih...sila baca lagi di http://zonfiniti.blogspot.com...aku copy kat situ je...aku rasa korang yang nak beranak baca lirik tu kompem nangis...apa yang ada dalam lirik tu memang terjadi pada semua ibu-ibu...hati batu je tak nangis kot dengar lirik syair nih...hehu~  (^^,)




Lepas habis marhaban, semua ahli-ahli marhaban bagi duit kat Zafirah...aku tak sure berapa upah group marhaban ni...mak mertua aku yang uruskan...hihi~  murah rezeki anak aku hari tu...dengan duit menanam nya...hadiah-hadiah lagi...penuh dah rumah dengan hadiah baby je...hoho syukur Alhamdulillah...terima kasih kepada semua yang memberi dan semua yang hadir! ^___^


oh ni baru cerita pasal marhaban...banyak lagi aku nak cerita pasal majlis aqiqah tu..haha tunggu next entry okeh...sekarang aku nak makan...anak aku pun dah merengek tu...mintak di dodoi...tata~! ^__^







Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

24 comments:

MAY said...

baru bace ni je pun dah tacing..klu da ade ank nnt tah la macamne kan..eh..umh su pun buat cukur jambul jgk kan..smlm die bt...tak blh nak g sane sbb bizi bt persiapan akhir nak kawen...

Unknown said...

tacingnye syair tuh. ceritakan kesengsaraan orang nak lahirkan baby. wah, cumel baby

Reena Sidek said...

memang tersentuh hati bila baca syair tu...

Unknown said...

meriah!!!yg penting cumil sgt!!

Unknown said...

klu nk sewa brape tue?

yanamib said...

nk tahu harga sewa boleh send emel ye ..kita discuss thru emel je..tq =)

Nadia said...

haah la sis..sedih bila kita faham maknanya.. T_T

Zafirah meragam je kejenye ye..tapi baby comel..:)

Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar..

Akak pon dah habis pantang kan..:)

Fazleyatul Aini said...

alhamdulillah ye semua berjalan lancar

Unknown said...

Alhamdulilah semuanya dah settle kan sis...

Liyana said...

comey je bambam tido dlm buaian tu.. hee..

Rina Ellisa said...

aah sy dengar pon sangat sayu sis..
Ritu attend aqiqah anak kwan baik.. Rasa nak menitis airmata dengar marhaban tu.. Sobss Sobss T_T

CikPuanWanda said...

tacing la kak yana..wpun wanda xberanak or kawen lagi..tingat kat ma macam na dia bersalin kita dlu

Unknown said...

ahhh tibe2 rs nak tacing gak... T___T

Unknown said...

bestnya marhaban..teringat masa majlis berendoi maisara dulu..
oleh sebab mak akak ahli marhaban ni setiap kali harijadi maisara mesti buat marhaban kat rumah..
heheh..
bila umur dah 3 tahun baru tak buat buai dah..
setakat marhaban je..
paling lawak masa berendoi pertama kali masa umur dia cukup 3 bulan,hias buai kemain tapi dia tak naik langsung.mengobak je kuat..rasa nak tampor2 je mulut..muahahah

Anonymous said...

btuahnya jadi ibu, mintak2 sempat la aku merasa... =)

emarieys said...

kat sini memang orang perempuan yang marhaban..tp kat kelantan orang lelaki yang berselawat

Rinna said...

Cantiknyaa buaian zafirah.. dan zafirah sangat comel.. :)

msredcheesecake said...

Best la zafirah dapat byk hadiah... Hhee....

Taving baca bacaan marhaban tu... Imgat pengalaman swndiri, ingat kat mak....

Aty Fared said...

mak i cakap-anak i lelaki..tak yah pakai buai berendoi bagai...adik ai lak anak pompuan..baru ley buat...sungguh tak aci..!!! ggrrr...

mas saari said...

memang best dengar marhaban ni...

AlyaaIBH said...

salam kak yana, mintak permission pinjam gambar baby aimy nk buat entry. nnt sya share entry tu.. thanks. harap kak yana tak kisah. :)

AlyaaIBH said...

share entry tntg baby aimy. :)

http://cikalyaa93.blogspot.com/2012/04/baby-aimy-zafirah-bt-mohd-azfar.html

putribongsu said...

Alhamdulillah...syok ar marhaban. sungguh comel baby kamu berdua :)

izee said...

comellnye babyyy gerammnyerr..syukur Alhamdulillah kan....izee blom de rezeki lg... besh bc blog awak! bru jmpa..slm kenall..
jmput dtg ke blog izee

http://norizee.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015