Apr 26, 2012

Buah Mangga Epal


Tak silap aku laaa nama buah ni mangga epal...korang pernah makan?? haaa aku dapat stok depan rumah jekk...makcik aku dah tanam baik punya pokok mangga epal depan rumah...hewhewhew~




Sekarang ni musim pokok ni berbuah...meriah je tengok buah² bergayut kat pokok tu...aku tak pasti macam mana nak tengok buah ni dah masak ke belum...adik aku cakap tak payah tunggu sampai seluruh buah tu berubah warna jadi merah...so aku just picit² je lah...kalau texture dia agak² lembut kira dah masak la tu...boleh la dipetik..kalau keras semacam aku assume masih mentah lah...and memang tepat pun assumption aku tuh  ^__^



~zoom out lagi~

Pokok ni ditanam di LUAR pagar rumah aku...tanah luar pagar rumah kita dikira BUKAN hak kita...betul?? tapi pendapat aku lah kalau orang luar nak petik buah kat pokok ni kena lah minta izin ye dak?? susah payah la tuan rumah menanam, menyiram, membelai pokok ni sampai berbuah, senang² je orang lain amek...nak harap majlis perbandaran tanam pokok mangga?? haramjadah kot!

So jangan lah jadi kurang sopan petik buah mangga orang tanpa minta izin...benda haram kalau jadi darah daging parah jadinya wooo...kalau mengidam sekali pun...effect kat anak nanti...haaaa~  jadi beringatlah ye...dan aku pasti, kalau kita minta izin, tuan rumah takkan cakap tak boleh punya...silap haribulan dia bagi beg plastik bagai untuk bungkus buah...huhuhu~  =)




ni rupa buah setelah dibuang kulit...lembut je kaler dia...rasanya?? mabelessssss~! manis...sedap bangattttt!! nyum nyum~!

Jemput makan! (^^,)


 



Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

28 comments:

Anum said...

sedapnya

pinky said...

kat kg ada jiran tanam...tp tak berapa nak berbuah....tp pnh tgk live lah buah ni....hhehehehe

Maziahsaroni said...

Feveret ni!! Dulu ada tanam gak kat rumah tp abah dah tebang. For me, lagi suka yang muda kot. Masam pun tak masam sangat.. :) Lama tak makan..

Misz-ella said...

Hai Yana. KC rindu Yana .. teringin nak tengok baby Yana tapi entah bila la steering kereta KC nak terarah ke sana.

BTW, mangga epal tu mmg feveret KC. teringinlah pulak dah.

Ibu Muda 30series said...

nak sebijik! sabtu nanti akak g petik boleh? hehehee

Pha Is said...

kat rumah ada jugak sepokok... buah dia masam2 manis... hehehe

SUHAIDA said...

aiyakkk!! cam mengidam kali kedua je ni..hihi..gurau je

Unknown said...

akak suka yang muda..yang masak ni kurang sikit la...

eima said...

awak tu jgn mkn lagi ek buah masam2 ... tak elok ...kan br lepas pantang kan ... klu boleh nenas jgn mkn selama setahun ye ... tajam tu dik laksa pun setahun sejuk tu dik oi

Liyana said...

wah terliur ok tgk buah mangga epal ni.. siyes x pnh mkn :(

Fazleyatul Aini said...

kat rumah aku pny pokok mangga epal pon kemain lebat. last week sedara mara dari kl dtg, dah di kekahkan pokok aku tu

aku suka mangga masam2, cicah cili kicap. perghhhhhh

Unknown said...

sedapppnyer.. Yana kalau nak beli boleh tak.. dah lama cari buah ni..

Cik Asma BLuppy said...

sedap makan ngan colek buah tp saye xsuka buah mngga epal yg masak sngt. suka yg putik tu.. hehe

Unknown said...

YANA .... nanti singgah umah yerrr... mangga epal nie sedap makan time petang2x....hehehehe

Rinna said...

Sedapnyaa.. kalau muda leh wat jeruk tuh.. :)

Fai Nardir said...

alamak! manalah fai nak cari buah mangga epal ni... terliur dah ni... nasib baik x pregnant. kalau x, kena la minta tlg kak yana poskan. hihi ;)

DYatie ABakar said...

terliur saya...huhu...epal mangga yang masak ranum memang sangat sedap.. :D

mrs kayrul said...

untungnya makcik ada pokok mangga epal nie..sedap dan terbaik dalam banyak2 jenis mangga. selalu kat perlis jer banyak mangga nie

Unknown said...

yana! terliur sudah! tlg hantar kat rumah 5 bijik pn jadi lahhhhhhhhhhhhhhh sob sob

Unknown said...

sedap dulu depan umah wan ada pokok mangga epal ni.tapi skang ni ayah dah tebang

nabilah_2908 said...

oh..yg kaler merah2 tu mangga epal eh..kalau yang mangga biasa tu org panggil mangga apa pula..? huhu..

kalau mangga separuh matang...rasanya rangup..sedap gak.. x masam..lemak2 je.. :)

bella hamzah said...

wah sedapnya maga epal,terliur tak penah lagi rasa

Lydia Miza said...

sedapnye mangga epal..mangga akak kat rumah segamat tu jd sumber utk org lalu lalang utk dpt mangga muda kot?jap je ilang sebiji2..huhu

yuyuy akley said...

uwaaaa teringinnye.. lama gila dok carik... nk beli leh? heh

aizamia3 said...

terliur dibuatnya..
rasa macam nak gedik manja kat en. hubby je ajak g petik kat sana..

haris said...

Askm .. Boleh jual saya manga yg masak dipokok 5 biji , kalau boleh tolong pos.

Unknown said...

Pelam apple kawasan mana isteri saya mengidam nk makan saya kawasan pulau pinang sungai dua butterworth

Faizuddin Fadzil said...

jika pokok tersbut berada didepan pagar rumah puan, bermakna developer yang tanam dgn kelulusan dari majlis daerah/perbandaran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015