Apr 23, 2012

Sedihnya Bila Susu Dah Rosak =(




Sekarang ni memang aku fully breasfeed (BF) anak aku...syukur Alhamdulillah atas rezeki susu yang Allah beri...bukan senang rupanya nak menyusukan anak...mental kena kuat!


Aku selalu baca blog-blog dan tengok FB kawan-kawan yang bercerita pasal stok susu yang dorang simpan...kadang-kadang rasa moral down bila compare stok susu yang aku dapat dengan kawan-kawan lain...sebab orang lain dapat bergelen-gelen susu...siap ada yang beli chiller bagai semata-mata nak simpan stok susu anak...aku?? erm..boleh laaa~


Tapi, aku ada baca kat satu blog ni yang membuatkan aku rasa bersemangat nak teruskan pump susu dan berusaha untuk teruskan BF anak aku selama yang mungkin...ayatnya lebih kurang macam ni, "kita jangan compare siapa yang lebih banyak susu, tapi kita compare siapa yang lebih LAMA menyusukan anak.."  (sumber)  ada betulnya hujah dia tu...*senyum*   =)


Setiap 2 jam aku akan pump susu...kadang-kadang hasil lumayan, dapat lah 4oz sekali pump (untuk dua-dua belah)...paling kurang aku dapat dalam 1oz (dua-dua belah)....tak kisah lah berapa oz pun aku dapat...aku masih bersyukur....cousin aku pun pernah cakap, susu kita keluar ikut keperluan baby...macam sekarang Zafirah umur 2 bulan minum dalam 2 oz susu je...dan dia akan minum susu setiap 2-3 jam sekali...so kalau ikutkan stok susu yang aku dapat memang mencukupi untuk Zafirah  *senyum lagi*  =)


Baru-baru ni peti ais mak aku macam buat hal pulak...oh aku masih duduk kat rumah mak aku...sebab pengasuh Zafirah nanti datang rumah untuk jaga baby time aku kerja...upah orang yang dan kenal dan boleh dipercayai untuk jaga Zafirah since dia masih baby...dah besar sikit nanti baru boleh hantar nursery...hurm oke peti ais mak aku ni dah lama...tiba-tiba pulak sekarang ni yang bahagian freezer tu macam tak berapa nak freezer sangat...so far belum ada lagi susu yang rosak...yang aku tahu, kalau susu rosak ni dia bau basi...bau masam atau texure dia semacam...macam ada ketul-ketul ke, berubah warna ke...erm


Pernah jugak stok susu aku terpaksa dibuang sebab maid harian yang mak aku upah lupa nak masukkan balik stok susu dalam freezer lepas dia bersihkan freezer tu...dalam 2 oz terbuang macam tu je...mungkin korang rasa 2 oz tu ciput...sikit...tapi bagi aku 2 oz tu sangat banyak! sebab Zafirah memang minum 2oz susu...rasa sedih sangat bila tengok susu yang aku dah pump terbuang macam tu je...T__T


Hari ni aku sampai menangis sebab sedih sangat terkenang susu-susu yang susah payah aku pump macam nak rosak...pagi-pagi dak encem bagitau susu yang 3 hari lepas tak beku...masih cair...SEDIH!! memang susu tu tak rosak lagi...tapi aku jadi moral down sangat nak pump susu banyak-banyak...rasa marah pun ada...tapi nak marah siapa?? peti ais?? hurmm~  mesti korang akan cakap, "beli la peti ais baru.."  kalau harga peti ais tu macam harga eskrim Tropicana memang dah lama aku mintak mak aku beli peti ais baru (-_-")


Alhamdulillah dak encem sangat memahami situasi aku...dia cuba tenangkan aku...

"semua ni dugaan Allah yana...sabarlah..."

terima kasih sayang...tapi ai masih sedih  T___T











p/s::  takde selera nak makan  T_______T


 



Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

20 comments:

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

byk2 bersabar dik...teruskan BF tu...jgn putus asa...

Unknown said...

sbr yer sis
Allah tue adil....

emarieys said...

sayangnya...banyak bersabar yana yer

ciksuen said...

i pon cam u jugak. sekali pam xdpt bnyk mane pon. kalu dpt 4oz tu mmg da rase bnyk da kan? pastu i pon pakai fridge 1 door je. tah ape problem tah, kekadang i tgk susu simpan kt freezer tu xbeku pon. so i mmg sgt memahami pe u rase skg. sedih. n yup! BF mmg kene ade mental yg kuat.

Anum said...

sedih kan

Noor Maizan said...

bestnya ade baby.....

Unknown said...

pasaan ibu menyusukan bayi mmg mcm ni kan..

kwn my pun same bertungkus lumus nak bagi susu dia kat anak die sbb susu die krg. susah nak dpt stok byk2 mcm yana ni...

jgn stress2 ye... InsyaAllah ade rezeki lagi... berusaha...:)

eima said...

tak pe dik ...
klu mental tak kuat jd cam aku la... hahahaha

bila anak refuses kite tak paksa lama terus down .....

boleh ke ebm yg tak dibeku tahan lebih dari 48 jam....

Unknown said...

apa boleh buat, sabar!! penatnya nak pump semua kan

nabilah_2908 said...

alahai...anggap lah tak ada rezeki..

xmo sedih2..nanti baby pun rasa sedih gak... :)

fana said...

syg nyer...i kalau tertumpah pun rs syg.. nikan..huhuhu xpe berusaha buat stok baru dear

wani said...

teruskan usaha dik, jgn putus asa.. jgn behenti pump

kurus said...

sabar ye yana ...
tapi solusi dia memang kena beli peti baru kalau tidak susu akan rosak cepat sbb x membeku ..

kena ada solution dia dik .. kalau tidak memang sedih sbb susu bukan mudah nak perah kan .. siann lak kat zafirah ..
insyaallah sure ada jalan dia ;)

Fai Nardir said...

kak yana, jgn sedih2... nnti bila akak stress, susu merajuk tak nak keluar. hihi ;)

Unknown said...

Sabar yer.. Mungkin ade hikmah di sebaliknya.. jangan putus asa..

Pha Is said...

hmm.. sabor je la...

aDisH.sHidA said...

sedih nya....sabar la ye yana...

kalau yana sedih stress nanti susu x nak kuar kecian plak kat zafirah..

DYatie ABakar said...

sabar ye..tu salah satu dugaan nak fully bf anak.. :)

Salina Mat Isa said...

walau setitis pun mmg sayang kalau dibuang..susu ibu tu sangat bharga kan..

Aty Fared said...

baru2 ni terpakse buang 3oz susu sebab rosak..[laki i buat]-siyes sakit hati giler..menitik gak ar air mate ni...hurrmm..tau perasan u..sabar ek..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015