Nov 15, 2013

Patong Top Shopping Paradise, Phuket

Assalamualaikum....


Hari Jumaat, 8/11/13....hari kedua di Phuket....
lepas breakfast dalam pukul 10.30am gitu, kitorang terus keluar jalan²...
ekceli kedai² kat Patong bukak pukul 10.30am...
plan asal nak cari sandle / kasut untuk Zafirah...
dah kata aku terlupa bawak kasut dia..
kesian budak tu menggeletik badan mintak jalan sendiri...
letih berdukung lama² agaknya....
dia tak tahu mama pun letih, sakit badan kendong dia lama²...huhuhu~


Aku tanya receptionist hotel kat mana kedai jual kids apparel...
bagus receptionist hotel ni....
bersungguh² bagi explanation...
orang² Thai rata² tak reti speaking sangat...
tapi ada setengah tu reti cakap melayu...
even pemandu pelancong or pekerja hotel,
semuanya broken English...
so ko tak payah la nak speaking slang² England sangat...
grammar tunggang langgang pun belasah je...
janji dorang paham apa yang ko cuba sampaikan..  :)



Kitorang jalan kaki je dari Hotel...
dari hotel ke sini makan masa 20 minit gitu...
jauh jugak la perjalanan...
ekceli ada jalan yang lebih dekat...
masa ni first time teroka Patong town...
TERikut jalan jauh...
dah hari ketiga baru jumpa jalan dekat...
dalam 10-15 minit je jalan kaki dari hotel...
kitorang saja taknak amek public transport...
sini femes dengan Tuk Tuk...
rasa tak berbaloi....
lagipun kalau jalan kaki boleh usha² jugak kedai² yang ada sepanjang jalan tu... :)


Patong Top ni macam bazar...
bukak pukul 10.30am tak silap sampai tengah malam...
nak beli souvenir murah² elok pi sini...
macam² ado!
boleh tawar² harga lagi....
tapi aku suggest korang pi waktu pagi...
time kedai² baru bukak...
peniaga² semua tengah 'fresh'!
kerja² menawar harga adalah sangat mudah!
masa hari terakhir aku datang sini waktu tengah hari,
peniaga² kemain kerek...kasar betul bila bercakap..
bila kitorang tawar harga dia macam tak puas hati....
pastu suka membebel bahasa Thai...
meluat aku nengok!   -.-'



kitorang terus round cari kedai kasut....
awal² masuk terus jumpa kedai ni...
ekceli ramai jugak peniaga india kat sini...ermmm~
nasib baik jumpa kasut saiz kaki Zafirah...
kaler je aku kureng berkenan...
aku nak kaler merah or pink...
papa taknak pink sebab macam dah banyak nau apparel anak dia kaler pink...
merah pun papa taknak...sebab dah ada kasut kaler merah kat rumah...hehh
makanya kitorang amek kaler biru...
err lagipun memang kaler tu je yang ada saiz....tah pape!! -.-'



posing dengan kasut baru...harga 100 baht = RM10+
oke laaaaa....
harga asal aunty tu letak 150 baht...
mintak tawar, bergaduh bagai sampai lah dapat harga 100 baht...kehkeh~
ekceli kat Malaysia pun boleh dapat harga gitu...
dah kata terdesak nak beli kasut sangat kannn...hahaha~


Style peniaga² sini lebih kurang macam kat indon....
time ko mintak tawar dorang eksyen takmo bagi...
lepas tu dorang akan hulur kalkulator mintak korang letak harga korang...
kalau dorang puas hati dorang bagi la terus harga tu....
so korang letak je se-minimum harga yang boleh...
kalau dorang tak setuju, blah terus dari kedai tu...
kompemmmmmm dorang akan panggil balik and bagi harga yang korang mintak tu...muehehe
paham kan tricks tu?? ^_^
kat sini terlalu ramai peniaga...
masing² bersaing sesama dorang...
that's why dorang akan jaga setiap customer...
ada je peniaga yang kerek, eksyen, sombong...
biasa la sikap manusia...
tak payah banyak cerita, blah je dari kedai tu...
pi cari kedai lain...insyaAllah hati pun tak sakit  :)



kemahen eksaited dapat kasut....
dapat melasakkkkk!!! 
oh pitam mama papa main kejar² dengan anak! >_<
dah la aku tengah tak sihat....
ye aku masih lagi tak sihat masa ni....
batuk semakin teruk and badan panas sikit...
walaupun sikit tapi cukup buatkan aku keletihan! :'(
ikutkan hati nak lay down, mentido, bermalasan kat hotel...
tapi takkan nak biar laki aku jenjalan sendiri dengan kawan² opis aku??
pastu kang Zafirah kompem bosan duk dalam bilik...
mesti nak follow papa jalan²...
macam mana papa nak shopping sambil layan anak????
oh percayalah....
bila anak semakin membesar, semakin melasak,
ko akan mengucap panjang bila terpaksa kejar anak merata²...muahaha
tapi experience tu tersangatlah priceless...
so tak payah mengeluh sangat!
enjoy the moment...
lagipun aku lebih suka main kejar² anak daripada kendong dia hulu hilir...
mau sakit², lenguh² badan aku especially tangan dukung dia lama²....pheww *lap peluh*
dan selalu lah fikir,

"aku boleh kurus cepat bila selalu kejar anak!!"

it works bebeh!! kahkahkah~   ^_^



bila dah pakaikan kasut, takmo dah berdukung! eksyen sangat! -.-'



time nak melintas jalan baru bagi dukung...
tu pun kena cakap bebetul kat dia, "car lajuuu....bahaya!"
nasib dia paham...kihkih~



oh kedai menjual segala barangan Hello Kitty juga ada...
tapi ya Allah mahal gila harga..
original ke??? 
iols pun tak tahu...
aku bukan peminat hello kitty so tak reti tengok ori ke idak...
luggage yang saiz kecik comel tu je around 1300-2000 baht = RM130-200+
aku just tengok cuci mata je lahhhh...
takde keinginan langsung nak beli....huhu~


eh....tu je nak cerita...
kbye!! ^_^






p/s: hari ni bercuti kat PD pulakss...ikut event opis dak encem....weeeee~   :)

 Terima kasih sudi membaca!

14 comments:

Anum said...

assalamualaikum
singgah pagi

careno said...

Cpt2 la up entry phuket lg.. kang berhutang byk2 dgn entry PD lagi mesti malas dah nak story... hehehe...

safurara said...

terliur nya tgk kedai hello kitty tu kak! tp mahal eh.baik beli kat mesia je.ewahhh zafirah.baju tu knp comei sgt!

PERMATABIRU said...

ori hello kitty beg kanakk2 around RM75++ je kat malaysia nie..hehe

PERMATABIRU said...

ori hello kitty beg kanakk2 around RM75++ je kat malaysia nie..hehe

Fazleyatul Aini said...

kalau kene kat aku peniaga kerek gitu, aku blah je. memang tak la aku nak beli. aku dah la panas baran gak hahaha

Liyana said...

wahh bestnye... cpt update lg :D

Unknown said...

nasib baik ko tak minat hello kitty kan...kalau tak sure dah borong...

Lavender Au said...

best juga thailand ni ya

Ibu Muda 30series said...

tmpt yg ramai kawasan india/pakistan meniaga tu kann... kat situ la peniaga kerek2 gilerr... haha...

Chekgu Azrine said...

kemahen zafirah ek..
cantik kasut biru..
akk pun dh set dalam mind..
kalau gegirl sure nak cari pink2 gitu..hahaha

Puan Eka said...

sukanya kale pink itu heheheehh

kak, tu Zafirah tu mesti nak buat peace kan? hihi

aizamia3 said...

Jangan peram lama sangat entry cuti di Phuket ni.. tu PD menanti dah.. hehehe.. ;)

Hunny Kitty said...

mahal la kalau rege macam tu.....luggage dak kecik yg ori tak sampai rege tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015