Jul 8, 2013

Homemade Tiramisu | Resipi Tiramisu Simple

Assalamualaikum....

Hari tu buat Cheesekut...kali ni Tiramisu pulak...mentang² nak pose ni kan....kemain seronok tangan ni mencuba resipi² dessert....takat resipi simple mampu lerr aku buat...ce kalau suruh masak nasi tomato ayam masak merah....haaa tah tahun bila nak mampu masak pun tak tauuuu....bahahaha~  :p

Resipi asal Tiramisu aku amek dari blog kak Ana....dah lama aku ngidam nak mencuba resipi Tiramisu beliau....kebetulan ada lebih cheese masa buat Cheesekut ...aku takut kalau biar cheese tu lama² dalam fridge kang busuk, berkulat...bazir je...dah la mahal seketol cheese 500gm tu...pheww~

oke stop membebel...jom cekidaut bahan² yang diperlukan! semuanya boleh didapati di Giant! takyah pi bakery shop pun bolehhhh! ^_^




  •  1 biji spongecake atau apa² kek...aku guna butter kek...beli saiz kecik je sebab memang nak buat sikit....korang boleh cari kek gini kat kedai kek atau pasaraya....aku beli kat Giant je...bahagian kek²/roti² tu mesti ada....
  • 200ml whipping cream
  • 250g cream cheese
  • serbuk koko untuk hiasan (jenama apa² pun boleh)




  •  1/2 cawan gula kastor/gula halus
  • 1 sudu teh serbuk nescafe
  • 1 cawan air suam (untuk bancuh nescafe)

Dalam resipi asal ada tambahan 1 sudu teh esen vanilla....aku tak letak pun sebab lupa nak membeli kat kedai...belasahhh! :p


Seterusnya...jom cekidaut langkah² dan cara² membuatnya:



1.  Masukkan 250g cream cheese tadi dalam satu bekas khas....kalau bancuhan korang banyak, boh lerr cream cheese tadi dalam bekas yang besar...kalau bancuhan sikit macam aku ni, guna bekas medium size pun dah memadai   :)




2.  Campurkan sekotak (200ml) whipping cream tadi dalam bekas yang sama...




3.  Masukkan juga 1/2 cawan gula kastor...tapi aku letak tak sampai 1/2 cawan pun sebab ai is tak suka kemanisan melampau....kalau ada esen vanilla, masukkan sekali dalm bancuhan....




4.  Pukul semua bahan² tadi guna mixer sampai kembang....kalau takde mixer korang boleh guna blender....




5.  Seterusnya....bancuh air nescafe dalam cawan....JANGAN letak gula!




6.  Lepas tu masukkan sikit demi sedikit bancuhan nescafe dalam bekas lain....senang nak melembab kan sponge cake korang tu....lembabkan gitu² je...jangan rendam pulak dalam nescafe tu....!




7.  Lepas kek dah agak lembab, masukkan ia dalam acuan....aku guna cawan...sebab aku nengok kak Ana guna acuan cawan macam ohsem je....cepat terpengaruh aku ni....kekekeke~  eh lagipun senang nak ngap dalam cawan....tak payah nak potong² bagai....ngappp terus dari cawan....senangggggg! :)




8.  Lepas tu amek bancuhan cheese tadi, tuangkan atas kek lembab tadi....macam atas ni...ikut suka nak letak lapisan cheese banyak mana....aku suka cheese banyak²....salah satu nikmat masak sendiri ialah kita boleh letak portion bahan tu ikut suka kita....yummeahh!! ^_^




9.  Pastu ulang lerr balik step 7 dan 8 tadi...lapiskan balik dengan kek lembab tadi, pastu lapis lagi dengan bancuhan cheese....last sekali taburkan serbuk koko...SILA GUNA penapis! untuk elakkan serbuk koko berketul²....patutnya masa lapisan pertama tadi pun letak jugak serbuk koko...tapi aku lupa....so serbuk koko tu jadi toping je...haha....belasah je lah....yang penting dapat makan! :)



 ecece bajet master chef sangat ler teww...puii~  :p



Untuk bancuhan yang aku guna ni dapat dalam 5 cawan saiz sederhana....simpan Tiramisu yang dah siap ni dalam peti ais....aku buat ni dah malam...so keesokan harinya baru leh ngap!



ngap sejuk²...oh myyyy!! sedap oiiiiiiiiiiiiiii.....since aku buat kurang manis, so tak muak langsung makan....lajuuuu je ngap....tau² dah habis sebekas...pastu nak lagi...ngee~  aku bagi opismate aku satu bekas....beliau pun cakap sedappppppp! tak muak!! pheww~

tak caya??




Siap print screen lagi kan....lalalala~   Alhamdulillah....1st trial terus menjadi....ni yang rasa nak buat lagi dan lagi dan lagi nih....hehe~


Selamat mencuba! babai~  (^^,)



**********************************************************************************************

IKLAN:



CANTIK > SIHAT > KURUS = EPHYRA!


jom order laju²! harga kasih sayang untuk korang! ♥ ♥ ♥




 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

21 comments:

Anum said...

mudah

Julia Johari said...

Pandai lah yana buat....terliur habisssssss....umi QI pun x suka manis2 sgt ....nk cuba nk cuba hehhehe suka resepi simple2 mudah buat hahahha

PinKy MoMMa said...

apsal korang ni rajin sgt oiii..cheesekut la..tiramusi la huhu..nak buat! nak buat!

Puan Eka said...

wow ini macam sedap..

cepat terpengaruh plak ika ni.

hahahahaha

ni rasa nak buat ciskut lagi ni. dorang dengar ciskut cam pelik, sekali rasa.. hahahaha mebelesss

Anonymous said...

Tiramisu! wa selaluuu buat. nak2 kalau ade org roger nak dtg rumah. mende ni la yg palingggg enang :)

anez zamri said...

ok nanti nak buat!

Fazleyatul Aini said...

fuyooooo rajin kau nok sekarang hihi. aku yang pemalas plak sekarang muehehehe

aizamia3 said...

simple tapi kena rajinkan diri baru dapat hasilnya.. kalau tak.. eemm.. telan liur jelah.. ;)

eima said...

cam tu je mudahnye ..aku bajet ssh gile .. hebat ko yana .. bila nk try ni ...ko mmg hebat bg resepi siap tunjuk cr buat .. senang nk bajet kan cam ne gayanye

kurus said...

ahaaaaaaa tudiaaaaaaaaa ..
mudah !

Unknown said...

buat raya pun ok ni..hwheheh

SUHAIDA said...

mau cuba mau cuba masterchep yana

diary_ciknaa said...

fav gak nih.. tp now mls sikit sbb nk kene beli whipping cream n kek.. boleh>? huhu..

Mimy Hamid said...

ganti nescafe milo boleh kan...huhu tak suka nescafe

Anonymous said...

Pernah dengar tetapi belum pernah rasa lagi. :-)

syamimihaziqah said...

Boleh la jual kek masa bulan puasa nanti. Nampak sedap gila tu, tempting! Hehee

Lydia Miza said...

Tq yana.. Nk cuba buat.

Ujang9897 said...

asal i tak rasa..!!

Qider said...

alamak...order je boleh?kena bookmark ni, nanti belek balik step by step semula..

i likeee tiraimisu

admin said...

X guna kek sponge boleh x

Unknown said...

Tahniah Yana berjaya buat tiramisu yang cute dan sedapp..nak cuba buat juga ni hujung minggu lepas beli bahannye....hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015