Jul 6, 2010

Memaafkan Kecurangan


Perit sekali apabila diri dicurangi....

Perasaan itu bagaikan menusuk seluruh jiwa dan raga....

Hati pula, tertanya-tanya mengapakah harus ianya terjadi....

Hanya insan yang pernah dicurangi bisa merasakan perasaan itu, bisa memahami segalanya....

Sehinggakan ada yang nekad untuk membalas dendam, dan membunuh diri serta melakukan pekara yang dilarang agama....

Mengapakah insan, sanggup melakukan kecurangan? Sedangkan insan mempunyai akal dan fikiran untuk membezakan apa yang baik dan tidak. Tidakkah mereka takut akan pembalasan? Sungguh meyedihkan kerana wujudnya insan sebegini.

Insan, megertilah bahawa setiap yang terjadi mempunyai hikmah tersendiri. Hikmah yang cukup indah yang bisa menyembuhkan luka di hati. Sinar cahaya akan tiba tanpa kita sedari. Yakinlah bahawa, Allah tidak akan memberi dugaan dan ujian pada hambanya di luar kemampuan hambanya itu sendiri.

Setelah dilukai, pasti susah untuk kita memaafkan dan menerima kembali pasangan kita itu, apatah lagi untuk melupakan kecurangan tersebut. Namun, kita haruslah beringat bahawa memaafkan seseorang adalah perkara yang mulia. Dan kita sebagai manusia biasa tidak layak untuk menghukum apatah lagi tidak memberi kemaafan.

Sedangkan Allah Maha Pengampun, inikan kita hambanya. Untuk memberi hukuman, jauh sekali. Kita serahkan pada Allah yang Maha Adil.

Kita mungkin dapat memberi kemaafan pada setiap kecurangan, namun untuk melupakannya mungkin mustahil. Apa yang patut kita lakukan adalah memberi peluang, menjadikan perkara tersebut sebagai ikhtibar serta berdoa. Ingatlah, kita ada Allah. Allah adalah sebaik-baik tempat untuk kita mengadu dan berharap. Allah tidak akan mengecewakan kita.

JANGAN BERSEDIH…

REMEMBER THAT, YOU DESERVE BETTER!!!







Sumber:: email dari Tentang Cinta

Takde maknenye weii aku nak mengolah ayat secantik ni...kekeke~

Tapi silalah hayati maksud yang tersirat...^_^





P/S:  komen blogspot buat hal..tak dapat baca komen...grrr~  cepatlah pulih! ffuhh ffuhhh~ -_-


24 comments:

sue PINK said...

betul2..blogspot wat hal la...

sugar2 kapas strawberry said...

berusaha utk memaafkn.

POSH76 said...

betul...memafkan tu boleh tetapi suker untuk melupakan huhu..tp nak caya lagi sori laaaaaa

JULYA said...

tu r tekejut gak yana jd jiwang tetiba. hehe. ingat dr buku jgn bersedih tu. betul tu jgn menyesal or marah dgn apa yg jadi sebab ia boleh jd pengajaran utk masa akan dtg. n suh kita jgn but kat org pulak ye anak2

ct odah said...

mmg bgus sgt entry...mmg btol pun naper ade org2 yg sggup curang...aku antara mgsa mereka...huwarggggggggggg

Mr feckry said...

adakah lu sedang or telah dicurngi

lionteen said...

ayat mendalam btui...
hehe

NiZaM Limited said...

ermm..yana dah maafkan kecurangan dia ke..dia tak buat lagi pasni?
kalo yakin bagus la..hope dia tak curang lagi..

cuma, cinta yg sebenar2nya adalah cintakan seseorang tu kerana Allah..bukan cinta sbb nafsu semata2..

oleh tu, jgn terlalu taksub dgn cinta..dlm bercinta, jgn bg 100% kepercayaan..adakan sikit rasa ragu2 supaya kita tak terlalu kecundang jika cinta tu gagal..

sekian..

meo_gomok said...

eh, cik yana letak gambr kartun scott mccloud... my inspirasi ...

DuniakuAbstrak said...

sabar yana..kuatkan smgt...

aku ada jiran duda..still Hot..

ape kata ko kapel ngan dia..

y@n@ M!B said...

:sue PINK:
hari ni br oke..hehh~

y@n@ M!B said...

:sugar2 kapas strawberry:
yezzerr~ =)

y@n@ M!B said...

:POSH76:
huhu mmg payah nk caya blk..asek teringat jek -_-

y@n@ M!B said...

:JULYA:
ada buku ek??haha ai baca komik conan je..ngee~

jgn buat kt orang len..tu sudah pasti! ^_^

y@n@ M!B said...

:ct odah:
sy juga pernah dicurangi..tak bangga pon tp mende dah jd..so keep moving forward aja~ =)

y@n@ M!B said...

:Mr feckry:
telah dicurangi..dolu dolu punyer cite..da basi pon..ngee~

y@n@ M!B said...

:lionteen:
masehh..heee~ =p

y@n@ M!B said...

:NiZaM Limited:
sy dah maafkan...tp takleh lupakan..erk!

cinta kerana Allah itu pasti! takkan kecewa punyerr =)

y@n@ M!B said...

:meo_gomok:
huyoo siap tau tu nama kartun tu ape..hehe hebattt!

y@n@ M!B said...

:DuniakuAbstrak:
ko mmg sengal taw..haha..
klu dia xde anak lg oke la tu..wakakkaka~ =p

StingRay said...

ala...kumbang bukan seekor.rilek la.

Cuba pergi kedai serangga terdekat.kat sana banyak kumbang rasanya.

Oh..so random.

y@n@ M!B said...

:StingRay :
eww xsuka serangga..huhu~

Mohd Zharif said...

bagus....blaja memaafkan n jadikan pengajaran supaya kita x wat bnda yg sm mcm tu.....lebih2 lg apabila da kawin nanti...sakitnye ati tu leh wat ingatan jgn sesekali sakitkan ati org lain jugak

y@n@ M!B said...

:Mohd Zharif :
huhu sgt tegas kata² kamo tu..hehe...yep jgn sakitkan hati org len =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015