Jan 2, 2013

Homestay Pulau Chekas, Ulu Dong, Raub, Pahang




Ni lah tempat penginapan kitorang masa pi Raub, weekend lepas...mak aku yang pilih tempat ni....maybe kawan² dia suggest kot....jauh gila perjalanan dari KL....erm aku gerak dari KL pukul 6pm...berhenti solat Maghrib kat Petronas Bentong....campur sesat² bagai, sampai homestay pukul 9pm...hah! 3 jam okeh! erm tolak berhenti² tu dalam 2 jam lebih aa...hahaha~  well idak la jauh sebenarnya 2 jam tu....tapi sebab lalu jalan kampung....terasa jauhhhhhhhhhhhhhh sesangat!! -.-



kiri kanan kebun / ladang orang² kampung...ni aku snap masa otw nak balik KL...yelah aku pi sana pun dah malam...mana nampak nak snap² gambar...lampu jalan nan ado! iskkk~  mak aku bertolak awal² pagi Sabtu....aku, dak encem and Zafirah gerak lambat sebab kitorang attend wedding Namee Roslan dulu...ayah aku pun gerak lambat sebab ada hal...so kitorang gerak sekali la pukul 6pm tu...nasib baikkkkk kitorang gerak sekali dengan ayah...kesian ayah kalau kena drive sorang² kat kawasan macam ni....aku pun seram weiii!! hohoho~  tambah² kawasan ni kat area Mona Fendi bunuh orang...lagiiiiiii la seram! pfftttt!  -.-'



ni lah kawasan homestay...bersih tempat dia...orang kata tempat ni baru...memang nampak baru pun bangunan dia tu...  :)



bahagian tengah² homestay...ada disediakan ruang untuk BBQ, memasak, makan, melepak segala...famili aku duk conquer tempat ni sepanjang penginapan...hahaha  orang tak ramai pun masa ni...and famili kitorang je paling ramai stay sini...haruslah conquer...ngeee! 

orang kampung tak putus² bagi buah²an kat kitorang....ada durian, buah duku, rambutan, manggis....lepas melantak nasi, melantak buah pulak....lepas tu melantak nasi balik...duk ulang² makan gitu je lah....huhuhu~

waktu malam orang sini pulun berkaroke...sampai lah pukul 1am kut baru dorang abis melalak...haiyaaa  mengganggu ketenteraman je tau...first time la aku jumpe homestay yang ada tempat karoke...part ni yang aku tak suka! aku datang jauh², lari dari kawasan bandar ingat boleh la nak releks, tenangkan fikiran ke...sekali dengar orang melalak pulakkkk! adehh~  @__@


tempat BBQ, dapur gas dan sebijik kuali disediakan kat sini...tapi barang² lain macam arang, periuk nasi, periuk untuk masak makanan baby, pinggan mangkuk, sudu garfu, cawan minum and segala makanan² tambahan even beras, memang kitorang bawak sendiri...famili aku memang keturunan kuat makan...selama duk sini mulut memasing tak berhenti mengunyahhhhhh je keje...kahkahkah! boleh je nak order makanan kat pihak homestay...tapi tak sedap! bukan selera aku lah ye...selera orang tua²...eh! :p   tapi nasi lemak dorang sedap...aku bantai sampai 2 pinggan....sepinggan sebelum pi jungle tracking, sepinggan lagi lepas balik dari jungle tracking...lepas melantak nasi lemak belasah terjun sungai...terbaekkkk! ^__^


pemandangan dalam bilik...satu bilik muat 2 orang je...ada je saiz bilik yang besar sikit dari ni...boleh tido 4-5 orang kot....sebarang hiburan elektronik memang nan ado! sebab tu lah keje kitorang asyik makan, makan, makan....dah takde keje lain pun boleh buat kat sini...wakakaka! nak online, line internet ke, line telepon semua slow....sebagai alternatif lain, sila lah bawa board game macam sahiba ke, monopoly ke, UNO ke...  :)


bilik air yang selesa....shower ada kat belakang pintu tu....takde water heater! arghh! stress~  aku tak biasa mandi tanpa water heater...Zafirah pun menangis² kena jirus dengan air sejuk...grrrr~  tapi aku idak la sampai menangis...melampau tau! =.=   oh segala toiletries kena angkut sendiri dari rumah ye...dorang cuma sediakan seketol sabun buku je....geli la pulak nak pakai....tah sape² guna sabun tu sebelum aku....aku guna sabun tu untuk mencebok je...ngeeee! :p 


belakang bilik terus nampak sungai...ohsem! sepanjang masa dengar air sungai berderu....ewahh nyaman yu! tapi sungai kat sini takde air terjun....maybe kena pi kawasan lain....aku tak pasti....yang pasti kawasan homestay ni sungainya banyak batu....nak main terjun², lompat dari batu yang tinggi memang nan ado! so tak best! hahahaha~  tak mencabar tau mandi sungai tanpa terjun dari batu yang tinggi *macam berani sangat je aku nak terjun² kannnn!*  :p


Zafirah yang takut air! geram sangat tengok budak kecit ni....melalak tak sudah bila kena air sungai...menggigil²....pehtu peluk mama papa kuat²....haihhh~  tu lah asek mandi air suam je kat rumah....kan dah takut mandi air sejuk...grrr~   pagi tadi aku pesan terus kat babysitter suruh ajar Zafirah mandi air sejuk...hahahaha~  :p


alolo manja² dengan atok...

Hari Ahad tu lepas Zuhur dalam pukul 3pm aku gerak balik KL....gerak balik pun asing² dengan parents aku...parents aku hantar adik aku balik UIA, Kuantan...aku dengan dak encem pulak kena hantar one of my kazen balik matrik UIA kat PJ nunnn...niat di hati nak layan wayang kat Mid Valley...sekali semua cerita yang kitorang nak tengok tiket dah sold out daaa...iskkk~  so pi Mid Valley, makan², jalan² cuci mata, pastu balik...

"nak datang lagi tak tempat ni??"

BOLEH DIPERTIMBANGKAN...banyak komen terbaru kata tempat ni dah upgraded.


Bagi aku. if nak tengok bunga Rafflesia tu berbaloi la datang...kat Taman Negara pun ada bunga Rafflesia...tapi nak masuk hutan sana bayarannya agak mahal...so kalau nak jimat datang sini je...aku tak tau la harga untuk jungle tracking berapa...segala kos penginapan, makan semua mak aku tanggung...wakakaka! aku memang anak yang bertuah...bertuahhhhhh sangat! kan mak kannnnn~  v(^__^)"

Cuma untuk repeat lagi holiday kat sini kebarangkalian nya sangat tipis...laki aku jenis tak suka drive jauh² tambah jalan hutan camtu...kang dia kata, kalau takat nak mandi sungai, kat Bangi pun ado!  Sungai Tekala, Sungai Gabai...nak jauh sikit, pi Ulu Yam...hahaha~  ye banyak sungai area Selangor...

Aku bagi rate 7/10 untuk pengalaman holiday kat Pulau Chekas....  ^_^






p/s:  bunga Rafflesia takde bau...kalau ada bau tu mungkin ada orang kentut kut...eh!  :p


 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

17 comments:

cha said...

haha sgt jujur komen u yg taknak datang lg dh haha. u pegi gunung datuk jelah dkt je dgn kampung i kt rembau. tak jauh sgt pun. hihi

Puan Eka said...

hahahaha

tidak ye..

ika ingat akak nak pegi..

oh terima kasih kerana menjawab soklan..

oo takde bau..hehehehe

Rozita Ceritaita said...

kampung suami akak kat raub..diberi pilihan memang tak sanggup nak dtg bercuti kat sini...hahaha..

Unknown said...

akak pun tengok suasana nya macam biasa2 je...heheheh

DYatie ABakar said...

wow wow wow !!
nak sangat bawa arissa mandi sungai / air terjun...
tapi tak berkesempatan lagi...
^_^

Nur Nainis said...

singgah sini dan follow akak sebab terbaca post menarik ni..hehe..pahang my hometown..tapi saya dekat bentong. Saya pergi pulau chekas ni pun sebab ada kem waktu sekolah dulu. Sebenarnya best, kalau pergi bukan dalam kem..hehe..yang tak bestnya sebab ke dalam sangat.

mrs kayrul said...

jujur betul ulasan yana....tapi air sungai tue menarik la

eima said...

hahahaha pesal aku tak nampak pun gambo datin tak mo sunguh die interprem ek ... hahaha

aku tau sape yg suggest mak hang pi sini ... lain tak bukan opis mate die yg mmg asal org sini ..... 2-3 tahun lepas sektor mak hang penah buat family day kat sini ....

hOney n' cLOver said...

tempat kitorang camping..best3

Unknown said...

Saya baru balik semlm dari pulau chekas
Saya suka tempat ni.kalau anak umur 5 ke 12 tahun boleh lepas kan mandi tak bahaya.
Rasa nak pg lagi..

Unknown said...

Actually tgk org...ni my kg...ada kwn2 yg dtg...n dtg lg...n lg n lg...tgk aktiviti la...airairt terjun yg cntik ada kat atas sikit...bg i...i suke...sbb kg i...

Unknown said...

Mcm ne nk book homestay ni

Midiz said...

Good review, itu dulu sekarang Pulau Chekas telah dikenali ramai sehinggakan chalet2 sentiasa penuh pada hujung minggu.Kepada yg belum pernah datang , welcome yg dh datang boleh welcome again...

Midiz said...

Whatsaap 011- 5111 0848 Hamidi

Unknown said...

Kampung arwah abah kt situ..umah nenek jalan kaki je smapai pulau chekas.ok je n best. Sesekali Rs suasana kampung...ok kn

Unknown said...

Tempat yg sgt menarik dan amat berpuas hati. Menginap 3 hari 2 malam di sana. InsyaAllah nak dtg lagi nanti...

Midiz said...

Jom...sekarang dah Ada Riverpools tempat dah semakin cantik ,ramai orang datang , chalet pun banyak pilihan,air sungai sejuk Sangat.😊 Hubungi saya untuk info 01151110848 midi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015