May 3, 2013

Hukum Mengundi Calon Bukan Islam

Assalamualaikum...

Lagi 3 hari je nak PRU beb! pfftt~  tahun ni first time aku pi ngundi...5 tahun lepas tak pi sebab malas...boleh?? haha~  Tahun ni terasa ketegangan, bahang² pilihanraya...tu semangat nak pi mengundi tu...hikss~

Aku mengundi kat Serdang...calon² ada yang both side (BN and PR) non-muslim...tak silap calon untuk dun je kot melayu Islam...malas nak pi check SPR...huhu~

Masa dapat tau kena undi non-muslim aku dah malas nak turun ngundi sebenarnya....rasa berdosa pulak pi undi non-muslim jadi pemimpin...ye saya khilaf....saya tak tahu hukum mengundi orang bukan Islam....then baru² ni sorang kawan blogger share pasal hukum mengundi calon bukan Islam....jom cekidaut!





Alhamdulillah...terbuka kembali hati untuk pi mengundi....hekhek~

Entry ni ku buat untuk bagitau mereka² yang masih ragu² untuk mengundi calon² non-muslim....semoga ada pencerahan...teruskan Istikharah....InsyaAllah....


'Mengkritik tak bererti menentang,
Menyetujui tak bererti menyokong,
Menegur tak bererti membenci,
Berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik...'


Aku tak ingat dah mana aku dapat quote tu...haha~  but ai loike!

Dah tahu nak pangkah siapa nanti?? sshhhhhhh! undi kan rahsia...kita tunggu aja 5 mei nanti....selamat mengundi sume!! ^__^

Ini kalilah! eh!  v(^_^)"










p/s:  makin hangat isu² politik, pendapat peribadi mengenai parti² dan calon² yang bertanding dibicarakan di laman sosial....aku tak annoying pun! entah kenapa PRU kali ni rasa meriah..! seronok baca pendapat kawan²...yang komen tak guna akal tu aku hanya mampu gelak guling² depan pc.... hahaha~  ko yang rasa annoying, konon takmo amek tahu hal politik tu, pi la main candy crush diam²! lalalala~  :p


 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

14 comments:

None said...

loike ur quote..selamat mengundi yana, kita pun first time jugak turun mengundi neh, semangat betul kali ni..hehe=))

Anum said...

thanks for sharing

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak. heee sheila pun tak pasti nak undi siapa. undi adalah rahsia. hihihihi. yang pasti undilah Islam untuk dunia dan akhirat bersama. insyallah :)

kurus said...

yelah yana
sependapat dgn akak , x rasa annoying punn kan ..

tapi tulah apa yg ustaz cakap adalah benar ;)

Dylla Abas said...

bagus perkongisna ni..tak ragu2 lagi la nak pergi mengundi..huhu :)

selamat mengundi!

faizura razak said...

Salam
aura pru kali ni lain macam.slmt mengundi...
ini kali..lah...eh! hahah

Sukma said...

good info....tak sabar nak mengundi....

kekunang said...

aku la tu manusia yang malas nak baca sangat sudahnya men candy crush..hahahhaha...

eima said...

pendapat aku satu je ... sape yg pgg kepimpinan .. jika die melayu dan islam .. tu sudah cukup pun dun dan parlimen adalah non muslim ... aku pasti yg pemimpin no. 1 itu akan bela dan bw negara ni ke arah kemakmuran dan islam akan diutamakan.


heheh

ayahmamilisa said...

selamat mengundi yana :)

Unknown said...

Kemeriahan PRU13 kali ini adalah kesan dari MEDIA SOSIAL seperti fb dan twitter mahupun blog berbanding tahun 2008 dahulu.... betul tak ?

Julia Johari said...

PRu kali nih senget bebenor....tp seronok jadi pengundi kali kedua...weeeeeeeee

ain_tomey said...

kak yana,nk koemn skit tp jgn mara ye. bg fahaman sy,sy ade dgr ceramah psl ni 3 4 tahun lepas (dh lupe) ustaz tu cakap kalau masih ade pemimpin islam kenapa perlu pilih non muslim.hukum nye haram menaekkan pemimpin non muslim utk memipin kite org islam... tu yg sy ingtlah.. tp semue ni dah setel... peace ye kak :) sy cume kluarkan sedikit fahaman yg sy tahu ^______^V

Unknown said...

ramai yang tahun sudah2 tak ngundi walaupun cukup umur tapi tahun ni semangt nak ngundi...sebab tu lain macam sikit meriah nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015