May 22, 2013

Botol Air Bertahi Lalat...adeyy~

Assalamualaikum...

ye botol air Zafirah ada tahi lalat....botol air, bukan botol susu ye...hihi~  konpius lak kang...  :p



Bahagian pertama kat bahagian straw....tu dalam bulatan tu nampak dak macam hitam² tu?? benda tu kat belah dalam straw....macam mana nak mencuci??? aihh~



Tempat kedua, kat bahagian penutup...area straw jugak....ada macam celahan² tu....puas dah aku guna macam² jenis berus untuk menyental...tapi kesan² hitam idak jugak bersih...  -.-'



Part ke-3 kat belah atas straw....belah dalam jugak...kotoran yang masuk dalam tu kemain payah nak hilang! kena guna dawai, jolok²...tu pun tak mau jugak keluar daki² dalam tu....grrr~

Kalau korang biasa bagi bebudak minum air guna botol gini, korang mesti perasan dorang ni kalau minum air kadang² suka hembus balik air tu masuk dalam botol...so kalau mulut dorang tu still ada sisa² makanan, sisa² tu akan masuk sekali dalam botol....aa faham??  sebab tu botol air bebudak wajib dibasuh hari²....paling malas pun 2 hari sekali la....walaupun ko cuma bagi anak ko minum air mineral, still kena basuh jugak botol tu....

Selalunya bila Zafirah makan nasi, aku mesti perasan sisa² nasi masuk dalam botol air sekali...tah macam mana dia pi hembus nasi dalam botol pun tak tau la...musykil gak aku....hahaha~



Ni lagi satu jenis botol air Zafirah...dua² botol air ni mak aku belikan...muehehe~   yang jenis macam ni aku guna waktu malam...biasanya tengah² malam tu Zafirah akan bangun untuk menyusu...lepas nyusu dia akan mintak air masak...musim panas kan sekarang...tekak kering....minum air sambil baring, so sesuai la guna botol gini   :)

Botol jenis ni pun ada tahi lalat jugak...kat bahagian getah atas tu....kat celahan²....tak tahu la daki ke, tahi lalat ke....kadang² kesan hitam tu boleh hilang...

Aku tak ingat dah berapa lama aku guna botol² ni....rasanya dah lebih 6 bulan....biasanya orang tukar botol susu pun 6 bulan sekali...kalau botol Avent maybe setahun sekali baru tukar....sebab botol tu kualiti, tahan lama *menurut abang ipar aku lah...anak dia guna botol Avent*  So aku pun mengadu la kat dak encem untuk belikan botol air baru untuk Zafirah...takkan nak mengadu kat mak aku pulak kan...cukup² la tu paw mak sendiri....kekeke~

Aku geli tengok botol² dia yang kotor tu...kang tak pepasal dapat penyakit pelik² je kang sebab tak jaga kebersihan...na'uzibillah....so masa pi baby expo kat Mid Valley hari tu, banyak choice botol² air yang comel²...yeyy!



botol air FIFFY!!

Macam biasa aku akan beli yang jenis ada straw dan satu lagi guna time baring²....bebudak ni kalau tengah tido, mintak susu, merengek² nak minum, mata tu pejammmm rapat²....mulut je berbunyik! haaa sebab tu senang minum sambil baring je...minum susu pun baring jugak...so takde beza pun kan?  :)

Aku memang mengajar Zafirah minum air masak...air putih...air mineral...apa pun istilah yang korang guna...korang faham air yang ku maksudkan kan??hihi~   Alhamdulillah, so far dia tak pernah mintak lagi air manis or yang pelik² ni....air manis yang aku bagi hanyalah air vitagen....bukan aku bagi...PAPA yang bagi...untuk lancarkan proses hadaman katanya...hehh~  oke la bagi exception la untuk air vitagen...grrr~


Korang ada mengalami masalah macam aku tak?? berapa kerap korang tukar botol air anak² korang?  :)










p/s:  erm ikutkan aku selalu jugak sterilize botol² air Zafirah guna air panas...tapi still ada jugak kesan² hitam tu....mungkin la memang kena selalu tukar botol² air dorang ni especially kalau beli yang murah²....mungkin~   (^^,)



 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

17 comments:

sukasukatulis said...

salunye mcm aku, botol² air anak ni aku rendam dulu dengan air suam bersabun... biarkan kejap pastu br sental kaw²... alhamdulillah la akn hilang daki² yg terlekat kat straw & botol air tuh... try la buat kot ilang kan... hehehe~ ^_^

missayu said...

kalau ayu....3 bulan pakai botol,nampak mcm dah kotor ayu buang je terus..hahaha....sebab Nia tak kisah pakai botol ape as long puting dia tetap sama,puting brand Pigeon...tu yg selalu but botol 3pcs rm12 brand Pureen je..pas tu tukar puting..air masak Nia minum dalam cawan je..xmau aih dia minum dalam botol...

Anum said...

great entry

cahaya kejayaan said...

kt kedai baby tertentu ada jual berus mmg khas utk cuci straw botol.. cari yg keras sikit..sy beli jenama pigeon..

yanamib said...

kedai baby tertentu tu kedai apa??mcm byk la plak kedai baby area bangi ni..huhu

Mimy Hamid said...

better yakult dari vitagen sis...hari tu dengar ceramah...org jepun jaga kesihatan minum yakult je

Fazleyatul Aini said...

buang je beli baru hehe

Unknown said...

tukar barulah. nanti ganggu kesihatan zafirah je

~ Huda Qamar~ said...

kalau utk straw tu, guna putik kapas/ cabut je kapas cotton bud then basahkan kapas tu. jolok guna lidi ke apa tolak kapas tu melalui sepanjang straw. yg daki2 kat celah2 tu pun boleh guna cara tu jugak. guna kapas basah. kalau lidi tu tak muat masuk celah2 tu guna dawai pun ok je kecik sikit kan. jolok 2-3x insyaallah hilang.

dula zaman kite kecik2 hidup susah mana mampu nak beli botol banyak2. mak kite guna cara ni la. kreatif tak mak kita =)

LisaLisut said...

i pk benda sama.so far tak hitam lg sbb br lg pandai gune.n xsll.if jd hitam mcm u tnjuk ni dh sntal pn xnk ilang beli lain.tp kopak la asik beli lain je.ahha.kalau ade solution lain nt sila la share hehe

Unknown said...

bekas air Maisara dan Mikhail tak de pulak gitu..mungkin sebab tiap kali nk mkn akak tukar air lain.tak kira ada air lg atau dah habis,nk makn je tukar air yg lain.setakat ni tak de la jadi gitu.

kurus said...

aah kalau bekas macam nie memang akan lekat tahi lalat tuu .. akak dulu pun puas nak hilangkan ..
last2 beli baru .. mgkin betul cakap Diana ... bila kita simpan air yg ad didalam botol tuu ini menyebabkan dia bertahi lalat ..

bagus zafirah nak minum air masak banyak2 .. elok ajar dari skrg kan ;)

mrs kayrul said...

sama la...hadif punya botol pun jadi macam tue..sudahnya mamanya nie kena la rajin beli botol baru...hehehe

eima said...

semua org alami kot ... klu tang straw tu boleh guna berus straw.. tang part lain tu perkara biasa klu ade getah silikon tu mmh cepat sgt berkulat hitam tu

Mrs Fauzi said...

aku kena gak mcm ni..xleh nk buat xkan nk gunting plak straw kan hahaha...so aku buat cam ko buang beli baru hahahah

aizamia3 said...

kalau akak, en. suami suruh beli baru je..

faizura razak said...

yang dalam straw tu leh cuci ngan kapas...tolak masuk ngan lidi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015