Sep 19, 2014

Beza Harga Lawyer untuk Rumah Baru, Subsale dan Lelong

Assalamualaikum...


Pasal entry semalam tu....pasal lawyer tu...hihi~   ramai kata harga lawyer aku murah....sebab ada yang kena bayar sekali ganda dari harga aku...oke entry ni just sharing knowledge dan info pasal lawyer untuk proses jual beli rumah....kenapa ada yang bayar lawyer murah, kenapa ada yang mahal sampai RM10k...  :)


Rumah Baru:

Aku panggil rumah baru...atau rumah 1st hand....atau new development....


First korang kena tahu, dalam proses jual beli rumah, akan ada 2 jenis lawyer yang terlibat...satu lawyer rumah (lawyer snp), satu lagi lawyer bank....


Untuk rumah baru, biasanya pihak pemaju atau developer dah tolong cover kos lawyer perumahan untuk semua buyers...lawyer bank je yang pembeli kena tanggung....BIASANYA juga kos untuk lawyer di bank akan dimasukkan sekali dalam loan...tapi dalam kes aku, amek loan RHB islamic (Musyarakah ke apa tah tak ingat nama dia), loan jenis tu tak boleh include sekali kos untuk lawyer...sebab tu kitorang kena bayar sendiri....


Harga lawyer bergantung pada lawyer tu lah nak charge berapa...macam kes aku, dorang charge sampai RM5.8k...dah mintak diskaun tapi tak tau dapat ke idak...sobssss!! T_T


Untuk downpayment biasanya tak tinggi untuk rumah baru...macam kes aku, downpayment merangkap booking fees RM1k sajok! weeee~  selamat duit kwsp haku! jumlah down payment pulak depends pada developer nak letak berapa...ada yang RM3k, ada RM5k, ada jugak RM15k...pfftt! 



Rumah Subsale:

Atau lebih dikenali sebagai rumah 2nd hand...atau rumah yang dibeli atas orang...


Bila beli rumah subsale, segala kos lawyer baik lawyer rumah dan lawyer bank, pembeli kena tanggung sendiri....harga lawyer yang pembeli kena bayar bergantung pada harga rumah...biasa aku dengar orang bayar dalam 3% dari harga rumah....tu anggaran kasar lah....sebab tu ada yang kena bayar lawyer sahaja sampai RM10k dan ke atas....benda tu tak mustahil dan bukan sesuatu yang pelik...ist's normal...ecehh~


Tu baru harga lawyer...belum campur downpayment 10% lagi...pfftt! ni salah satu sebab kenapa kitorang tak beli rumah subsale...ongkosnya nan hado! takkan nak pinjam pa&ma lagi khennn...1st house dulu mak mertua dah tolong bayarkan downpayment...ishh malu! :p


Ada kes kawan aku, dia bayar downpayment 20%...sebab bank declare rumah yang dia nak beli tu below market level...loan still lepas 90% tapi sebab harga rumah tu bukan dalam range market value tu kena bayar downpayment 20%....gitu~



Rumah Lelong:

Lebih kurang macam beli rumah subsale....bezanya rumah lelong kena lalui proses bidaan (bidding)...lepas tu kena setel semua benda (tukar nama semua) within 3 months...kalau lambat setel kena denda...yang tu korang google sendiri k...entry ni cerita pasal lawyer je...ngee~


Pengalaman aku beli rumah lelong dulu, kos lawyer aku tanggung....lawyer bank dah include dalam loan (amek islamic loan Public Bank)...so tinggal lawyer rumah la yang kena bayar...dalam RM4-5k gitu....tak ingat dah...sebab bukan aku yang membayo....kahkah~   and downpayment 5% tak silap....pun tak ingat jugak! lolz~  :p


**************************************************************************************


More, yang membezakan harga lawyer is korang punya Stamp Duty...kalau rumah pertama, dapat diskaun 50% untuk stamp duty...banyak jimat oiii! rumah kedua takde diskaun...kena bayar full...tsk! tapi kita kena bayar dulu full price untuk stamp duty...then lawyer akan tolong korang claim balik...


Ada kes kawan aku dia tak claim pun diskaun untuk stamp duty masa beli rumah pertama...katanya nak tunggu beli rumah mahal sikit baru berbaloi claim...hihi~  kiranya diskaun 50% tu boleh claim sekali sahaja! :)


oke tu je sharing pasal kos lawyer untuk proses jual beli hartanah...anything nak tanya boleh emel aku....insyaAllah mana aku tau aku cuba jawab...


Seronok kongsi info dengan korang...sebab baru sekarang aku faham proses² jual beli hartanah ni...sebelum ni blurrrrrrr!! kehkeh~  any suggestion atau nak berkongsi pengalaman korang amat dialu-alukan...semoga bermanfaat untuk semua yang membaca...insyaAllah~  (^^,)



 Terima kasih sudi membaca!

19 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Fuhhh... pening...

rasa cam nak buat rumah kat kampung ja tak yah pening2 hehe

tallgirl said...

Kita pun dlm proses nak beli rumah. Rumah baru. Tp langsung tak faham apa2. Bila baca ni, rasa mcm terbukak sikit mindaku.

HAHAHAHA skg tengah menunggu loan approve.

Thanks yer sbb berkongsi info2 menarik ni.

Anum said...

ye la kan sebba tue anum nak cari rumah baru

eima said...

betui tu .. cam kes aku ..aku beli rumah baru ...dan developer tak cover law fee dan kami buat gomen loan .. harga die mmg berbeza ngan law fee loan bank ... sbb aku penah tanya bank untuk loan dan lawyer ... mmg beza byk la ....

dan aku dimaklumkan oleh lawyer rumah aku tu .... harga gomen loan mahal sbb kite kena byr utk BPP dan kitenye ... that y harga die dabel ... huhu



sr said...

thanks for info ...sgt2 mbantu...:)

dhiera zainudin said...

nice info. sebab saya pun tak tahu. ngee..

semalam baru borak-borak dengan jiran pasal nak beli rumah ni. hopefully, segala urusan dipermudahkan

bobiedanbad said...

Mmg tak tahu pasal pembelian rumah. Info yg sgt berguna tq

PetakBunga said...

sekarng tgh bercadang nk beli rumah 2nd hand ni..
br step nk lulus loan pun dah pening..
smala cm kawn yana tu..
over market price.

Unknown said...

patut la ada yang mahal dan murah ye..ingat kan harga tu ikut suka hati de pa ..Baca ni baru la paham sikit.

Anonymous said...

haaaa.. kmi mampu beli umah 2nd hand je bt masa ni.. kos tu semua mmg mahal la...

Liyana said...

info yg berguna tp masih blm mampu nak beli rumah sobss

MizzTina said...

beli umah 2nd, wang beza dh 10k, duty stamp 1.6k.. phewww..

Unknown said...

terpikir jugak nak beli rumah 2nd tapi bila baca cam seram lak part nak membayor tu...sebab masa rumah pertama xyah bayar lawyer...hihi

umie said...

Yana nati citer la cam ne korang cari rumah ni..tgk kat website developr ke..ke survey2 kat mall ke..cam ne yer..hehe

Unknown said...

Kalau loan gomen boleh include skali dak duit lawyer?

norfaiza said...

tuk lawyer fees tu kta suh mntk diskaun tu..byk mne logikk nk mintak tu?xdpt gmbran nye..kang mne tibaik mintak diskaun yg xmasuk akal plak..haru je..huhu

yanamib said...

:norfaiza:
diskaun yg kitorg dpt hari tu 100-200 je kot...tak ingat pulak..100 pun duit jugak kan? hehe

Unknown said...

tq utk info tu..baru tau ttg lawyer fees serba sedikit..tq yana..

Unknown said...

Sy bli umh rm365k.kos lowyer 11k..ok ke tu?mnta pndangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015