Feb 25, 2012

Menjawab Persoalan Mereka

~berfikir masa tidur  =P~


 ~soalan dari kak Diana...~

Ubat bius yang doktor bagi cuma tahan 6 jam...bersalin cara czer tak lama pun...saya duduk dalam OR tu tak sampai sejam pun...serius! memang cepat...dalam tempoh 6 jam tu memang kita takkan rasa apa-apa dari bahagian pinggang ke bawah...darah nifas keluar pun tak rasa...kaki memang tak boleh gerak langsung...nurse yang tolong tukar kan pad, cucikan vagina kita semua...hihi~


Sebelum bius hilang doktor akan sediakan ubat tahan sakit...means kalau tak tahan dengan sakit tu, kita tekan je alat yang doc dah sediakan and ubat tahan sakit akan otomatik masuk dalam sistem badan kita...akan ada lah tiub-tiub air dipasang kat tangan kita nanti...macam saya hari tu, saya boleh tahan lagi sakit lepas bius...tak banyak pun guna ubat tahan sakit yang doc bagi...lagipun ubat tahan sakit tu boleh guna beberapa belas kali je...ada limit....so kena jugak belajar tahan dengan sakit lepas bius...saya compare sakit lepas bius dengan contraction, sakit contraction lagi azab...sebab tu saya rasa boleh je tahan sakit lepas bius tu...hihi~


Masa bius baru hilang, saya tak konfiden pun nak bergerak...memang risau takut perut terburai ke apa..haha...so saya nyusukan anak secara baring...mengiring pun saya tak berani...kena pandai-pandai lah adjust anak tu tinggi sikit so dia boleh hisap puting kita...tapi kita jangan manjakan sangat sakit tu tau...kena jugak cuba bergerak...takut jadi darah beku nanti...bergerak pelan-pelan...mula-mula kaki...lepas tu cuba angkat punggung sikit...angkat kaki...then cuba duduk...hari kedua tu saya dah boleh duduk, dah boleh pergi toilet sendiri...tiub-tiub air, tiub air kencing semua boleh bukak keesokan harinya tu...nyusukan anak cara duduk lebih senang dari baring...bagi saya lah...heee~


Sebelum doc bagi discharge doc kena make sure anak berak, mak pulak kena kentut...bila dah kentut baru kita boleh makan...selagi tak kentut kita boleh minum air je...sebab?? taknak perut kembung...lepas operate sistem perut macam tak betul sikit...so kena betulkan dia pelan-pelan...so far saya amek masa seminggu jugak lah untuk saya konfiden nak bergerak and tak rasa sakit kat bahagian jahit tu...minggu ni dah seminggu lebih saya bersalin, memang tak rasa dah sakit kat bahagian jahit...cuma tak berani nak angkat berat and aktif sangat...sebab jahitan belah dalam tu tak tahu dah sembuh sepenuhnya ke belum   =)



~soalan dari Nabilah~

Masa mula-mula dulu memang rasa ngilu...pedih-pedih kat bahagian jahit...nak pakai spender pun takut je...tapi lepas seminggu hilang la rasa sakit tu...cuma kena jaga makan...ubat yang doc bagi jangan tinggal...doc ada je bagi ubat tahan sakit in case sakit tu teruk sangat...tapi saya tak makan pun ubat tahan sakit tu...sebab masih boleh tahan and tak teruk sangat...hihi~







**  oke tak aku jawab soalan-soalan dorang ni?? heee ada apa-apa nak tanya lagi dipersilakan...sangat seronok berkongsi ilmu dari pengalaman sendiri... ^__^







Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

19 comments:

Anonymous said...

Tambah cuak lak nak bersalin nanti.. Huhu.. So akang ni yana pantang cam biasa ea? Dari segi pemakanan lak acane?

AA said...

saya tak kahwin lagi, mungkin 5 tahun lagi nak kahwin, tapi takpe kan baca entry ni? walaupun saya budak bawah umur 20 tahun. HARHAR

Duniakuabstrak said...

-___-"


kau memang hebat, tabah, gaya mutu keunggulan

tabik spring beb

NUR AMINA said...

suka tgk baby tidur, kadang2 senyum, gelak mengekek, muka berkerut nak nangis, bibir cebek...kata org tua2 baby main dgn penjaganya yg kita tak nampak....hehe
p/s: bila la akak nak timang cucu nih!

Unknown said...

Yana bedah ank sulung...
Sue pn bedah...
turn akk tk tau lg...
seriau gak baca cite Yana...
apepn selamat berpantang dan selamat jaga baby yg comel...

Reena Sidek said...

bila dengar cerita yana ni ngilu pula... walaupun sy belum kawin... seram pulak rasa... tp masih gak nak tahu apa yg jadi... hehehe :)

zulkoa said...

bedah?..em.dengar bedh pun takut.teringat kat mama!

Cik Puan Nurul said...

ibu2 yg bersalin czer digalakkan menyusu anak secara baring atau kalau duduk guna posisi cross cradle boleh google tgk.boleh alas dgn bntal utk melindungi perut jika takut sakit n sbgnya.paling penting kenalah kuat semangat jgn terlalu manjakan diri..bykkan bergerak dgn perlahan2 supaya darah mengalir dgn baik utk mmbantu proses penyembuhan luka kan

Liyana said...

lg takut bersalin normal dr bedah, xtau pasai pa.. hehehe

Fazleyatul Aini said...

woi scary ok
ngilu aku membayangkannya

Ujang9897 said...

berapa hari baru berak ek

diary_ciknaa said...

ya Allah.. tembam nye baby zafirah ni. bape kilo dh ni yana? ish3...

Cikrosecute said...

akak pernah bersalin operate...yana pakai bekung tak dalam pantang...yanakan operate?...

Unknown said...

mmg comeila ur baby...cam anak omputeh pun ada...nak tengok bukak mata .....

Unknown said...

agak susah jugak ye bersalin secara pembedahan ni...susah nak menyusu je la kot..kan??akak harap akak boleh tempuhi semuanya nanti..

Ana Suzana said...

huwaaaa.. idung mancunggggg.,.. jelessss... yana berpantang kat mana ehh.. kot2 le akak nak dtg melawat.. kang private msg kat akak dlm fesbuk

mas saari said...

pengalaman ceaser ni memang memeritkan, semua pergerakan terbatas dan kena jaga betul2! even akak sekarang pun tak boleh angkat barang berat2 walaupun dah 9 tahun lahirkan anak sulung... masih terasa ngilu tau!

nabilah_2908 said...

oh..kalau mcm tu ok la..tidak la ngeri sngt.. :)

sy pernh melawat makcik baru beranak juga...kakak kt katil sebelah makcik tu menangis2..katanya rasa bisa kt tmpt yg kena jahit tu...:)

Cik Nurul said...

wah best nya baca story yana.. x sabar plak kita nak rasa pengalaman macam ni.. take care yana.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015