Feb 27, 2012

Tak Sesuai Dengan Aku~


Set bersalin jenama Afiat pemberian makcik aku...
kunun-kunun nak berpantang cara tradisional lah makan jamu segala...
masa minggu pertama berpantang aku cuba jugak sapu minyak-minyak Afiat ni...
minyak panas dan bedak panas...
sapu kat bahagian kaki and belakang...


Ada sekali tu aku try sapu kat bahagian perut pulak....
bila pukul 3am time nak nyusukan anak aku, dia buat hal tiba-tiba...
puas aku sua susu dia taknak minum...
dia meragam, menjerit macam ada something wrong je kat badan aku ni...
masa tu tak terfikir pun pasal minyak panas Afiat...
kitorang ingat perut dia kembung...tu je....
sampai lah dah pukul 6am, baby still taknak menyusu...
gila dah lebih 2 jam tak menyusu...risau kot!
nasib aku ada pam susu....
sampai pukul 8am baby still taknak menyusu...
last-last mak aku bersuara,

"semalam ada sapu minyak eh kat prot?? baby panas kot...pergi mandi dulu...mak bagi susu yang awak dah pam dulu kat baby..."


dak encem cakap masa bagi susu pam tu beria baby minum...
memang dia tengah kebulur sangat..!
yelah bayangkan dari pukul 3am sampai 8am tak menyusu...iskk
kesian anak aku~  =.=
lepas mandi, aku try bagi susu lagi...
Alhamdulillah dia nak...tak meragam dah...
and terbukti anak aku tak suka bau minyak Afiat...haha~
memang kelakar bunyinya...tapi itulah hakikatnya...


Masa aku berurut pun macam tu...
tukang urut guna minyak serai wangi ke hape tah...
idak la busuk pun baunya...panas pun tak...
tapi anak aku tak suka bau minyak-minyak ni..
so lepas berurut, malam tu aku mesti mandi...
ada orang cakap orang pantang ni kena mandi sekali sehari je...
tapi aku WAJIB mandi dua kali sehari...
sebab deria anak aku sensitif...
dia memang tak suka bau pelik-pelik ni...
bau badan aku lepas berpeluh pun dia allergic apa lagi bau minyak...haha adoiii~
dia suka bau yang segar-segar je...ngehh kecik-kecik dah demand! (-__-")


Sekarang set bersalin ni jadi pekasam je lah dalam bilik...
nak makan jamu pun tak berani...
kang menggelupur pulak anak aku kepanasan...huhu~
takpe lah...yang penting aku jaga makan..
sekarang pun berat dah turun jadi 48kg...daripada 57kg...huahuahua~ *sila lah jeles!*
tang perut je kena usaha lagi untuk kurus...pfftt~ gambate! \(^__^)/














p/s::  buat masa ni aku tak pakai bekung pun...start minggu ni baru nak pakai...sebab minggu ni dah masuk 2 minggu berpantang...luka jahit pun dah tak rasa sakit so confident la sikit nak ber-bedung/bekung segala  ^__^





Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

18 comments:

Liyana said...

makin lama dah makin faham perangai anak kan.. hehe

Fazleyatul Aini said...

selamat berpantang oiiii
hihihiihi

Liyana Anuar said...

demand gak baby tu ye..hehe~

Misz-ella said...

KC dulu serasi dgn jenama Alfiat ni. ubat periuk rebus tu sume kc bole terima. tak pe yana, tukar yg lain sampai jumpa yg baby blh terima.

eima said...

aku tak mkn jamu pun dik oi ... sbb bila mkn jamu ngan menyusu peratusan baby kite nk kena jaundis sgt tinggi sbb herba kan panas ...aku takat amik supplement je yg misi bg waktu checkup tu je ... pastu mkn pun pati haruan ke pil haruan gitu je ... that y dedua anak takd e sorg pun kena jaundis ...

Unknown said...

minyak tuh meloyakan kot

NUR AMINA said...

kesian Zafirah...kiss utk dia...bau baby paling sedap kat dunia, tak payah pakai wangi-wangian apa pun, bau manis semacam je...betul tak?

aDisH.sHidA said...

kalau mcm tu stop la dulu pakai nya yana.,..


adik akak aritu dia pakai yang set mak dara...anak dia mcm anak yana juga la...xnak...baby skrg dah cerdik

diarinadiaa said...

Yana!! kita kena beza kan herba and jamu..i rasa y not u try herba..my opinion la..sbb jamu tak semua org serasi..kalau baby jaundis lagi la tak boleh..(kalau silap,tolong betulkan)

so y not u try SET BERSALIN TROPICAL HERB (AMWAY) serius sangat ok!!

nak tau lebih lanjut pasal produk ni,u leh search kat google atau tanya kat i..hehe...

yanamib said...

mmg xmkn apa-apa jamu or herbs skrg..just mkn suppliment gamat and royal jelly from CNi..bagus untuk luka dalaman =)

bicara mak dara said...

begitu dalam menjaga anak anak.. memang mengambil masa untuk tahu dan faham mereka kan.. =)

Eera Shera said...

haha comel je zafirah ;)

msredcheesecake said...

Congrats yana.... Mesti sibuk melayan bby.... Rest secukupnya n happy confinement...hhee

Cik Puan Nurul said...

pakai bengkung moden la cepat kempis perut utk yg bersalin czer.wah cepatnya turun berat kan tu penangan menyusu baby lah tu..memang kalo menyusu berat turun pastu maintain je.kalo stop menyusu berat naik mencanak2.

mas saari said...

akak dua2 anak tak makan jamu, cuma minum air akar kayu dengan ubat khas yang dibuat oleh bidan...

bengkung pun pakai lambat masa operate anak pertama tu!

nabilah_2908 said...

mcm tu pulak ragamnya...

haih..dah besar nanti mesti pembersih orgnya.... ;)

Blog Cik La said...

ish ish ish..pande btol anak awak ni yer..

Farah Fauzi said...

comelnye.. kecik2 dah sensitip bau2 nih.. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015