May 18, 2012

Bolehkah Suami Minum Susu Isteri??



Persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan menjadi halal melalui pernikahan yang sah. Nikah yang sah menjadi portfolio untuk mengadakan persetubuhan. Islam menghalalkannya dengan nikah dan mengharamkannya bagi mereka yang tidak bernikah.

Melalui perkahwinan tertunailah segala keinginan seorang lelaki dan keinginan seorang wanita. Fitrah semulajadi manusia telah dilengkapkan dengan keinginan ini. Mereka yang hidup dengan menahan dan mengorbankan keinginan fitrah nafsunya berhadapan dengan pelbagai masalah di antaranya; psikologi yang terganggu, ketidakstabilan emosi, seterusnya membawa masalah dalam kehidupan seharian.

Dalam hal ini, Islam memberi ruang untuk seseorang itu menikmati keinginan nafsunya dengan izin syarak. Namun sebagai hamba yang diciptakan untuk mematuhi perintah Allah maka cara dan etika dalam mengadakan hubungan suami isteri perlu dijaga.

Ini kerana jimak juga dikira sebagai ibadat. Dalam surah al-Baqarah, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemui-Nya (pada hari akhirat kelak). Dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.

Dalam ayat ini Allah s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan datanglah kepada isteri-isteri kamu mengikut kamu suka.

Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu adalah tempat kamu menanam benih zuriat kamu.

Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini adalah satu perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman kamu di mana ia boleh tumbuh”.

Allah memberikan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak. Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.

Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut, seperti dilarang menjimak isteri ketika haid atau nifas, dilarang menjimak dubur isteri dan lain-lain.

Mengenai persoalan terminum susu isteri ketika bersetubuh sama ada secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri ketika berjimak, tetapi jika isteri dalam tempoh menyusukan anak adalah lebih baik tidak menghisapnya sampai terminum susu dari tubuh isteri.

Ini kerana mungkin mulut si suami boleh membawa kuman dan anak yang menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.

Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menjadikan lelaki itu bapa susuan.

Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan kuman atau susu berkurangan, maka hukumnya haram.



Sumber::  HomeFamilySite




p/s::  jum tolong kitorang nak pi London..LIKE > http://on.fb.me/LfxC6P





Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

14 comments:

nabilah_2908 said...

oohhh...begitu rupanya.. faham... :)

Cik Puan Izan❤ said...

gud info..tq for sharing sbb akak pun bf baby akak...

~nadyahoney~ said...

bapak jeles tgk anak dia menyusu...tu sbb dia pun nak jgk..hehehe..just kidding!:p

hazman fadzil said...

SESUNGGUHNYA... ini adalah antara soalan yang femes semasa kursus kahwin... hehehehe

aizamia3 said...

hak anak tetap hak anak.. bapa kenalah faham.. ;)

Mummy GreenyHouse said...

panjang betul introductionnya..huu~
nak tau jwpn, last sekali..hiihi. :p

diana said...

ye la..kalau dah hisap macam baby hisap tu memang tak boleh la..lagipun lalu ke.??.rasanya kan hanyir2 sikit..kan??
heheheh

Fai Shaklee said...

really GREAT info dear... sgt2 membantu, mohon share ye ^__^

Rozuan Ismail said...

kasik baby je la hisap susu

Aku Ibu Muda said...

err..tp kalo tak memudaratkan anak tak pe kan...eh! larikkkk :p

Liyana said...

senyum je... hehehehe

Yana Libra said...

ooo..begitu ye.insya'Allah akan diingat untuk pengetahuan lepas kahwin nanti..hehe..

kakchik@ella said...

Gd entry, yana. Thnks for sharing ye.

eima said...

hahaha ... mesti dak encem yg tanya ni kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015