Nov 20, 2009

Setia Seorang Lelaki

Email dari Murni::>



Pagi itu klinik sangat sibuk. Sekitar jam 9:30am seorang lelaki berusia 70-an datang untuk membuka jahitan pada luka di ibu-jarinya. Aku menyiapkan peralatan dan memintanya menunggu, sebab semua doktor masih sibuk, mungkin dia akan dapat dirawat setidaknya 1 jam lagi.

Sewaktu menunggu, lelaki tua itu nampak gelisah, sebentar-sebentar melihat ke jam tangannya. Aku merasa kasihan. Jadi ketika sedang sibuk aku cuba untuk memeriksa lukanya dan nampaknya cukup baik dan kering, tinggal membuka jahitan dan memasang balutan baru. Pekerjaan yang tidak terlalu sukar, sehingga atas persetujuan doktor, aku putuskan untuk melakukannya sendiri..

Sambil merawat lukanya, aku bertanya apakah dia punya janji lain hingga tampak terburu-buru. Lelaki tua itu menjawab tidak, dia hendak ke satu tempat untuk makan tengahari bersama istrinya, seperti yang dilakukannya hari-hari. Dia menceritakan bahwa istrinya sudah dirawat di sana sejak beberapa waktu dan isterinya mengidap penyakit Alzheimer.

Lalu kutanya apakah istrinya akan marah kalau dia datang terlambat. Dia menjawab bahwa istrinya sudah tidak lagi dapat mengenalinya sejak 5 tahun yang lalu. Aku sangat terkejut dan berkata, "Dan pakcik masih pergi ke sana setiap hari walaupun istri pakcik tidak kenal lagi??"
Dia tersenyum ketika tangannya menepuk tanganku sambil berkata, "Dia memang tidak mengenali saya, tapi saya masih mengenali dia, kan?"

Aku terus menahan air mata sampai pakcik itu pergi, aku kagum. Cinta kasih seperti itulah yang aku mau dalam hidupku...

Cinta sesungguhnya tidak bersifat fisik atau romantis. Cinta sejati adalah menerima apa adanya yang terjadi saat ini, yang sudah terjadi, yang akan terjadi, dan yang tidak akan pernah terjadi.

Bagiku pengalaman ini menyampaikan satu pesan penting: Orang yang paling berbahagia tidaklah harus memiliki segala sesuatu yang terbaik, mereka hanya berbuat yang terbaik dengan apa yang mereka miliki.Hidup ini bukanlah hanya menghadapi badai, tapi bagaimana tetap menari di tengah hujan.


Jangan menampal dunia
dengan mengoyakkan akhirat.

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

"Be a Rose which gives fragrance
even to those who crush it"




p/s: ada lagi ke manusia yang macam ni zaman skrg ni??? (-_-)


p/s: mlm ni GBOS Perdana di Wisma Sejarah...CAN'T WAIT!!!








20 comments:

Cik aiNa said...

adehh...touching lak..ish2

y@n@ M!B said...

:Cik aiNa:
yana pn terharu gak bc n3 ni..huhu

iva saionji said...

erm....yana rasa2 ade ke..???hehehe...

y@n@ M!B said...

:iva saionji:
xde kutt...uwaaaa~

SUHAIDA SUPALIO said...

xde dah la...da pupus

YanTzYanTtiE said...

mau cinta sejati seperti itu juga...sobbss

google said...

cinta sejati?... ntah le... rasa nye masih tak mampu nak bagi cinta sejati... ntah leee

y@n@ M!B said...

:SUHAIDA SUPALIO:
maybe lum pupus lg..tp dlm nisbah 1:10000...huhu

y@n@ M!B said...

:YanTzYanTtiE:
nnt jumpe la tu..xmo cedey2..weee~ =)

y@n@ M!B said...

:google:
ntah lerr??ish3~

ticnube said...

ohpooooo... jgn wat aku nangis ok..

y@n@ M!B said...

:ticnube:
oh anda nanges kah??shweetnyee...hohoho ;p

cik EPAL said...

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...


suka ini ;)

y@n@ M!B said...

:cik EPAL:
saya juge suke ayt tu =)

rAy jR...@...Aliff said...

adehhh...cerita anda ini sungguh mnusuk kalbu...sedih hatiku mbaca...hehehehe

meo188 said...

susah... kalau setia nanti terkena pula gadis yg xsetia curang dan jahat!

y@n@ M!B said...

:rAy jR...@...Aliff:
sentimental juga anda ni rupenyee..ngee~ ;p

y@n@ M!B said...

:meo188:
if you love someone,
and they break your heart,
don't give up on love,
have faith restart,
just hold on.... (Jonas Brothers) =)

ana_jundullah said...

salam.adik ada versi lain cite ni..pada suatu hari, ada sorang perempuan ni tengah tunggu bas. pastu dia ternampak pak cik tua lalu kt dia. perempuan tu pun tegur la pak cik tu.

"pak cik nak pegi mana ni?"
"pak cik tengah tunggu isteri pak cik.kami janji nak makan tengah hari sekali."jawab pak cik tu.
"owh,saya pun tengah tunggu suami saya utk makan tengah hari."
pak cik tu pun bersembang la dengan perempuan tu.

sebenarnya, pak cik tua tu la suami perempuan tu. perempuan tu xingat yang dia dah tua.dia akan ingat bila tengok depan cermin je. pak cik tu pulak hari2 hari dia pegi kt stesen bas tu jumpa isteri dia.

y@n@ M!B said...

:ana_jundullah:
salam..pakcik tu pn xingt jugak la bini dia kirenye kn?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015