Feb 24, 2016

Update Cerita Anak Teruna

Assalamualaikum...


Rehat jap entry travelogue London...macam dah lama je tak bercerita pasal anak² aku...haha  kena jugak update pasal dorang....dorang ni membesar cepat nau....pejam celik pejam celik dah masuk sekolah pulak...mujur ada blog...rasa² nak recall balik perkembangan anak² bukak je blog...gituu  :)


Hari ni nak bercerita pasal anak teruna aku tu...lagi 2 hari umur dia genap 4 bulan....



Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

gigih buat lilypie gini...tepek kat sidebar...biar semua orang tau umur anak aku berapa tahun....kot ada nak sponsor hadiah...muahaha  kata² itu doa...mana tau kot termakbul salah satu doa aku kannn....ngeh²~  insyaAllah...amin amin~  :p


setakat ni Zafran baru boleh mengiring sendiri...dia nak cuba berpusing, meniarap...tapi dapat pusing separuh jalan je...jadilah macam mengiring...hahaha


kipidap, dongibab son!! ^_^


Bila anak dah dua ni aku tak heran sangat dah nak compare perkembangan anak aku dengan anak orang lain....time Zafirah dulu bila orang cerita anak dia 3 bulan dah meniarap, 5 bulan dah merangkak, 9 bulan dah berjalan and so on, pehh terobekk jugak hati aku sebab anak aku lambat capai semua tu....pastu tengok anak orang lain umur 2 tahun dah kenal ABC, dah kenal 1,2,3, dah reti membaca, aku pun sibuk push² ajar Zafirah semua tu...gigih cari bahan² homeschooling kat internet....taknak ketinggalan kekdahnya...


eh aku tak salahkan laaa parents yang bercerita perkembangan anak baik kat media sosial atau masa berborak dengan aku...aku suka je baca and dengar kisah² anak dorang....tak pernah terlintas pun nak judge dorang tu riak ke hape...masalah ni kat diri aku sendiri...tetibe rasa down pulak bila anak aku tak setanding dengan anak orang tu...haa gitu....normal lah kan mak mana taknak tengok anak cemerlang , gemilang, terbilang...kan kan? :p


Tapi zaman tu dah berlaluuuu...tak kuasa dah aku nak bersaing beria² dengan anak orang lain...huhu~  now kaklong dah 4 tahun, dia dah boleh hafal Al-fatihah, makna fatihah, surah Toha ayat 1-5, syahadah, dah kenal body parts in arabics, dah boleh tulis ABC, dah boleh tulis nombor 1-10, boleh sebut nombor 1-10 dalam bahasa arab, dah reti eja nama sendiri...eh banyakkkkkk lah lagi yang dia dah tahu....tak larat nak list kan semua...sampai teacher dia pun amazed perkembangan dia sangat memberangsangkan....untuk budak yang baru berumur 4 tahun, banyak sangat benda yang dia dah tahu....well done my daughter!


Untuk Zafran, aku rasa malas dah nak push² dia belajar itu ini....malas nak rasa ketinggalan....biar lah dia membesar secara semulajadi....bukan sebab paksaan mak pak yang obsessed dengan persaingan....eh jangan salah faham...kaklong tu pun bukan kitorang paksa dia belajar...tapi otak dia yang mudah menerima....huhu~


Terus terang aku cakap, homeschooling lebih banyak membantu anak untuk belajar....jangan laa harapkan sangat cikgu² kat sekolah yang mendidik anak kita membaca, menghafal, mengira....kat rumah pun kena teruskan aktiviti² ilmiah gitu....sambil bermain sambil belajar lagi ohsem! lagi cepat ilmu tu meresap dalam kepala dorang...hikss


eh tadi kata entry pasal Zafran...tetibe selit pasal Zafirah pulak dah kenapa?? hahaha   dua² pun anak aku kan...haruslah terselit, menyelit  :p


Buat masa ni mertua aku yang babysit Zafran...dorang kesian tengok kecik sangat nak hantar rumah orang...tapi deal sebulan je lah...bulan depan dah kena hantar kat rumah orang lain pulak...memang taknak hantar taska...yuran mencekik wooo....bulanan je dah RM450...yuran tahunan lagi....tadika Zafirah tu pun kena bayar yuran bulanan jugak tu...pfft! bertabahlahh makpak sekalian...demi masa depan anak² kita tolak tepi je lah sakit, penat pi kerja siang malam....gambate!


sian tak reti nak cari ibu jari...habis disumbat semua jari jemari tu masuk mulut...hahaha


Selama ni dengar orang kata anak laki kuat minum susu....yaaaa memang kuatttttt sangattttt...omgeee...padan la mama cepat selim...lemak² mama anak dah tolong seduttt...kofkof  *selim lah sangat*


Umur baru 3 bulan dia dah minum 4oz susu oii!! sehari aku kena tinggal kan dalam 20oz susu kat rumah MIL...pfft! gigih aku ngepam ikut jadual...setiap 2 jam mesti pam! wajib! tak boleh missed! risau tak capai target 20oz sehari...err memang tak pernah capai pun 20oz tu...maximum aku dapat pam sehari 16oz je...kahhh  :p


stok susu yang makin hari makin berkurangan...ngee  mujur lah bulan Februari banyak public holiday....time cuti je lah dapat restock balik stok² susu...pheww~


Pernah gak ada masa Zafran refuse untuk direct bf tau...dia dah sedap minum pakai botol....stress gila aku time tu...nasib laa tak berlarutan....bila weekend je aku paksa gak dia df...haa pastu baru oke...back to normal....pheww~  malas oke nak pam 24 jam....penat kot...nak travel pun payah asyik nak kena pam susu je...haha  salute lah kat exclusive pumping mom!! korang memang ohsemmmm!! ^_^


dah pandai nak gurau², gelak²...sebut je nama dia kemain menyengih....Zafran pun ada lesung pipit macam kaklong...alolo~


k setakat ni je lah laporan pasal Muhammad Aisy Zafran...next time update lagi...hehe


tata!
  








Terima kasih sudi membaca!

19 comments:

SYANI said...

Semoga baby Zafran membesar dengan sihat...

Rindu la zaman2 bila susu ebm memenuhi segenap ruang freezer...hehehe

Anum said...

comelnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

aizamia3 said...

Betul2.. biarlah anak2 menjalani usia dorang dengan sewajarnya.. waktu main.. mainlah pepuas.. waktu belajar tak boleh main.

Izwa Kamaruddin said...

aloh aloh aloh homey nyer! tapi memang betul biar jek anak tu membesar sendiri lain anak lain cara lain anak lain mak bapak pun..hehehe..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum Zafran sayang..tak apalah biarlah perkembangan anak tu mengikut dan selari dengan usianya..in sha Allah..kenangan masa baby tu akan jadi yang terindah..

mila said...

sukanya tgk stok susu mcm tu...sy lgsg xde stok..pam arini, pakai esok..sebabkan demand tinggi, sy xblh nak sedia utk bb mcm yg dia nak..tpaksa cmpur fm stat jumaat lepas..sedih sgt..tp ank refuse fm..xtahu nak buat cmne nak bg susu bdn byk melimpah :-(

sitirohaida said...

banyaknya stock susu..jeles..akak dah berkurangan..:(

eima said...

comey zafran !! caya lah kak long

S.i.t.i H.a.j.a.r said...

Alaa comeynyee. Doakan sye dpt baby comey mcm ni ye :)

Nadia Johari said...

Alololo..dah mengiring..samalh si fariza dah mengiring

Aree Tone WoW said...

Ala tomeiiiinya anak awak .....

Aree Tone WoW said...

Ala tomeiiiinya anak awak .....

Aty Fared said...

kaaaaaan...[refer yang push anak atau beriye2 sangat tu] sama lah aku ni pon sekarang.. heheh...

Hana Jaffar said...

Betul. Lain budak lain progress dia. Jangan compare.

miss eimanhikmah said...

Hi aisy zafran.
comel la awak..hehehe

Unknown said...

Sonok tgk stok susu..moga trs murah rezeki zafran...

miahana said...

tahniah...berjaya buat stok susu...jeles i...hehehe..(rezeki kan)

Julia Johari said...

Tak sampai hajat auntie nak jumpa aisy zafran ni dah la kacak comel sesangat...aah yana fenomena tahun2 sudah kita selalu rajin update perkembangan anak pandai itu dan ini...tak pandai itu dan ini...tp sekarang julia pun rasa serupa...lebih kepada kongsi cerita lucu anak yg keletahnya saban hari buat kita lupa akan masalah dunia...

Alhamdulilah...happy juju baca kisah aisy ni...one day auntie jumpa zafran ye...mmmuahhh byk2

Norma NML said...

comelnya Zafran :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015