May 20, 2016

Claim VAT di Airport Heathrow

Assalamualaikum...


The Value Added Tax atau lebih senang dipanggil VAT, in the European Union is a general, broadly based consumption tax assessed on the value added to goods and services (sumber)...aku malas nak translate so korang translate sendiri kayy...heee😁


Rasanya aku dah banyak kali mentioned pasal VAT ni dalam setiap entry aku yang bercerita pasal shopping²...korang boleh refer balik entry² London aku oke...kalau malas meh aku explain lagi lahh one round....setiap kali pi shopping, mintak kat kaunter kedai tu nak claim VAT...dorang akan bagi satu form untuk korang isi...simpan semua form² and resit² pembelian korang bawak pi epot masa nak balik nanti....


Asingkan barang² yang ada VAT tu dalam satu luggage...senang kot tetibe masa kat kaunter orang tu nak tengok bukti barang yang kau dah beli....kitorang buat macam tu...susun elok² bagi senang nak tunjuk kat kaunter...pengalaman aku masa kat Aussie tak dapat claim sesen pun VAT sebab semua barang² shopping dah masuk dalam check-in luggage...klik SINI untuk baca kisah kat epot Aussie...


Bagusnya epot Heathrow ni kaunter untuk VAT refunds terletak di kawasan sebelum check-in luggage...level berapa tak ingat...haha  ada signboard weh....insyaAllah tak sesat...tak pun tanya je staff situ....dorang sangat friendly...


Make sure datang epot awal sebab biasanya kat sini makan masa agak lama sebab beratur panjanggggg....kitorang punya flight balik KL hari tu waktu pagi....pukul 10am ke 11am tah...tak ingat...yang aku tau pukul 6am ke 7am gitu dah gerak dari rumah adik aku...sempat la melantak mee kari nenek bagai...semangat nenek aku bangun pagi untuk buat mee kari...asalnya mee kari tu khas untuk adik aku....aku tak kisah pun kalau tak dapat makan sebab bebila pun boleh rasa mee kari nenek....tapi dia masak jugak untuk bagi aku merasa sekali...sebab dah masak kena lah makan...terbaik woahh mee kari nenek!πŸ‘


haa kan dah cakap beratur panjang! mujur sampai awal oii....3 tahun lepas kitorang datang sini tak ramai macam ni....tak payah beratur pun....10 minit dah setel....tapi adik aku cakap tiap kali dia nak balik Malaysia asyik ramai je orang...haha so jangan nak gamble sangat dengan waktu! datang je epot awal oke!


aku tunggu tepi sementara dak encem beratur...melayan Zafirah melasak...grrr


Alhamdulillah urusan kami dipermudahkan....aku beria tolak trolley penuh luggage tepi kaunter ready untuk bukak bag if dia request nak tengok bukti barang yang dibeli as per resit yang kitorang tunjuk kat dia....tapi dia tak mintak punnnnn!!! woweee syoknyaaa! haha  mungkin tengah ramai orang pastu resit claim aku pulak kemain banyakkkkkk! tak kose agaknya dia nak check satu²...hahaha


eh ikutkan masa aku pi sana 3 tahun lepas pun dorang tak check luggage...3 tahun lepas aku pi check-in luggage dulu baru pi kaunter VAT refunds...orang tu request jugak nak tengok bukti barang...tapi bila cakap dah check-in dia kata it's oke...next time jangan lupa...haa gitu je oke pesanan ringkas....and claim aku tetap proceed macam biasa....hehe   adik aku pun cakap tak pernah lagi pengalaman dia staff epot nak check barang belian....tapi  tak boleh la nak konfiden sangat kan buatnya hari kau datang tu mood orang tu nak strict tiba² nak check semua benda...at least kau dah bersedia ye dak?? πŸ˜


Agak terkilan jugak pengalaman kat Aussie kemain strict staff kaunter VAT refund dia...memang staff tu belek satu² barang belian kau...nak tengok yeke sama dengan resit...pfft! menyusahkan tau....herm


Aku claim VAT just bagi nombor kad Maybank je...debit card...BUKAN credit card ye (nak guna cc pun boleh...dah aku takde cc ada dc je...ngee)....claim akan masuk ke akaun korang dalam tempoh...err...berbulan² jugak lah...hahaha tapi bila dah dapat claim tu ya ampun masyukkkk! dorang ikut currency semasa kot...duit pound convert ke RM....masyuk oke! hahaha


Sebelum pi sana korang just aktifkan je transaksi untuk penggunaan di luar negara and limitkan sekali maksimum transaksi untuk sehari berapa RM....tak susah pun wehh....call je hotline Maybank and urusan korang setel jam tu jugak! bila balik Malaysia, nak cancel kan transaksi luar negara just call balik hotline cakap nak cancel...aku rasa boleh setting kat Maybank2u je...tapi aku tak reti and malas nak godek² so call je lah senang...staff Maybank yang akan tolong settingkan nanti....πŸ‘


ok tu je nak cerita...anything nak tanya meh pm tepi πŸ˜


kbye!






IKLAN:

Jom cantik sebelum raya!!


Rahsia suami makin sayang πŸ˜

kulit cerah BEBAS JERAWAT! πŸ˜

EPHYRA SKIN NANO ADVANCED REPAIR SERUM, RM68

Kelebihan Ephyra Skin Nano Advanced Repair Serum ~
πŸ’• Pudarkan jeragat degil
πŸ’• Kecutkan jerawat
πŸ’• Hilangkan parut
πŸ’• Anjalkan & tegangkan kulit wajah kendur
πŸ’• Hilangkan bintik hitam
πŸ’• Cerahkan kulit kusam
πŸ’• Baiki tona tak sekata

πŸ€” Hanya sekali sapuan pada wajah ~> nampak terus kesan kulit jadi tegang & fresh + GLOWING!! .
πŸ€” CEPAT MERESAP + TIDAK BERMINYAK dengan teknologi Nano yang dipatentkan dari Swiss
πŸ€” Gabungan Arbutin + Glutathione + Vitamin C + Pure Vitamin E + Willowbark yang sememangnya memberi kuasa maksimum pencerahan kulit secara selamat dan berkesan seawal 7-14 hari.



READY STOCK YE KORANG!

More, ada FREE GIFT menarik sementara stok masih ada! πŸ˜˜






Terima kasih sudi membaca!

5 comments:

ctaminah88 said...

Info tambahan: sometimes staff akan tanya nak cash or credit ke acc. Kalau boleh cash, better cash n dia akan tanya nak dalam currency apa, £, $ , Euro or RM. so kalau ada nak g jenjalan tmpt lain lagi, boleh la guna duit claim tu. Tapi ada sesetengah barang tak boleh claim cash. Tu kena tanya orang jaga vat, boleh claim cash atau tak.

aizamia3 said...

Seronok baca pengalaman orang, at least boleh dijadikan pengalaman andai berpeluang ke luar negara.. ;)

Marsha~ said...

salam,

nak tanya vat claim tu bila dapat, sekaligus ke atau ikut resit ye? saya baru balik london lastmonth. baru dpat satu je claim tarikh 11 oktober. maksudnya, tarikh pembelian lah ye?

maklumlah first time claim vat, dulu pergi tak claim pun sebab tak tahu... thank you ye sudi kalau nak jawap.

yanamib said...

@marsha:

claim akan dapat berperingkat...:)

Jelita PEACOCK said...

Tq sebb share info .. awal december sy dn husband nak cuti kat uk. Sy baru tahu VAT Claim ni .. kalau x baca blog pengalaman org yg cuti kat overC (london) sy langsung x tau apa2,silap2 checkin luggage je cam tu ..sy msti nak servey awal2 tiap kali nak g cuti, sbb tu sy suka baca travel blog, ambik sebanyak info.😊

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015