Dec 1, 2012

Home Made Finger Food untuk Zafirah

Ada orang tanya...
so dengan rendah diri aku nak share lah resipi ni...ecehh~
resipi asal aku refer kat group 'solid food for my baby'  (HSFFYB) kat FB...
macam-macam resipi dalam tu...
terima kasih kepada mommies yang berkongsi... ^_^

Finger food ni boleh diberi kepada baby yang berumur 6 bulan ke atas...
Jom cekidautttt!!


bahan utama ialah roti...aku guna wholemeal bread yang peket ijo...mak aku cakap roti ni lebih halus texture nya berbanding white bread...kalau anak uols dah banyak gigi, boleh mengunyah dengan jayanya, nak guna roti gardenia yang biasa tu pun boleh...Zafirah baru ada 2 batang gigi belah bawah...aku pernah guna roti gardenia biasa kaler putih tu, macam agak liat dia menggigit...faham dak takat ni?? kekeke~   oh jangan lupa pre-heat oven pada 150 darjah...  =)


ambil sekeping roti dan buangkan kerak tepi tu...kerak² tu korang boleh buat puding roti atau jadikan serbuk roti...bakar je sampai kering, then blend...siap home made bread crumbs!  (^^,) 


lenyek²kan roti tadi senipis yang boleh...ekceli buat guna tangan pun boleh...tapi aku saja gatal guna roller...nampak la gaya master chef! kahkahhhh! :p


oh roti ni ada bijirin yang agak besar...aku keluarkan segala bijirin² dalam roti sebab takut Zafirah tercekik...kalau anak uols dah pandai mengunyah, ada gigi yang meriah taknak buang bijirin² ni pun takpe...so benda ni depends pada perkembangan anak memasing kay! =)


amek sedikit puree buah sebagai flavour dan 'gam'...aku guna puree peach..


calitkan sedikit ke atas roti...


lepas tu gulung roti ni...gulung seketat, sehalus yang boleh...jangan tebal sangat...letih anak uols nak mengunyah nanti...hoho~  puree peach tu bertindak sebagai gam...means bila roti digulung, ia takkan tertanggal...gitewww~


masa mula² aku buat dulu, aku kerat dua roti ni...sebab Zafirah makan sikit je...tapi sekarang aku bagi je sekeping panjang tu...lajuuuuuu dia ngap!! kadang² sehari sampai 3 keping dia ngap! haiyaaa  kuat makan ini olang! -.-'


lapikkan baking paper...dan letak molek² dalam oven....


bakar dengan suhu 150 darjah celcius selama 30-40 minit...ada cakap sejam...err ikut saiz oven memasing lah ye...tak pun try and error...jangan sampai terbakar lak roti...hohoho~  :p


Sekali aku buat finger food ni aku akan buat banyak²...senang simpan stok...biasa aku buat seminggu sekali lah....aku sediakan bekal untuk bagi babysitter, makan kat rumah dan untuk dibawa berjalan hulu hilir...mama papa Zafirah ni memang kuat berjalan! tak reti duk diam² dalam rumah...ngehehe~  :p


asal keluar rumah je, dua bekal makan minum Zafirah memang wajib ada dalam beg...


Zafirah makan finger food di klinik kesihatan


masa ni kat Nando's...bila dia ada makanan, idak la dia kacau orang lain makan...gitewww~! ^__^


Dah merata aku berjalan bawak Zafirah...
tak susah pun sediakan home made food untuk dia...
home made food adalah yang terbaik ye puan² sekalian...
jangan jadikan alasan 'sibuk' untuk tidak mahu memasak untuk anak²...
aku pun sibuk jugak...jangan kata sibuk hal kerja, menyibuk hal orang pun selalu! wakakaka~
rajin² gugel cari resipi memasak untuk anak²...
seronok tau tengok anak makan air tangan mamanya...
lupa terus penat² segala kerja  :)

Selamat mencuba!! ^___^









p/s:  we're off to Kedah hari ni...ada kenduri kahwin sepupu dak encem...semoga dipermudahkan perjalanan pergi balik kami...amin~   uols pi mana hari ni??  (^^,)



 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

31 comments:

Hidayah said...

hekhek...betul home made food mmg terbaik.. kita tau anak kita makan apa.. kak dyh masa anak kecik dulu mmg sanggup bersekang mata dan mengerah tenaga ( penggunaan ayat melampau ) untuk buat home made food .. senang bila berjalan.. dan jugak utk kasik kat taska.. tapi sejak anak dah besar nih .. lauk asyik yg tunjuk tunjuk jerk..hekhek..

SUHAIDA said...

su ada gak wat cam ni,pas tu mule2 seronok dia mkn..bile dah semingu dua/\..dia campak bile nampak..hahha...boring dah gamaknyee..hahha..

siap cakap terguris hati umie tau..
hahhaa

Aty Fared said...

haaaa..ni lah resipe yang dicarik2..:) senang dan menarik...:) eerrr..tapi takde gigi ok gak nak makan kan...??

cha said...

Wah mcm sedap je. Org dewasa pn boleh mamam ni hehe

Fazleyatul Aini said...

ni kalau aku ada anak, aku buat, silap2 aku yg perabih. haha

hazman aka species1980 said...

Makanan yang berkhasiat dan mengenyangkan....orang bujang cam aku pun okey buat finger food jajan time minum petang....ekekekeke

puan.mila said...

wahh membantu..sangat mudah to prepare.. :D

Unknown said...

nampak sedap.takperlu buat utk baby.diri sdiri pon telan jugak ni

DYatie ABakar said...

bila tengok yana n yang lain masak untuk baby... terus mengenang nasib sendiri.. :'(

k.nana said...

wow......best2..dulu masa aiman bondammg siap2kan bubur baru de mood nak kuar.....kalu x mesti stress jer sbb fikirkan aiman xmakan...hehehe

::CIK LYNN:: said...

comelnya gaya makan zafirah...:)
selain tu, akak boleh gak try resepi kat sini http://www.nutriweb.org.my/downloads/Nutritionist's%20Choice%20Cbook_lr.pdf

ni dalam format pdf...akak boleh download...banyak resepi bes2...boleh try kat zafirah nanti..:)

Unknown said...

x sbr nak tngu zara 6 bulan
huhuhu

Puan Eka said...

ni bukan takat baby je suka ni..kalau eka pun suka.
hehehehehehehehe

tapi eka sukala baca blog yg selalu cite pasal makanan baby.

ada yg buat stok ayam,buat puree,macam2.kreatif sgt..walapon keja tp tetap ada masa...

ifa said...

Ala... Kite xde ovenla pulak

mrs kayrul said...

boleh cuba nie..nampak senang...

Liyana said...

ok bookmark! hehe

comel je komen su kt ats tuh.. hihihi :)

Semut Senyum said...

waaa...zafirah dah pandai makan sendiri ye.. best nye..!!! tak la kcau mama papa dia lagi...

jadi sumber inspirasi saya jugak ni! ehhehe

eima said...

alahai dah terlambat k cuba ... alisha dah tak mkn biskut bagai ni die suka semua yg mak die mkn ....kena aku mkn jugak la bru budak tu nk mkn ...hmmmm

yanamib said...

nutritious cookbook mmg dh bli lama..x byk sgt resipi dlm tu..kt internet lg byk =)

Unknown said...

comelnye zafirah...dh nmpk susutla..dulu pipinye lg kembung...he3

Unknown said...

wah..boleh cuba ni..
akak pun nak join la group tu..:)

aDisH.sHidA said...

untung zafirah ada mama yang rajin mcm nie kan..nanti akak pun nak gtau adik akak buat mcm nie utk sorfina...

Myra Jay said...

Boleh try untuk anak adik ni ;)

Umur lebih kurang Zafirah gak dlm 9-10 bulan :D

Nurul Ain said...

nanti nak try la..
tapi mak pak nyer yang mkn dulu la..

sbb darwisy x boleh mkn ape2 lagi..
cuma standby resepi...hihihi

thanks sis for the resepi..=)

Lyena Vee said...

finally!jumpa jugak resepi finger food yang detail.dok pikir camna nak buat act. dok tengok gak kat HSFFYB tu tapi mcm blur2 je.hehehe. alaaa, kite takde oven. kalo pan fried aci tak?

sha_azmi said...

haha sy dh cuba da sis..nie kalo ade anak nie nnti brebut ngan anak makan..

ida said...

tq 4 d recipe, sy nk try utk anak, petang ni juga daku akan buat...tq ya

Unknown said...

baru dok godek2 homemade cookies untk anak...trjumpe resipe ni..nice2..simple utk ibu pemalas mcm say ni.heee..tq dear=)

http://manjakucergas.blogspot.com/

Anonymous said...

wahh seronoknya nk try..agak2 bayi 6 bulan ok x? sbb suka sangat menghisap jari..anak saya da strat mkn da..hopefully ok kot..k thanks for sharing resepi

Ain Naim said...

Tq utk resipi yg ohsem ni sis..nt sy nak cuba

Unknown said...

Terima kasih sharing resepi :)

Meman kena cuba buat nie !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015