Mar 5, 2012

Percubaan Memakan Jamu


Sebelum ni aku ada cerita yang minyak-minyak Afiat ni tak sesuai dengan aku...baca entry >SINI<  Set bersalin Afiat ni bukan terdiri dari minyak-minyak je...ada jugak jamu-jamu...sebelum ni memang tak berani nak makan...then makcik-makcik aku ramai nasihat better makan jamu...jamu ni boleh buat badan kita wangi...lagipun jamu mempercepatkan rahim kecut...ada sorang makcik aku dah bising...baru anak sorang jangan buat tak tahu je penjagaan dalaman...badan nak pakai lama...tak jaga betul-betul kang laki lari kanggg...haaaaa...siapa nak jawab?? ngehehe~


Kalau kita tengok orang dulu-dulu elok je makan jamu...anak-anak semua membesar dengan sihat je...body pun lawa je...haha so apa salahnya aku ikut ye dak??  (^__^)




kecik je biji-biji jamu nih...tapi surface dia kasar...sakit tekak aku menelan  T__T


Since aku pantang pun dah nak masuk 3 minggu *pfftt cepat betul masa berlalu...kejap je dah 3 minggu..hihi*  so aku berani la nak makan...lagipun anak aku dah kompem takde kuning...lagiiiiii lah konfiden nak makan   =)





Kalau ikutkan dos yang disarankan aku kena makan 4 biji pagi, 4 biji tengah hari dan 4 biji malam...tapi aku cuma amek 2 biji je untuk 3 waktu tu...hihi sebab ni kira proses percubaan...so makan sikit-sikit je lah...nak tengok anak aku tahan ke idak...so far aku makan takde pulak anak aku meragam...aku pun takde rasa panas ke hape...so far so good....tapi aku rasa nak terus stay makan 2 biji je lah...serius tak larat nak telan sampai 4 biji...sobsob~  T__T


Selain jamu, aku ada amalkan suppliment...yang tu aku story lain entry...nak promosi sekali...muahaha  *sambil menyelam minum air derr*  (^^,)













p/s::  para ibu kat luar tu kalau ada tips lain yang korang amalkan masa berpantang boleh la share...lain orang lain cara pantang...ikut orang tua masing-masing lah kan...tapi yang mana aku boleh ikut aku akan ikut...yang mana aku rasa berat nak ikut aku cuma ambil sebagai ilmu tambahan sahaja  =)






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

19 comments:

Nyamuk Terbang said...

jamu bkn busuk ker??

Unknown said...

boleh telan jamu tuh? bau dia. aduh!!

Nurul Ashikin said...

duyai jamu? tak sedap tapi berkhasiat...nak kurus dan dapat bentuk badan asal kenalah telan... t boleh dapat saiz ROSSA nak tak?

NUR AMINA said...

Mmg elok amalkan makan jamu utk kesihatan dalaman, akak mmg amalkan dr dulu sampai skrg, rasa sihat je jarang sakit demam...tapi jgn makan banyak, elok la 2 biji tu, takut panas badan, Zafirah akan cirit birit sbb dia menyusu. Satu lg yg org tak suka mkn jamu ni sbb rambut akan gugur...jadi tak nak bg rambut gugur gunalah syampu yang sesuai...hehe...suppliment pun perlu jugak...mkn jgn tak mkn

Fazleyatul Aini said...

woi berjamu pulak
bergetah macam anita sarawak nanti.hehe

eima said...

1st baby je aku mkn jamu leesa formula tu .. 2nd baby amik supplement je ... hehehe tanya gyne die ckp byk bf sure rahim cepat kecut ...pastu jgn mkn sejuk² tu .. so takdak la aku nk mkn jamu pun .....

Aty Fared said...

eerrkk...macam makjun...memang elok ubat macam ni..tapi tengok pon sy dah putus harap rase nak makan..huhu...tak mampu nak telan ar rasenyer..kene gigih lepas ni...

Mr feckry said...

peh, baun die wangi tak jamu tu

Anonymous said...

huhuhu.. still fikir nak amik set bersalin yg mana pas bersalin nanti..

Unknown said...

Then... ko kena rajin minum air masak tau....

cha said...

badan u panas tak kalau makan jamu ni u?

Unknown said...

tak pantang besalin pun akak makan jamu...heheh..
akak tak de la tips berpantang yang pelik2 ..berpantang macam biasa je..macam orang lain jugak..

mas saari said...

kalau ikut cara akak minum air akar kayu je... memang bagus untuk orang berpantang ni! lepas 40 hari je bidan urut dah puji badan macam orang tak bersalin je... semuanya dah kecut!

msredcheesecake said...

tak lalu nk makan jamu.... haish....

Unknown said...

baby zafirah dah lebih seminggu kan kak? boleh la akak makan jamu..takut kalau baby kurang dr seminggu potensi untuk jaundice ada kalau akak makan jamu..lagi satu takut zafirah cirit birit o angin je sebab dia myusu badan..ngehngehngeh

kurus said...

jamu nie biasanya panas .. kalau yana makan ok .. bb pun x meragam maknanya sesuai ngan yana .. ada jenis2 jamu x sesuai ngan badan kita .. tapi seyes jamu2 nie buat badan kita jadi segar balik .. nak2 jamu kg macam yg akak jual .. lagi bagus sbb pure punyee x der bahan2 lain ;)

Cikrosecute said...

pati haruan lagi elok...takut yana tak boleh nak telan hihihi...baunya hanyir...

nabilah_2908 said...

oh..harap serasi la jamu ni.. ;)

Unknown said...

Adakah jamu ni boleh merancang kehamilan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015