Mar 5, 2014

Cara Membuang Minyak yang dah Digunapakai~

Assalamualaikum...


Dulu...zaman² jahiliah...dulu kala lah ceritanya nih! hahaha~   minyak masak yang dah digunakan, aku buang dalam plastik, bungkus leklok, pastu buang plastik tu dalam tong sampah...tak pun gaya pemalas, buang dalam sink atau bilik air...pastu jirus sink/toilet dengan air panas....laki aku cukup marah aku buat perangai gitu...untuk jangka masa panjang boleh menjahanamkan sink katanya...hohoho~


Then, aku ada terbaca blog seseorang cara dia membuang sisa² minyak masakan....tak ingat dah blog dia apa...sowie! dia ada mention pasal satu serbuk ni kat Daiso...iols kan bekas pelanggan tetap Daiso...bekas okeh! KAHKAHKAH~


 ni lah dia oil hardening agent...dari gambar ko paham kan apa fungsinya??? aku yang mudah terpengaruh ni pun beli la sekotak....dalam kotak tu ada 5 sachet serbuk...satu sachet untuk sekali guna....kata salesgirl Daiso lah....


Aku baru guna 2 kali....keputusan yang aku dapat sangat MENGHAMPAKAN!!! T_T   patutnya lepas bancuh serbuk ni dengan minyak, minyak tu akan jadi jeli...tapi apesal aku buat tak jadi ponnnnnn!!!!! T_T


Aku tak tahu lah kot aku yang salah method...patutnya kena masuk fridge dulu ke lepas bancuh serbuk dalam oil...tak pun kena masak serbuk tu atas api ke....kan?? hahahaha~   tak kose aku nak ber-eksperimen dah! huh! so aku guna kekdah lain pulak untuk membuang minyak masak yang dah digunapakai...idea ni pun amek dari blog yang sama...tenkiu puan blog! ^_^



 aku masukkan je minyak masak tu dalam botol air yang tak guna....corong tu beli kat Daiso...dapat 2 lagi....satu bentuk bulat gini, satu lagi petak...hahaha~  oke la...guna untuk tuang minyak dalam botol je...takmo kasi sepah² giteww~   ^_^


simpan botol ni sampai minyak penuh baru ku buang dalam tong sampah...ada aku baca, dorang jual minyak terpakai ni....tak sure dorang jual kat siapa sebab area rumah aku or ofis aku takde pulak orang nak membeli minyak terpakai gini....tu aku humban je dalam tong sampah...huhu~


korang...buang minyak camne??  (^^,)




 Terima kasih sudi membaca!

33 comments:

Anum said...

great hehe

Fazleyatul Aini said...

aku dok rumah kampung, buang je kat belakang rumah. tempat bakar sampah. hehehe

Mrs Azhar said...

kalau sy, sy letak dlm tin susu anak yg dah habis. pastu bila penuh husband pegi buang dkt tong kumpul minyak kt bengkel kawan dia. hehe

Julia Johari said...

Umi Qi buang trus je minyak yg dh jadi warna itam dlm tong sampah hahahha...xd pun buh dlm botolll...lg zaman jahiliah hahah

mila said...

sy pon buang je dlm plastik.tp plastik tu kena lapik dgn kertas dulu..lepas tu alas lagi plastik 1 lg kat bwh hehe

Unknown said...

dr zaman kecik lagi tengok mak buang kt sink je..cz xbyk pun yng terbuang n sy pun ikut je.. thn je sink tu. xdela tuko stiap tahun.. hehe. tp mungkin xtahan tang batang paip utk sink tu gaknye..

yanamib said...

jangka masa panjang bukannya setahun sekali..tunggu la bertahun² sikit :)

Cik Puan Tqah said...

tqah reuse botol minyak yang 5kg tu.. dah beli minyak br jangan buang botol lama...simpan minyak terpakai dlm tu..guna corong daiso jugak..agak2 nk penuh buang la.. huhu..

Cik Lily Putih said...

k lily pun sama, ikut method ni. simpan dlm botol kosong dah penuh buang. senang dan mudah... tak yah nak fikir panjang lagi

Anonymous said...

sama la kite. masuk dlm botol, then buang. dulu pnah gak buang dlm sink. tau tak elok. tp sbb fkir, skit jee.. hehe. tak silap, minyak bila bercampur dgn kopi ke ape ntah.. lama2 nnt kopi tu keras jd batu. buat paip tersumbat.. sbb tu la kot.

eima said...

sinki .. tatau plak boleh efek paip sinki huhuhu

has jan (ummi) said...

Betul la .. selalunya kita main buang je minyak tu dalam sink . sebab klu buang dlm plastik sampah nanti conpem menceceh tumpah.. gud idea boleh guna ni.. lepas ni kena simpan botol mineral untuk buang minyak . Tq for sharing

Fariehan Ibrahim said...

bagus nyee..siap simpan dlm botol dulu.
kite main buang jer minyak dh lama pakai kt luar tingkap. haha

careno said...

aku tak buang... bini aku yg buang... tak tahu mcm mana dia buang... hahaha...

Anonymous said...

buang kat sink...pastu jirus air panas...pffftt!! kita serupa...tpi pas kahwin ni dah elok perangai ni..buang elok2 dalam tong sampah..

Unknown said...

cara cenggini je yang praktikal....

Oh Lady said...

biasanya duk buang dalam plastic bag je then masuk tong sampah hihihi... http://irynsahmad.blogspot.com/

Unknown said...

bekas pelanggan daiso??? bukanke yana ni bekas DUTA daiso????? hahahaha laarriikkk....

msredcheesecake said...

Seb baik hasben akk tatau akk buang minyak terpakai dlm sinki...kekekeee.... Dlm bilik air tak penah lah....

Nissa Irna said...

hehhe saya pulak kumpul minyak dlaam tin biskut

tapi dulu pun biasa buang dalam sinki pastu siram air panas.

ehh jom join GIVEAWAY UMMIJOURNAL

http://ummijournal.blogspot.com/2014/03/giveaway-giveaway-giveawaypandora.html

Baiduri said...

Daku masih jahil...10s sharing, leh praktis bila masuk umah sndirik nti....hehe

Rizziela said...

selalu buang dalam sinki ajer..nak kena buat mcm ni la..bubuh dlm plastik kan :D

ieza ashaari said...

Hahaha.. za humban kt sink..hada haku kesah? Lol..

DeQWa said...

jual kt tempat kitar semula...
kalau kt putrajaya boleh jual kt presint 9,....hehe...mahal gak tau...5kg ..rm10 kot...lupa dah...

Unknown said...

saya pun buat macam tu

sukasukatulis said...

ehh jual kat upm.. depa amek 1kg minyak tpakai dapat baja kompos 1 kg.. last month aku pakat dengan bdk² opis p jual minyak terpakai kat uctc kot lupa dah namanya 20kilo minyak.. hahahaha~ gigihh mengangkott baja 10 pek/2kg oii~ beso kejap lengan aku...hahahaha~ kot mak ko rajin menanam ley guna baja komposs tuh.. hehehe~ sekian,dari aku.. tataaaa~ ^_^

imantizz_truper said...

kumpul minyak tu dalam botol bekas mayonis..cukup sebulan buang tepi parit sebelah umah..umah kita umah kg..hehehe

Unknown said...

Hmmm... agak kecewa bila salah guna duk kg jd alasan buang bnda scrap lam longkang/sungai.. sbb skang tgk kg pon dh x sihat mcm dlu.. maaf la.. bkn nk kecam..tp kalo bkn kita yg jaga, sape lg kn..

Unknown said...

Tumpang lalu utk buat iklan..saya ada adalah pengumpul minyak masak terpakai dari kawasan kulim, butterworth seberang prai, bkt mertajam, perai, alma, padang serai, kepala batas dan kawasan sekeliling dgnnya. Bagi cik/puan yg duduk kawasan tu sekiranya mengumpul lebih dari 20 kg / 20 liter tong boleh hubungi saya dan saya akan bayar tunai...call wan 0111 8528811 atau whtapps 0194742767..saya akan dtg ke cik/puan.

call 0111 8528811

Masitah Hasan said...

Assalamualaikum..untuk menggunakan produk yang saudari guna tu, langkah pertama saudari kena panaskan minyak tersebut, kemudian baru letakkan serbuk tersebut, kalau boleh kacau untuk bagi sekata. Kemudian sejukkan. InsyaAllah akan jadi beku. Tip lain, kuantiti minyak kena sama ukuran dengan serbuk tersebut baru akan terbentuk kekerasan yg betul.

Unknown said...

gini makcik cara guna benda tu tgk kat utube

https://www.youtube.com/watch?v=IGp7fqbgO0E

Jan said...

Saya ni suka recycles semua product yg dibeli selgi bole...bukan guna semula..yg 3r tu...so bila da keras minyak buang dlm bekas plastik atau keras??

raizul said...

sebaiknya kita perlu jaga kebersihan alam sekitar, boleh jual minyak tu...jangan merosakkan saluran longkang, sungai dan tanah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015