Sep 24, 2010

Bila Letih je Kena Marah Orang...??

Beberapa tahun lepas, masa aku masih belajar di kolej, aku ada berkawan dengan sorang hamba Allah ni, Azroy (bukan nama sebenar)...pada masa tu Azroy sudah bekerja...bukanlah student macam aku ni haaa...budak² tak matang lah kiranya kan...huhuhu~ 

Azroy kerja biasa-biasa je...eh janji dia bekerja, dapat income tetap setiap bulan...aku ni mengharap bantuan FAMA (father & mother) je  -___-'

oke nak dijadikan cerita, setelah beberapa bulan bekerja, sikap Azroy macam berubah...kalau masa mula-mula kenal, bukan main aktif je dia...asal berjumpa je mesti ceria, senyum memang tak lekang lah dari bibir dia...kalau berborak pun macam tak habis² je cerita...kira happening lah...tapi sejak dah bekerja, muka asyik lesu je...macam orang sakit demam denggi pun ada...erk?!

Pada suatu hari, aku cuba luahkan ketidakpuasan aku dengan sikap dingin Azroy...eh bukan tak puas hati, tapi lebih kepada curiosity...huhuhu~  beza oke!


gadis ayu::  kenapa sekarang asyik buat muka ketat je??

Azroy::  muka ketat apa??  *sambil buat muka ketat (-_-")*

gadis ayu::  yelah, bila tanya soalan sikit mesti nak melenting....contoh bila tanya nak pergi makan kat mana, mesti awak balas dengan kasar ,"suka hati yana la, yana yang nak makan!"  lepas tu banyak merengus, mengeluh...kenapa macam tu eh?

Azroy::  sekarang yana memang takkan faham...letih tau tak kerja ni...yana apa tau, tak pernah kerja...ingat senang ke pergi kerja hari²...letih tau tak...letih...!
gadis ayu::  oooo   *redha je la dengan alasan tu*


Setahun selepas itu, aku kena buat praktikal..means aku dapat merasa lah keadaan dan suasana di tempat kerja..."mungkin aku dapat memahami keadaan Azroy...." bisikku di dalam hati...

Setelah 3 bulan praktikal, aku tak rasa pun letih seperti mana Azroy rasakan...tapi Azroy tetap menegakkan pendiriannya,  "alah baru 3 bulan..memang la tak rasa apa²...cuba la kerja dalam setahun ke...rasa sendiri macam mana letihnya..."

aku pun redha lagi dengan jawapan Azroy  -___________-'




Kini, dah bermacam² kerja dan tempat kerja aku pergi...kalau tengok dalam resume ada lah dalam 5 pengalaman kerja (berlainan tempat dan syarikat) yang aku tepek dalam resume aku termasuk waktu aku praktikal dulu....eh itu termasuk lah kerja² part time yang aku buat masa study dulu...hahaha kang ada pulak ingat aku ni superwomen ke hape...hehh no NO NO...>_<

Yang pastinya setiap kerja yang aku dapat semuanya jauh dari rumah dan memerlukan kesabaran yang tinggi...paling dekat aku pernah dapat masa kerja kat Jabatan Perangkaan, Putrajaya dulu...dan yang paling jauh ialah masa aku kena transfer kerja di Sabah selama 2 bulan....!!

Selama itu juga lah aku merasakan, tak perlu kut berubah sikap menjadi dingin dengan alasan 'letih bekerja'....orang lain tak suruh pun kita bekerja, kita sendiri yang nak sangat kerja...nak cari duit kannnn untuk masa depan...so kenapa kena marah orang lain?? sepatutnya Azroy tu pergi la marah bos ke sebab bagi kerja banyak sangat atau marah pc kat opis sebab memedihkan mata, atau marah kerusi sebab menyebabkan sakit tengkuk ke hape....buat apa lepaskan tension atau letih kat aku???????  *wondering*

Tapi aku cuba juga berfikiran positif, mungkin niat dia cuma ingin meluahkan perasaan...ye lah lain orang lain lah cara meluahkan perasaan...mana tau lepas luah kat aku, kurang sikit rasa letih tu....kut...*hopefully*



Ingat Allah adalah jalan yang TERBAIK untuk hilangkan rasa letih dan tension...betul takkkk??? ^_^






ermmmm korang macam mana??apa yang korang buat untuk hilangkan letih bekerja?? aku bantai tidur je kalau dah letih...hohoho~  aci tak?  =P



19 comments:

SUHAIDA said...

su pulak kalau penat tgok nombor kat stats ni..tgok blog la..hhihihi...

Silver_Thought said...

dushh!! terasa ati ini sebab selalu marah orang bila penat bekerja.nenongnenonglalala. pehni nak marah pc lak buat sakit mata! ho yeahh!!

nabilah_2908 said...

erm...tk pernh lk marah org bila penat bekerja...

biasanya...kalau bnyk keje...sy akn cuba siapkn cepat..tp kalau tau kerja tu tkkn siap cepat..

layan internt...sambil hirup kopi panas...umph..!!! so relaxing... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
WATAK ATOK DALAM ESC

yanamib said...

:mizz sue:
hoho tgk blog mmg boleh ilang penat! yeayy! ^_^

yanamib said...

:sAya ciTAh kAMu sApE..:
hahaha mesti mrh tunang ni..ahaha dush dush..yeah mrh pc best sbb dia xmenjwb..ngee~

yanamib said...

:nabilah_2908 :
bagus bagus..boleh jdkn cth ni..hehe~

meow_kucing said...

normallah tue... semua org mcm tue...

btw, bilalah cik yana nk tampil kartun sy yg tak seberapa di blog pink nie?

huhuuhuhu (xmalunye bro nie)

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

bila penat?.. emm pakcik ingat kat yana le ...kan ke kamu nih kekasih gelap pakcik..huhuhuhu

Along Tapa said...

ni jam kalo ko tensen ke, penat ke, ko tempek jek la kebengangan tu kat blog....dah habis tempek, secara tetiba jek muka ata tenyum~~~~

Gorengbaek - Apa ko rasa long??

Carnation said...

aku pulak kalau letih je mesti mandi..keh3

Nik said...

bila penat keje akak tido atau un duk nengok la internet sampai bosan..hehe..akak pun jauh skit dr tempat keje.tp kena la sabar kan.

yanamib said...

:meow_kucing:
jgn diamalkn mrh org sbb penat =)

lorr kena tepek cni ke gbr meo??lalala~ =p

yanamib said...

:dotblogspotdotkom:
hoho bagus tol pacek nih..*tacing jap* =p

yanamib said...

:Along Tapa:
tu mmg aku buat la skrg..sbb tu kuor entry ni..hahahaha~ =p

yanamib said...

:six.september =_=:
erk mmg lain dpd yg lain tu ..hehe~

yanamib said...

:nik rosmawati :
sama cam sy!! hehe~ ^_^

Anonymous said...

cmner kalo penat balik keje kene ajak kuar gak..tak sempat2 nk rehat tggu lps mgrib..ramai org penat rehat lu...

JULYA said...

hye yana
julya here
hehehe
ade betul ade slh gak care c azroy tu
mmg die letih kan
tp nape lepas kat Yana
tp takpelah
mgkin die tak sengaje kan
mgkin die pun asyik kena mrh dgn org kat ofis walaupun di ebuat kerja betul

eyjalukman said...

btol tu ,
ingt Allah adalah jln terbaik .
dulu kita pun slalu tension masa kt asrama , darah muda la katakan =.="
then naqibah dorm nasihat laa mcm2 .
baca mathurat tenangkan hati ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015