Jun 22, 2018

I'm Officially Mak Anak TIGA!

Assalamualaikum...



Alhamdulillah, aku selamat melahirkan putera ke-2/anak nombor tiga/bongsu pada 25 April lalu. Baru hari ni rajin nak update blog. ๐Ÿ˜


Oke saja la aku nak cerita sikit pengalaman bersalin yang nombor tiga ni. Sudi lah baca. InsyaAllah tak panjang sangat. Lebih kurang abang ngah tu jugak pengalamannya. Beza hospital je. hehe


Actually aku dah start rasa contraction sehari sebelum tu lagi. Malam 24 April tu perut aku duk mengeras2. Sepanjang malam aku asyik terjaga dari tidur, sebab perut mengeras. Berpeluh peluh aku tidur malam tu walaupun ON aircond! Bangun pagi memang lenjun baju aku. lol~


Alarm henfon bunyi macam biasa waktu subuh tu. Aku dah rasa semacam dah. Macam dah sampai masa je. So aku terus kejutkan laki, suruh dia siap cecepat! Garang gila aku pagi tu. kahkah~  Selamba je sound, "Bangun! siap cepat terus pi sepital. Nak beranak dah ni!" 


Laki macam biasa blur blur. Lepas mandi dia blur lagi, "macam mana ni? kenapa pi sepital bukan gi klinik dulu?". Kang bagi penampar jadi isteri derhaka pulak tapi geram jugak lah dengar soklan dia ๐Ÿ˜’


Kebetulan memang hari tu ada appointment untuk routine check up, so dah inform office awal2 nak MC. Lepas hantar anak2 pi sekolah aku ajak laki breakfast dulu. Kang nak guna banyak tenaga untuk tahan contraction and push. Laki layan kan je walaupun dia cuak sebenarnya. Heyy anak nak masuk tiga dah cuak mendeeee 


Sempat aku install apps untuk pantau contraction. Ada followers aku yang suggest apps ni. Thank you awak! Membantu sangat tau ๐Ÿ˜˜


Aku ajak laki pi breakfast dulu. Lapar. Masa ni dia was was lagi, betul ke kena pi sepital. Kang false alarm macam mana? eh ni bukan first time lah aku nak beranak. Confirm BUKAN false alarm. Memang baby nak keluar dah ni. haha~  Ikutkan masa ni kandungan baru 38 weeks. Belum due lagi tu dia macam was was semacam. hehh~


Tiba tiba dia ajak breakfast kat warung bunian. hahaha gigih sangat! Sekali ramai orang. heyy office hour pun ramai keeee? Korang masuk kerja pukul berapa? ๐Ÿ˜‘  Aku oke je nak beratur tunggu food. Tapi laki tak sanggup amek risiko. Dah tiap 5 minit contraction datang, muka aku pun ketat je bila contraction haa cuak lah dia. hahaha~  Aku cakap dah, selagi air ketuban tak pecah lagi takyah risau. Takde nya baby keluar tiba2. Unless air ketuban dah pecah baru la senang baby keluar. Tu pun tak tau ke?


So dia bawak aku pi gerai lain. Area warung bunian tu jugak lah. Aku order roti canai 2 keping dengan teh tarik. Takde selera nak makan, tapi paksa jugak! terkulat kulat aku ngunyah roti canai tu. Kejap kejap kang tahan contraction pulak. huhu


Setel makan terus pi sepital. Kali ni aku pilih untuk bersalin di Andorra Women & Children Hospital. Kat Seri Kembangan sana. Alahh korang google je nama Andorra Hospital. Baru bukak tak sampai setahun. Tapi sebab ada Doctor Khamsiah, doktor O&G yang agak famous dikalangan mak mak area sini, tu aku nak jugak bersalin situ. Laki redhooo. Siapa suruh bagi bini ngandung kan? kahkahkah


Sampai sepital terus pi emergency. Check bukaan dah 4cm! ya tuhann kejap nya. Dah boleh masuk labour room. Jarum tu sebenarnya in case of emergency. Takde masuk drip apa-apa pun. Cucuk sesaja. haha  Masa check bukaan tu doc ada tanya, nak dia paksa lagi tak bukak bukaan tu. Laju je aku jawab, taknakkkk. Sakitttt. hahaha~  Doc pun relek je jawab, "oke takpe, kita tunggu je dia bukak sendiri k".  Wow! masa bersalin Zafran kat HUKM dulu doctor yang buat pilihan untuk kita. hurm


Plan asalnya laki nak tengok Infinity War dengan Zafirah lepas aku setel check up. Dah inform Zafirah awal nanti balik school tengah hari tengok wayang dengan papa. Tapi perancangan Allah takde siapa tahu. Dah tiba-tiba aku nak bersalin pulak. Postponed lah tengok wayang tu.


Sementara tunggu pindah LR, aku layan contraction kat ER tu. Baring mengiring sambil baca zikir nabi Yunus. Dengan harapan bila masuk LR dah boleh terus push. haha~


Sepatutnya LR tingkat 3, tapi FULL! LR VIP ni je yang available. Rezeki aku. Cantik sangat bilik LR.


Last gambar waktu 'gemok' ๐Ÿ˜


Lama jugak lah aku contraction. Bila dah tengah hari tu, bukaan dah 7-8cm. Tapi air ketuban tak pecah lagi, so aku boleh tahan lagi contraction tu. Midwife yang jaga aku siap bagi ubat cuci usus bagai. Aku relek lagi main wasap, berjalan gi toilet pun releks lagi. haha~  Then doc datang untuk check lagi bukaan, pastu dia tanya, "nak saya pecahkan air ketuban atau nak tunggu pecah sendiri??"


Ffuhh mencabar gila soklan doc! Aku blur, laki aku lagi la blur. Tapi dia jawab gak, "saya ikut dia lahh dia yang sakit." kahkah ngek!


Aku mintak pendapat doc, which is better. So doc Kham pun explain,
"kalau pecahkan awal, kita boleh tengok baby dah berak dalam perut ke belum, kepala baby pun senang turun sebab sekarang kepala baby tinggi lagi ni. Tapi terpulang pada mama nak macam mana."


So i've made my choice. Aku suruh doc Kham pecahkan air ketuban. Tak sabar lah nak beranak cepat. Tunggu pecah sendiri kang entah pukul berapa aku nak melanguk dalam LR tu kang. hahaha


Tepat jam 2.58PM lahirlah amanah Allah paling berharga. MasyaAllah.


Ni lah dia budak yang melekat kuat kat rahim mama walaupun mama kemain lasak masa ngandungkan dia. hihihi ๐Ÿ˜


6 hours after labour. Tak pernah terfikir lah akan jadi mak anak tiga. haha~  Alhamdulillah aku takde masalah apa apa lepas bersalin. Baby pun sama. G6PD pun negatif, so boleh discharge macam biasa. Syukur!


InsyaAllah nanti aku buat entry khas review hospital ni k. Banyak benda aku nak cerita, tak muat sumbat dalam entry ni. Tapi aku memang HIGHLY recommended korang bersalin kat sini. Best gilaaaaa!!! Service tip top. Fefeeling Kate Middleton lah kejap. hahaha


k tu je nak cerita. tata!






Terima kasih sudi membaca!

6 comments:

ily♥ said...

Alhamdulillah. Tahniah for becoming Mak anak 3 :)

Nanti review Hospital Andorra tu ye. Kot ade rezeki tambah anak lagi after this, hihi..

Selamat Hari Raya!

cahayahidupku.blogspot.my said...

Alhamdulillah..
Selamat dah bersalin dan berpantang ye yana..

Salam aidilfitri๐Ÿ˜Š

Puan Eka said...

excited i nak baca k. Hari2 lalu andorra pegi balik keje. impian i nak gak lah salin sini kahkahkah

Siti Nurhayati Dollah said...

Tahniah Yana. Alhamdulillah. Lama tak jenguk blog ni. tup tup dah tiga anak

Liyana said...

tahniah yana. berdebor membacanya haha

aizamia3 said...

Tahniah..
Lamaaaaaa akak hadap blog ni rupanya.. dari Yana zaman bujang sampai dah ada anak tiga.. hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015