Jul 22, 2013

Resipi: Puding Karamel Gula Hangus

Assalamualikum...


Macam makin meriah entry² resipi kat blog aku ni...pheww~  makin lama skill memasak, membaking semakin mantop! auww~  bukan aku yang cakap...suami tercinta yang cakap....muahaha~ v(^_^)


Sebelum ni aku pernah buat entry karamel ni....ikut resipi mak aku....klik SINI....kali ni aku follow resipi kak Ana pulak...   :)


Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:


  • 400 ml susu cair (nak guna fresh milk pun boleh!)
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur
  • 2 biji telur kuning  (kuning telur aku tu dah terpecah...huhu~)
  • 1 sudu teh esen vanilla


Bahan² untuk buat karamel (gula hangus)
  • 5 sudu besar gula pasir kasar (aku guna je gula halus...takde beza pung...ngee~)
  • 2 sudu besar air



Mula² kita buat karamel dulu....gula hangus la nih!   :)



1)  Masukkan 5 sudu besar gula bersama 2 sudu besar air ke dalam periuk....nak guna loyang pun boleh....lagi senang guna loyang sebenarnya, takyah nak transfer² gula hangus ni....aku tak jumpa loyang yang sesuai, tu guna periuk je....  :)

Masak gula guna api kecil atau sederhana....kena sentiasa pantau ye....tunggu sampai warna gula berubah jadi keperangan....macam gold gitu...bukan sampai hangus tau!! mentang² namanya gula hangus....agak² dah bertukar kaler perang tu terus tutup api....okeh??




2)  Lepas tu laju² transfer gula hangus tadi dalam acuan...lepas transfer, ratakan macam aku buat ni....kena buat laju² sebab gula hangus ni cepat mengeras! sebab tu aku cakap masak dalam loyang lagi senang....tak payah transfer²....just ratakan je gula hangus tu kasi sama rata kat permukaan acuan...




3)  Dalam bekas/mangkuk lain, masukkan kesemua telur dan gula halus....kacau menggunakan whisker...kacau perlahan je ye agak² gula dan telur dah sebati atau larut....




4)  Akan jadi macam ni....  :)




5)  Next! masukkan susu cair dalam periuk....campurkan esen vanilla....masak guna api sederhana....masak sekejapppppppp je! just bagi susu tu suam² kuku gitu....BUKAN sampai mendidih!




6)  Then, tuang bancuhan susu tadi ke dalam adunan telur...tuang sikit² sambil tangan kanan kacau bancuhan tu....




7)  Then, tuang bancuhan tadi ke dalam acuan karamel/gula hangus....SILA TAPIS masa menuang! sebab dalam bancuhan tu kan ada ketul² telur tu....



haaa nampak ketulan² telur kat penapis tu??? bahahaha gigih iols snap gambar ni untuk uolss...auww! :p




8)  Seterusnya, bungkus elok² bekas acuan korang tu dengan aluminum foil dan ready lah untuk mengukus! korang nak panaskan dulu pengukus before masukkan acuan pun boleh, taknak panaskan dulu pun boleh...aku tak panaskan dulu pun pengukus....bila acuan dah siap baru bukak api...gitu~   :)

Kukus selama 30 minit dengan api sederhana....atau sehingga puding betul² masak....




Hasil selepas dikukus....patutnya kena sejukkan dulu, then masuk dalam fridge, lepas tu baru boleh keluarkan dari bekas acuan/loyang...tapi masa ni adik aku tak sabar sangat nak makan...aku pulak macam nebes je nak keluarkan puding dari acuan....tu macam TERhancur sikit....wakakaka~  belasahhh! yang penting sedapppp!!!


Aku bagi MIL aku rasa sikit...dia siap pesan awal² suruh aku buat puding karamel untuk hidang kat majlis tunang adik ipar aku nanti...ppffft!


Selamat mencuba uols! (^^,)



**********************************************************************************************


IKLAN:




CANTIK > SIHAT > KURUS = EPHYRA!


jom order laju²! harga kasih sayang untuk korang! ♥ ♥ ♥






 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

27 comments:

Anum said...

thanks

Fazleyatul Aini said...

im not a fan of puding karamel. hihihi

Unknown said...

tq!
semakin rajin memasak nie
huhuhuhu

Mooniqueen said...

Mq hantu dgn caramel ni lg2 bln pose

Mimy Hamid said...

oh nice tq resepi...citer pasal gula perang tu akak pernah terhangus heheh sudahnya likat ...tensen nk buat dah

cha said...

I baru nk share u dah share huhu takpe nanti u tgk version i. Version i mudah siki :p

Rupa tak penting yg penting sedapp hehe

Puan Eka said...

Eka baru je buat. Aha baru publish kat blog hehehe

sedapp sejuk2

eima said...

hebat ko ... kawan aku kat opis tu dah gile nk buat ko nye cheesekut ...pas ni klu rajin aku plak buat .. ade tips tak cam ne hilang bau telur ketelaluan dlm karamel tu .. aku tak suka arrr

mila said...

dh beberapa hari nk buat puding ni tp asyik tangguh je..nth ble blh buat ni hihi.. husben x mkn adeh

diary_ciknaa said...

yang ni ciknaa beli je kat cafe yana oi.. nk buat tak berbaloi sbb laki ai tak suka manis2.. gerrrr!

Unknown said...

i bru buat last week..tp xpublish kt blog..nti ada ms nak buat jugak entry..hehe

aizamia3 said...

masuk ni rasanya dah 4 resepi (berlainan orang bagi) ada kat akak tapi sampai la tak pernah buat.. hahaha..

Chekgu Azrine said...

Nti nk buat sbb dulu xberani nk buat sbb takut bantut..haha

Unknown said...

rajin betul mama Zafirah ni tau...dah tk gigih dah akak nak try..milo oreo akak tak jadi...sobsob~~

Unknown said...

menu paling best dibulan posa..rasa nya dah 3 kali buka posa dengan ni..bukan buat sendiri..beli..ekekek..dulu pernah buat.tak sedap..sebab tu beli je..

Dayana Z said...

Yummyyy. Boleh try ni Kak Yana.

Anonymous said...

wah, resipi ni lagi mudah.. tq for sharing... ^^

Unknown said...

Thanks for sharing this resipe...semlm dh try,ramai puji...lembut btl texture puding dia...and sos gula hangus tu not to sweet mcm kita beli kt luar,sedang2 elk jea...i luv it...ari ni nk bt lg....

aindbest said...

sy mesti cube.thanks ye..

Unknown said...

Dua biji telur kuning tu buat apa?

yanamib said...

:nsyahira zmn: telur² tu semua masuk dlm step 3 tu yunk.. :)

Ammar said...

Senang je nak buat ni.. Ingatkan susah.. nak cuba lah nanti

Wanie Samani said...

thanx dear :) i dah buat dan menjadi. senang gilossss hehe

Fabulous Cinta Legacy said...

Thanks sharing..nak cuba buat arini..dh lama xbuat huhu hilang step haha..tq. ;-)

Unknown said...

Sdak nyerr.

cikyu said...

salam..dah try resepi ni.memang sedap..thanks

Sila2 la ke blog saya

http://rotikarya.blogspot.com/

Farha IbuCergas said...

Cantiknya kalau pakai bekas kaca mcm tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015