Jul 11, 2013

Idea: Design Stor Bawah Tangga

Assalamualaikum...

Sekarang ni kan....mak aku tengah renovate rumah...both mak sendiri dengan mak mertua....so ai is sebagai anak dan menantu haruslah tumpang syok dapat merasa duk rumah baru, besar dan selesa....ewahh!

Kadang² aku tolong memberi idea untuk deco dalaman rumah....salah satunya design stor bawah tangga....sejak aku tengok gambar dalam 9gag which aku tak tau mana pi tah gambar tu sebab dah search banyak kali tak jumpa....pasal stor bawah tangga la nih....unik sungguh design nya....




Standard rumah kat Malaysia design stor mesti macam gambar atas ni....bagi aku design ni biasa...biasa sangat....so aku pun gugel la lagi design² bawah tangga yang menarik...beruntungggggg lah orang² zaman sekarang...mencarik ilham dan idea dengan pakcik Google jek...weehuuu! ^_^

So bawah ni few contoh design bawah tangga yang bagi aku agak unik dan menarik!




Instead of stor, dorang jadikan ia macam laci....kemas! mudah untuk susun atur barang....nak mencarik barang pun mudah!

tapi....

Macam tak sesuai pulak nak buat konsep laci untuk stor...sebab barang² mak aku besar² kot....penyapu, vacuum, karpet segala mak nenek yang panjang² tu mana nak campak kan???

Plus....rumah mak aku berkonsepkan kayu.....



Ni tangga rumah mak aku....hish selekeh tau kontraktor ni buat kerja tak kemas betul²....atas bawah mak laminate kan lantai....termasuk lah tangga....so macam tak sesuai nak guna gaya moden untuk design stor bawah tangga tu....

So aku teruskan meng-gugel.....





Nice!

Tapi aku kurang berkenan la pulak....hermmm~

Ekceli aku nakkan design di mana pintu untuk stor macam invisible....alaaa macam dalam cerita Batman tuuu....ada secret door gitu....tiba² belakang bookshelves ada bilik rahsia...aa paham???

oke tak paham takpe....aku dah tolong gugelkan gambar....huhu~  *over sangat kan siap gugel almari Batman....bahahaha~*





Lebih kurang gini laaa....tapi aku macam kurang berkenan pulak buat bookshelves bawah tangga....tah la...aku rasa tak sesuai nak meletak buku² ilmiah bawah tangga tu....takat nak deco² dengan pasu² bunga, mainan², barangan perhiasan ke oke lagi....cuma....aku BUKAN lah seorang yang rajin nak lap² habuk bagai....muahahaha~

Eh, adik aku punya idea lagi merepek....dia nak buat betul² macam dalam cerita Batman tu....tarik pasu bunga, baru pintu terbukak...tak pun, tarik salah satu buku, baru pintu terbukak...boleh bayang dakk?? kalau tak boleh pi tengok Batman sekarang!! hahahaha~   seronok oiiii menggeliga kan otak dengan mende² camni....  :p

Aku try gugel lagi untuk cari design idaman dan menepati konsep rumah mak....gigih kaooo mencari idea nak design stor je pung! pffttt~




TARAAAAAA!!!!

Jumpa dah design yang aku suka! nampak tak pintu stor tu??? kalau ditutup orang takkan tau pun kat situ ada pintu...weehuuu!! aku dah suruh mak aku cakap kat kontraktor nak design stor macam dalam gambar ni...berkonsepkan kayu lagi...memang sesuaiiiiiii sangat dengan konsep rumah mak....ngeee~  *bangga dengan diri sendiri*

Kontraktor belum quote harga lagi untuk design stor...dia cakap mahal sikit sebab nak berdesign² bagai...mengada je...bukan susah pun padahal...ceh! -.-

erm....dah siap sok aku show off kat korang ehhh....bahaha~  sila jangan kuciwa....at least aku dah tolong bagi idea sikit² untuk korang design stor/bilik bawah tangga rumah korang pulak....rumah aku??? lambat lagi kot....bajet nan ado...! tapi sebab aku memang ngidam sungguh nak stor unik gitu kat rumah sendiri....tu suruh mak buat dulu...rumah mak, rumahku juga....ngeee~


kbai~! ^_^










p/s:  nak update cerita berbuka semalam...tapi macam tak sampai hati pulak orang tengok gambar makanan siang² gini...huhu~  acaner?? (^^,)


 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

17 comments:

Anum said...

cantik dan kemas

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak yana. lawa gila okey buat stor bawah tangga. sheila memang berkenan habis dengan semua gambar2 yang akak attach ni. tak sabarnya nk ada rumah sendiri. hehehe ;p

Unknown said...

Cantik sangat gambar2 tuh ;)

mama maman aka yana said...

kena sedia duit jew la kannn.. :)

safurara said...

hahahaahah sampai nk pintu batman.hebat tu kak.hehehe.yelah kita skrg mmg untung lah ada google.sume google je.hehehe

PinKy MoMMa said...

akak bawah tangga dah tutup buat stor huhu..senang..smua ai sumbat dalam tu hahaha..

Mimy Hamid said...

eh kebetulan sama ngan aty..

Unknown said...

cantik & kemas gitu

maszull said...

assalamualaikum yana...cantik n menarik kemas jer...;)

Chekgu Azrine said...

lawa tp rumah akk lambat lagi siap..sob..sob

aizamia3 said...

kalau dapat yang ala2 batman tu mau fening kontraktor tu gamaknya.. yang ada tu pun macam banyak nau bunyi eh.. ;)

eima said...

klu la aku leh deco rumah tumpang sekarang ngan stor bw tangga tu ...waalllah rumah sendrik setingkat je tak de tangga

Unknown said...

tantikkk nya....suke la yg ade rak tu..

cha said...

Amboi kemain tau u mcm umah sendiri plak dok tak berkenan haha tapi kita tumpang sonokla kan umah mak kita lawa.

Serius semua lawa u. Yang u pilih tu pn lawa. I suka cmtu sbb xdela org dtg umah kita abid sume pintu nk dibukaknya. Sbb ada org jenis cmtu tau. Kepochi je nk tgk bilik org

Julia Johari said...

Umi Qi suka deco2 bwh tangga tp dok rumah apartment hahaha xhado tangga..weeeee sonok tau deco nih...

Aty Fared said...

ai nak letak sopa macam tu lar kat tepi tangga ai tuh..tapi rase macam tak boleh jer..sobsob..menganggu jalan nanti..tak ley bukak pintu stor pon satu hal gak...

cydayf said...

cantik cantik. suka tengok :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015