Jul 12, 2013

Mengajar Anak Jemaah di Masjid

Assalamualaikum...

Ye aku tau orang perempuan tak wajib pun nak jemaah kat surau/masjid....tapi tak salah kan kalau nak pi??? bukan takat dapat pahala extra berlipat kali ganda, tapi suasana meriah di masjid tu yang kita nak! serius! takkan korang tak rasa beza solat sorang² kat rumah, dengan berjemaah di masjid?? even jemaah dalam rumah pun tak semeriah di masjid....ye dak?? :)


Sejak kecil memang aku diajar untuk solat jemaah di masjid....dulu, masa arwah uwo (nenek) aku masih hidup, masa kudrat beliau masih kuat, aku diasuh untuk solat jemaah di masjid setiap kali waktu subuh....SUBUH oke! bukan trawikh je baru nak pi masjid...huhu~   Alhamdulillah...al-Fatihah untuk arwah uwo..


Sekarang, aku ada anak dara....tergerak hati aku untuk mendidik Zafirah hayati suasana jemaah di masjid.... melentur buluh biar dari rebungnya.... kan??   :)




Setengah orang mesti kurang setuju bawa anak² kecil especially baby pi masjid....sebab takut dorang malasak, memekak, kacau jemaah lain etc etc....tapi bagi aku, "belum cuba, belum tahu..."   :)


Lagipun nenda (nenek sedara) Zafirah ada bagi hadiah telekung....sejak dapat hadiah telekung tu la aku dah tekad nak bawak Zafirah pi tarawikh, solat raya kat masjid....seronok okeh! comel kot Zafirah pakai telekung...dengan pipi tersembul macam kuih pau....eeiiii....geram!! :p


Tips untuk ko yang nak bawak anak² kecik solat jemaah kat masjid dan tak nak jemaah lain sentap dengan kehadiran anak² ko, JANGAN duduk saf depan....pandai² la kan...ko dah bawak anak kecik, cari lah saf belakang²...pastu duduk tepiiiiiiiiiiii sekali....tak pun cari mana² jemaah lain yang bawak anak² kecik jugak...duk dekat² dorang....senang nanti anak ko nak melasak, takkan ganggu jemaah lain! biar dorang main sesama dorang je....huhu~


Sebelum solat, pesan awal² kat anak, "shhhh....orang solat....Allahu Akbar!"  ajak dia ikut sekali solat.....awal² memang lerrr dia susah nak follow....macam kita dulu kecik²....bukan terus pandai solat kan?? mesti ada buat salah...main²....aku yakin, kalau Zafirah dah biasa ke masjid, dia akan ikut orang lain solat jemaah...InsyaAllah.... mom knows best gitu kan....  :)


Nak dijadikan cerita....semalam aku bawak Zafirah pi masjid....aku tak join pun orang solat jemaah...sebab Zafirah macam takut tengok orang bertelekung secara berjemaah...hahahaha~  aku kena berkepit je dengan dia...lepas orang lain habis solat isya' baru aku solat....nasib baik mak and adik aku ada sekali....time aku solat, dorang la melayan sang puteri bermain....huhu~


Eh! serupa macam solat kat rumah je kan?? haha~  tak kisah lah...point utama aku nak expose Zafirah dengan suasana jemaah di masjid....bulan puasa setahun sekali je beb...bulan Ramadhan je ko nak tengok masjid penuh dengan jemaah...ce tengok bulan² lain...waktu isya' ada penuh masjid??? giteww~




Part paling best, masa orang tengah duk tahyat akhir tu, aku tengok Zafirah mula tertonggeng²....pastu pandang muka aku sambil cakap, "beyakk...beyakkk!"


Dalam hati aku, "Allah budak ni biar betul....time² ni la dia nak memberak!"....pastu makin ligat dia menonggeng²...aku tengok muka dia....HOH!! memang sah memberak budak ni!!! muka meneran tu memang sangattttttt ketara!!! O__o'


Dah la aku lupa bawak pampers spare...kalau tak, boleh tukar kat masjid je...ayoyo....takkan nak biar je kan....lambat lagi kot habis tarawikh tu....sebab selang 4 rakaat ada tazkirah bagai....biasanya pukul 10pm gitu baru habis tarawikh kat tempat aku nih....dah la bau beyak dia busyukkkkk!!! *pitam!*


So aku ambil keputusan untuk balik je....adik aku offer nak tolong hantarkan...masalahnya kereta kitorang dah kena blocked! tak boleh nak keluar pun...takkan nak hon hon dalam masjid....oh tak sesuai...so aku pasrah je la balik jalan kaki....pfft!



sempat lagi kan snap gambar dalam perjalanan....camwhore tegar gitu....muahahaha~


Nasib baik jarak antara masjid dengan rumah aku dalam 10 minit gitu (jalan kaki)....bagi aku, ni pengalaman yang sangat berharga...yang penting matlamat aku dah tercapai....Zafirah diberi exposure dengan suasana masjid....aku pun dapat la merasa exercise di malam hari...kau hado?? bahaha~  :p


ye...tarawikh tu sunat je....tapi setahun sekali je ada tarawikh...sayang kan kalau tak kejar?? macam aku, nak harap tarawikh sorang² kat rumah memang takkkkk lahhh...malasssss manjang! takde feel kononnya....kalau kat masjid....masyaAllah, terasa sungguh kemeriahan Ramadhan...macam mengada sangat kan nak feel² bagai...hahaha~


Ikut lerrr....pendapat masing²....aku diasuh cara begini...aku harap orang hormat pendapat aku....dan aku akan hormat pendapat orang lain....selagi pendapat kita tidak bercanggah dengan syara'....insyaAllah~   (^^,)


Anak korang join pi tarawikh dak??  (^^,)



 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

18 comments:

Unknown said...

ala comelnya dia.. hehe betul, kena juga biasakan dari awal kan sis :)

Hidayah said...

hahaha...hadoi....terkekek akak gelak ending cerita yana nih.. hahah..

takpelah..ada la satu memori anak beyak first time ke masjid..hehe..

tomei sangat lah zafirah pakai telekung..!

yana up la gambar zafirah bertelekung byk sikit hehe...

ayahmamilisa said...

alahai nape tomei sangat ni dak zafirah pakai telekung..:) pipi tembam bam comey..
mamilisa pun nak ajak lisa gi tarawih kat masjid tapi telekung tak ade lagi..hehe...

DYatie ABakar said...

Teringin jugak nak bawa arissa pegi solat d masjid tapi tak berkesempatan lagi. Huuuu. So, solat aje lah omak eh di rumah. Itu pun dah lepas tengah malam. Huuuuu

dari sisi hidupku said...

kita pon dari kecik mama n ayah bawa solat terawih kat masjid. tp masa kecik idak ler, tp boleh je cuba. asal bdak2 ni tak ganggu orang solat.
Setuju dgn akak, solat terawih kat masjid lagi best dan meriah dr solat sendiri.

m@m@yAyA said...

comelnya zafirah pakai telekung..
xberani lg nk bwk yaya pergi terawih dekat surau,perangai dia xleh diramal lgpun dia takut org ckit lau rmi2 nie.Insyallah satu hari nak jugak bwk dia merasa suasana pergi masjid sembahyang berjemaah nie

Unknown said...

hahah..pandai pulak tu dia bagitau dia berak..

aizamia3 said...

akak belum berani nak bawak dak Nuha g masjid.. taknak susahkan orang lain sebab nak kena jaga dia..

Anum said...

cute kan

Unknown said...

yela..btol tu budak2 kne besekn ngn msjid kn...

Mimy Hamid said...

zfirah gud girl...teringin nak bawa fayel tp dia boy ..better papa dia yg bawa..tp papa dia pun tak nak bawa lagi sbb tak khusyuk...teringin nyaaaaaaa...

Eliss said...

bagus kalau ajar awal2 bwk pi masjid. saya bawak dr anak umur 3 tahun . tiba2 5 tahun dia ada adik kecik. duk jer la rumah tahun ni. huhuhu

Chekgu Azrine said...

Belum pemah cuba sbb anak akk ramai..nti dh besar sikit blhla awak aish ngn kak cik dia..bestkan dpt expose anak gitu..akak suka sangat

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..pupuk semangat cintakan masjid pada anak2 seawal usianya lagi kerana di situ banyak rahmat Allah..

Unknown said...

Sungguh gigih jalan pulang malam-malam yea....#PASRAH la kan....

cha said...

haha comel je zafirah ckp beyak tu u. dhla comel pakai telekung. takpe kecik2 la nak ajar anak kan dgn benda benda ni sume :)

SUHAIDA said...

su sempat isya' je..hihi.aqilah tersangatlah aktif teruja tgok org ramai

eima said...

buat la yg ko betui dik oi ...
mana yg bermanfaat itu la ko buat ... masing2 ade cara didikan yg tersendiri betuui dak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015