Apr 24, 2013

Terima Kasih Prudential~!

Assalamualaikum...

Entry ni aku buat bukan lah untuk riak...tapi sekadar berkongsi dan bagi kesedaran jugak kat korang....aku yakin ramai lagi yang tak beli insuran....baik untuk diri sendiri atau untuk anak²....kan??  :)

Dulu aku pun takde kesedaran pasal insuran² ni....and sejak aku tengah sarat peknen tahun lepas, macam² pulak kes bebudak masuk sepital orang share kat FB aku....eh, aku tak mintak pun anak aku sakit....tak pernah berdoa atau terfikir nak masukkan anak dalam sepital....gila ke doa bagi anak sakit?? nauzubillah~  cuma aku yakin, 'sediakan payung sebelum hujan' itu lebih baik....   :)



Sebelum Zafirah lahir lagi aku dah beli insuran untuk dia....dah alang² aku pun baru nak beli insuran, so aku mintak agen aku bukak akaun anak aku sekali....aku amek insuran biasa je...bukan takaful....dah agen aku suggest gitu....aku follow je lerr...janji insuran....ngeh³~

Insuran untuk anak ni amek sekali dengan simpanan pendidikan...sok dia dah besar tak payah pinjam ptptipu...keluar je duit insuran bayar yuran kolej/U....giteww~  :)

Lepas setahun aku amek insuran, ditakdirkan Zafirah jatuh sakit...terpaksa masuk sepital...rata² agen insuran suggest pi KPJ...so kpj terdekat dengan kitorang is Kajang...bukan agen insuran je suggest pi kpj...doktor kat klinik panel pun suggest pi kpj....haha~

"kalau ada insuran pi kpj je terus...tak payah tunggu sepital gomen, klinik² panel...guna je insuran tu pi kpj..."

lebih kurang gitu lah ayat doktor klinik panel yang kitorang jumpa....aku yakin doktor tu pun amek insuran....ngee~

Kalau nak claim insuran, kita kena masuk wad....kalau takat check² biasa tu insuran tak cover....well, bukan Prudential lah...tak tau lah kalau ada insuran yang cover untuk pi klinik check biasa tu....aku tak amek insuran untuk klinik sebab dak encem dah ada panel UPM....bazir je amek insuran yang tak perlu....so masa korang nak beli insuran, beli pakej yang perlu je....yang tak perlu tak payah beli...bazir! tapi kpj BUKAN panel upm...sebab tu kena jugak guna insuran...  :)



5 hari 4 malam Zafirah duk dalam wad....doktor yang merawat Zafirah, doktor PAKAR kanak²....untuk check mata pun dia pi hantar ke doktor pakar jugak...doktor pakar mata lah....semua nak pakar²....mama papa pun tumpang consultation doktor pakar tu....abeh dah mama papa pun berjangkit dengan Zafirah nak buek camno....

Pastu ada x-ray, physio bagai, amek darah segala...eh semua tu ada charge tau....ada member aku cakap, kalau guna insuran memang dorang lagi tekan² harga....wallahualam...yang penting bukan aku yang membayar! muahahaha~

oh lupa nak cerita....walaupun guna insuran, kita kena bayar deposit....deposit ni depends pada sepital...macam kpj Kajang dorang mintak deposit RM500....then daripada total bil tah macam mana dorang kira aku tak paham sangat, samada kita kena tambah lagi duit atau dorang pulangkan balik balance daripada deposit RM500 tu....

Macam kes Zafirah, kitorang dah bayar deposit RM500 masa admit...bila discharge, kena tambah lagi RM144.40...so total kitorang kena bayar kat sepital is RM644.40...dorang cakap insuran tak cover amount tu....yang tu memang aku tak paham....kena berguru dengan agen aku dulu...huhuhu~

Ada sorang nurse ni cerita, dia punya pakej tak payah bayar deposit apa² pun...lepas tu elaun harian pun dapat tinggi...dia kata dia amek insuran biasa jugak...Prudential....yang tu pun aku kena tanya balik agen aku apesal nurse tu boleh dapat pakej lain pulak kan....haha~  masa beli insuran taknak paham kan betul²....padan la muka aku kan....huihuihui~   bukan saja² taknak paham...sebab aku tak terfikir langsung Zafirah akan masuk sepital...aku amek insuran pun lebih pada untuk saving di masa hadapan...sekali ditakdirkan Zafirah betul² masuk sepital...memang serabut otak aku....iskk~  -.-'



Aku tak menyesal amek insuran...aku bersyukur sebab kesedaran tu datang awal....kalau tengok pada bil, apa yang aku dah bayar tiap bulan selama setahun ni tak sampai pun amount 5k tu...untung kan amek insuran?? hihi~

Zafirah is a happy baby yaw! terima kasih Prudential sebab tolong bayarkan bil sepital yang super mahal tu....kalau self-pay memang tak mampu sangat! ye memang boleh pi sepital gomen...tapi kita nak kan keselesaan...dan paling utama, savings untuk pendidikan anak di masa hadapan....ai is tak reti menyimpan...selagi ada duit dalam bank selagi tu ai akan guna untuk shopping....sebab tu aku buat direct debit je...means tiap² bulan insuran potong terus duit dari akaun....aku tak nampak pun duit tu keluar...sama macam aku bayar ptptipu....potong gaji....nak harap bayar sendiri memang liattttttt!! hahaha~

Nasihat aku, sila lah amek insuran....kalau boleh pilihlah agen yang buat FULL TIME...bukan part time...sebab kualiti service lebih terjamin....tu pendapat aku lah....

oke tu je nak cerita....

bye!  v(^__^)







p/s:  ni bukan entry iklan....dan aku BUKAN agen insuran~   (^^,)


Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

29 comments:

aizamia3 said...

sekurang-kurangnya dapat membantu bila berlakunya musibah.. bukan mintak tapi kita tak tahu masa depan kita macam mana kan.. ;)

Anum said...

salam rabu
singgah sini
:)

eima said...

aku ade jugak insurans tp takaful ... utk medic card aku tak maik sbb myhusband panel cover unlimited utk anak ngan isteri so tak byr pepe utk admit cuma byr klu upgrade bilik je ...

kes ko kena byr tu sbb bilik upgrade ke ... prosedur ngan alatan yg tak cover ... mkanan kadang tu tak de dlm polisi u all order that y kena byr ..

SUHAIDA said...

su ada amek insurans jugak.aqilah belum ade rezki lagi nak amik insurans.tunggu stabil....Amin..mintak2 aqilah sihat walafiat..Aminnn..

Fazleyatul Aini said...

aku pon baru tahun ni amik insurans. prudential gak. itu pon setelah makkk aku bising aku tak amik2. instead of cover kita, boleh jugak untuk saving. ambillah insurans untuk masa depan anda. cewah bajet duta haha

Sumijelly said...

betul.... kekadang kita ni malas nak dgr penjelasan agen so.. main sign jer..

bila jadi macam ni baru tau .. kenapa pakej kita lain dari yang lain kan?

nanti tanya la kenapa pakej tu lain dr nurse tersebut.. nak gak tahu..hehehe

Sumijelly.com

cydayf said...

nice sharing... hehehe

Unknown said...

awk ambil ngan klinik sekali tak pun ok jega... bayar sebulan dlaam RM15 sahaja...

Mooniqueen said...

MQ pun belum amek lagi.. Company cover pun sikit.. Tak tau nak amek company insurance yang mana.. sebab banyak sgt package..

Fazlina Ridzwan said...

den pakai GL jo...mihmih..

aDisH.sHidA said...

akak dulu ada gak ambik insurans prudential nie..sekali dorang tersilap cek g masuk akaun personal habis terminated akak nya polisi..huhu..sabar je la

JunAina said...

Akak tak pandai sgt bab insuran coz selalu guna insuran cover by office je. Co-insuran tu kena bayar 10% dari total bil. KPJ Kajang tu memang kena deposit Rm500 ada lebihan dia pulang kalau tak cukup di mintanya. Overall kat situ best tapi sekarang ni nak minta single bed punyalah susah asik penuh je...

Unknown said...

sama gak laa.... bebudak kat opis aku yang sakit pun mostly admit kat KPJ jee....mayb diorang dah ada macam agreement la kot lagipun banyak cawangan kan

Unknown said...

lin pun ambik insurans utk syasya..disebabkan lin n asben x cover klinik utk anak/ahli family terpaksa la juga kami tambah pru clinic utk pakej syasya tu..

Nurul Aziz said...

Dulu rasa leceh je insuran2 ni.. malas nak dengar kalau orang promote2.. rasa annoying adala.. haha.. siap pikir membazir je..

Tapi sekarang dah sedar insuran tu penting.. kita taktahu apa jadi masa depan.. kiranya macam sediakan payung jugak la.. takdela bila jadi apa-apa ternganga je..

Cik Sara said...

tengah berfikir-fikir lagi untuk ambil insurans ni.. Thanks untuk perkongsian ini..
Alhamdulillah..Zafirah dah sihat ye..

Unknown said...

tengah berkira2 nak beli insuran suntuk Mikhail lak..maisara dan ayahnya memang dah ada insurans dari dulu..

YattAkasah said...

thanks 4 da info sis

DYatie ABakar said...

saya sekarang dalam proses nak buat insurans jugak.. yelah.. mcm yana ckp la.. bukan nak doa kn anak tak sihat.. tp we never what will happen in the future..

outbound malang said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

PearlKaz said...

Hihihi.. Bukan ke takaful tu maksudnye insurans? hihihi. bezanye cuma cara diorg kumpul duit tu la. bole refer kat zaharuddin.net. hihi. tp kalo insurance skrg ni byk yg combine dgn saving, tu yg tak kisah sgt kalo nk apply. kalo dulu mostly insurance cuma insurance je. takde benefit lain2. tu yg terpaksa fkir masak2 bile nk apply insurance.

anez zamri said...

hannah dah ade insurans..under company papa die..
memang penting kan insurans nih..kite taktau bila kite sakit..

careno said...

Aku pun ada ambk insurance prudential utk ank aku... dan aku punyer xde yg deposit tu... agent tu yg ckp sbb mmg awal2 aku ckp aku x nak yg ade deposit tu... dan skrg aku br tambah 1 lagi medical card utk ank aku... utk out patient punyer.. kirenyer g klinik takyah byr ape2... demam ke.. batuk ke.. sesema ker... smue medic card tu yg cover... pakej ni yg terbaru punyer... sbln Rm16 jer... yg ni xde saving... try tanyer agent tu kalau berminat yg medic card ni... kirenyer nnti zafirah akan ade 2 kad... 1 utk yg warded dan 1 utk out patient...

Unknown said...

salam, nak tanya, berapa lama sis tunggu utk dapat claim elaun hospital tu. lama x?

camunsif said...

Selepas discharge, agen atau Mursyidah kena ambil summary discharge kat hospital. Lepas tu agen kena isi form claim and submit. Payment akan dapat dalam masa 2 minggu kalau semua dokumen lengkap.

camunsif said...

Thanks ctliyana86, coz bukak mata orang kat luar sana pasal pentingnya insuran ni. Ramai lagi yang tak tau apa fungsi insuran, diaorang ingat insuran akan burn duit tu, padahal itu saving untuk diaorang.

Ramai jugak yang kata nanti dulu, tapi bila dah kena sakit, kaya macam mana pun dah tak boleh beli.

Pada sapa2 yang nak tau atau ada masalah dengan insuran saya boleh cuba tolong. Anytime, 24/7 sebab saya agen utk Prudential. Just nak tanya pun boleh... x kena bayar pun.

just nak tolong sesama kita, bukan niat nak promote.

Apa2 boleh sms/whatsapp/call saya
013-2425430

thanks again ctliayana86

Aisdol said...

Terbaik liyana atas perkongsian mengenai insurance. Semoga semakin ramai yg sedar akan kepentingan&kebaikan insurans. Rm500 tu ialah pelan smart saver
Yg nurse tu ialah pelan full coverage.
Btl kt liyana. Ms apply insurance kita kn pahamkan betol2 apa yg kita mintak&kita mampu.

Tumpang iklan... Utk sebrg keterangan lanjut boleh wasap saya ... Aishah 018-8708932 (agent sah dr perudentialBSN takaful. dptkan quotation mengikut kehendak anda!

Aisdol said...

Samalah saya pon gt. Sekarang dah jd agent baru pahamm. Hiii

Aisdol said...

Huuu tersalah letak phone number daa. Actually yg ni... 0187808932

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015