Apr 1, 2013

Jajan?? oh NOOOOO!!!


Setiap bulan taska tempat aku hantar Zafirah mesti akan buat besday celebration...
kalau bulan tu takde besday sesiapa, so takde lah besday celebration...gitu...
setiap kali ada celebration mesti teacher letak goodies bags penuh berisi jajan dalam bag Zafirah...
kadang² sentap jugak aku nengok...
sebab aku risau kalau² teacher² pernah bagi jajan² ni kat anak aku...

Setengah parents tak kisah anak² dorang makan jajan...
dorang rasa, "alahh nanti dah besar dorang makan jugak jajan tuh..."
Bagi aku, tunggu je lah dorang belajar sendiri...
kenapa kita pulak kena ajar dia makan benda tak berkhasiat sejak dia baby???

Aku selalu perasan mak² yang tak fikir panjang ni...
masa anak tu kecik kemain sumbat memacam...
seronok tengok anak makan katanya...
tapi tak fikir bahaya and kesihatan anak...
dia fikir seronokkkkk je...
bila anak tu dah besar, badan gemok, kesihatan pun kurang memuaskan...
time tu baru terhegeh² nasihat anak suruh jaga makan...
EHhhh!! kalau tak dididik dari kecik penjagaan makanan harian,
sampai ke tua gitu je lah amalan dia wehhh!

"melentur buluh biar dari rebungnya..."

"sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian TIADA GUNANYA!"

Aku yakin...
pepatah² melayu ni diadakan atas sebab² tertentu...
tolonglah hayati, dan ambil nilai² pengajaran di dalamnya....
tak pun...tengok diri ko sendiri...
sihat ke pemakanan seharian ko sekarang???

Aku memang pantanggggggg orang duk sua² makanan tak berkhasiat kat anak aku...hehh~
biasanya orang tua² la suka menyumbat memacam dalam mulut Zafirah...
alasan dorang, "alaaa dia yang nak...kesian dia tengok orang makan..."
memang la kesian!! dia baby...
apa dia tahu pasal kesihatan???
bahaya????
dia mana ada akal nak fikir!!!
kita sebagai orang dewasa la kena ajar dia!!! grrrr~
stress betul dengar orang tua² punya alasan!!
kalau Zafirah sakit sok, usus luka ke hape,
makpak dia jugak yang merana!!!
orang lain yang menyibuk tu....
pandang sebelah mata pun idak!!! hehh~  *stressssss!!!*

Sekarang ni aku tengok antibodi Zafirah macam agak lemah...
sejak² duk taska ni lerr...
duk ulang² demam, batuk, selsema...
boleh kata tiap minggu demam...
pastu batuk + selsema...
pastu berjangkit pulak dengan mama papa...
tiap minggu duk ulang² gitu...
mama pun duk amek mc 2-3 kali sebualan...hehh~

Aku tak kata la makan jajan ni punca antibodi lemah...
tapi salah satu faktor jugak lah...
aku ada terbaca kat blog Aty ayat lebih kurang gini...

"bila kerap makan jajan, hati juga akan jadi keras...susah nak terima nasihat orang...bla..bla..bla..."

aku tak ingat sangat ayat dia....
Aty boleh bagi tak link entry u yang ada ayat ni...
ai cuba cari tapi tak jumpa la...huhu~
takut jugak la bila baca...
terus terfikir,

"no wonder la aku degil...banyak makan jajan kot.."

haaa kannn...tetibe sedar diri...insap!! tsk~  -.-'
biarlah orang nak kata aku cerewet...
memang kita kena jaga hati orang, especially orang² tua...
habis dorang tak reti jaga hati aku pon!! hahaha~
yelah kan...bukan dorang yang merana beranakkan Zafirah...
aku ni mak dia kot...
dan aku tetap dengan pendirian aku....
NO JAJAN for Zafirah!!!

FULL STOP!!









P/s:  ni pendapat aku je.. :)



 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

12 comments:

Unknown said...

Betul sangat..belum masanya untuk dia rasa semua tu..dia kecik lg.akak kalau aiskrim pun akak bagi ada had untuk maisara ni.jajan apa tah lagi.tambah yang macam twistee bagai tu.tak elok tau.orang kata boleh melemahkan tulang anak.

Mungkin pihak taska tu tak bagi dia makan tapi kalau hari2 dia tengok jajan tu tak mustahil dia akan mintak nak rasa.kan?tambah2 ada budak lain yang makan depan dia.patutnya taska kena buat satu undang2 la.no junkfood..

Boleh je ada majlis tak sediakan jajan.baru2 ni akak buat harijadi maisara kat sekolah dia tak payah ada jajan pun.bagi hadiah set alat tulis sorang satu dengan

Unknown said...

Eh tak habis komen lagi la...

*dengan cup cake..

Hehe...

SUHAIDA said...

su ni anak2 jiran ynag suke suap mcm2 kat mulut aqilah...adehhhh..mak budak tu pun sama!!!! arggghh!! nak tegur kang sentap

Azura said...

tak kisah alasan apa pun, jajan membahayakan kesihatan. setuju sgt!! selagi boleh jaga, jaga lah dari kecik ni...

Anonymous said...

budak2 suap la apa2 pun, sure dia nganga, kan... so yang rajin dok tlg suap tu kena fikir byk2 kali sblum suap... ^^

anez zamri said...

semoga hannah dilindungi la hendaknye...aminnn..

risaunye sebab MIL bukak kedai jual jajan..huhuhu..harap2 takdelah berlaku suap menyuap nih..

Unknown said...

NIPS pon kira jajan jugak ke?

Farhana Baharin said...

a'ah la yana..dh la husbd suke makan jajan2 ni..tp xpenah la mkn depan Darwisy..so, xde la adegan suap menyuap.

tp yg selalu sua mkn merepek2 ni atok+opah & atok+nenek dia..hohoho...

aizamia3 said...

jajan sekarang pelik2 akak tengok..
kalau ada yang buat besday party tu cukup risau dengan apa yang anak2 makan.. :(

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, yeker? taktau punnnnnnnnn. tapi bagus mencegah kan

Aty Fared said...

Eerrr ai pon tak hengat link tu dr entry mane..huhu..tp mmng ai mmng tak nk kasik anak mkn jajan2 ni semua sbb takut anak keras hati..tak ley ngaji..susah nk disuruh buat kebaikan..haaa tu yg i pernah dengar n bace sblm2 ni..even mak i pon..kalau muridnye hatinyer keras nk menerime ilmu..soklan fes yg die tnye -ade mkn jajan ker.?- same mcm soklan ustaz ni mase i belajar ngaji dulu2..biler i tak hengat2..atau susah nk sebut..ustaz tu pesan..jgn mkn jajan2 lg lepas nih..tp mase tu i tak paham...huhu

yanamib said...

ouh tenkiu for u komen aty..ramai xtau efek jajan pd otak ni esp. bebudak..hehh~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015