Jan 5, 2012

FPP di Hospital Putrajaya...Apa tu??


Dalam bahasa melayunya "Skim Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh (PPBP)"
dalam bahasa inggeris istilahnya "Full Payment Patient (FPP)"
pagi tadi aku pergi register untuk FPP...
aku register untuk bersalin lah ye...
kalau sakit selain O & G (sakit puan) prosedurnya mungkin lain...


sebelum register FPP korang kena buat appointment dulu...
appointment perlu dibuat di kaunter A (O&G)..
masa buat appointment TAK PERLU bayar apa-apa lagi ye...
bila korang datang untuk register pada tarikh yang diberi tu
aaa masa tu baru bayar...tapi BUKAN DEPOSIT!!
bayaran untuk pendaftaran ialah RM110 sahaja!





Lepas register akan dapat buku coklat ni...
buku ni untuk doc catit appointment kita sepanjang check up kat sini nanti...
kiranya aku dah tak sambung check up kat KK...
tapi sambung kat sepital je... =)


Apa bezanya FPP dengan perkhidmatan hospital biasa?
FPP ni dikira private wing untuk hospital Putrajaya...
ada 4 orang doktor yang bertugas di bawah FPP - O&G...
kita boleh pilih doktor mana kita nak masa bersalin dan sepanjang check up di hospital nanti...
aku pilih doc Hamidah...
tu pun biras aku yang suggest doc Hamidah...hihi  (^^,)
kalau pergi sepital gomen nasib-nasib je nak dapat doktor perempuan masa bersalin betul tak??
lagipun kalau kita daftar under FPP,
layanan untuk kita umpama VIP lah...
dapat bilik 1st class atau eksekutif...
suami boleh duduk di wad bersama isteri...
bila time nak bersalin tu, memang CONFIRM akan ada bilik dan katil disediakan untuk kita...
and banyak lagi lah kelebihan FPP ni  =)


Area tempat tinggal aku ni semua hospital gomen penuh!
kalau time nak bersalin tu,
bila takde katil ke hape, dorang tolak mentah-mentah je orang nak bersalin ni
soh pi sepital lain...tak best la gitu kan?
ada kawan aku cerita kat sepital Serdang tu...
ibu-ibu lepas bersalin kena duduk atas kerusi je..
dengan kain berdarah-darah...
ye lah dah takde katil kosong...
kena duduk atas kerusi je lah...
dah la suami tak boleh duduk sekali...
nak kendong anak lagi, dengan letih lepas bersalin lagi...ffuhhhh~
dugaan~ dugaan~  =.=


Sebab tu aku pilih FPP, Putrajaya...
lagipun aku mengandung ni anak 1st..
tak tahu sakit dia macam mana...
keadaan aku lepas bersalin macam mana...
aku mahukan keselesaan  =)
oh bila dah admit nanti kan...
dah nak bersalin nanti baru bayar deposit RM3,000
kalau lepas bersalin takde masalah apa-apa...
pihak hospital akan pulangkan balance dari deposit RM3,000 tadi...






Kalau tak faham sila call nombor dalam gambar tu...
aku BUKAN pekerja FPP...
apa yang aku tulis ni tu je lah yang aku faham, yang aku tahu...
selebihnya korang contact pihak hospital sendiri oke?!
malu bertanya sesat jalan~
peace! v(^__^)







Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

16 comments:

Nadia said...

eh akak dah masuk ward ker??

lagi 48 hari nk due ye kak...

yanamib said...

ayoo ni mesti x bc abes ni..mana ada msk wad lah..register FPP je =.=

Muhamad Rozaide said...

Wow ! Hospital Putrajaya ? Tmpt I too . :D

eliyaezlinalias said...

3000 eh? da cam deposit masuk pvt hospital gak eh bsalin cni...mebe sbb executive a.k.a 1st class ward kot kan...???

yanamib said...

mmg konsep private pn FPP ni =)

ciksuen said...

oo..biasenye standard bersalin lam 2500 above kan? jadi kalu caj tu 2500, die akan pulang balik lg 500 tu la ek? menarik2..

Mr feckry said...

eh lu bukan gomen ke

Unknown said...

hoho.kasi first class facilities untuk mengandung.huhu

Anonymous said...

If nnt bersalin kat semenanjung,, ada orang suggest g hosp sg. Buloh.. Tapi if boleh tanak bersalin jauh2.. Nak kat sabah jep sebab nnt ramai bleh teman dalam bilik bersalin.. Ma and pa kite nurse.. So drg bleh masuk masa nak bersalin nnt..

Ikut pengalaman adik moon,, siap dgn macik2 me lagi duk dlm bilik bersalin tu.. Hoho

Unknown said...

anak pertama bayar mahal sikit tak pe yana..yang penting selesa.sebab belum tahu cemana sakitnye,..kan??

mas saari said...

kalau kita mampu better pergi private sebenarnya! lebih selesa dan bagus..

Liyana said...

kita nt gomen je kot yana.. sobb..sobb.. dh itu plg dekat dgn umah.. huhu

SUHAIDA said...

alamak..takut pulak yana ckp pasal hospital serdang.su insyaallah bersalin kt situ..sbb nak bb bersalin kt selangor

Unknown said...

owh camtu ke kat sepital serdang?macam sangat kesian kot..

so akak register FPP ni, lebih terjamin sikit..dah konpem2 la nanti tengah2 sakit tu takde gelabah pikir nak hantar mana, ada katil ke tak bagai..
bagus2..

eima said...

klu ko tak cite mampus aku tatau putrajaya ade pvt..huhu

seb baik la ade panel ...klu tak jenuh gak la nk bayor sampai 3k tu....huhu

Unknown said...

Yana,

nak tau la kena charge berapa RM ye mase bersalin hrtu? berapa hari duduk wad?

ingat plan nak amik FPP selayang. so kena la prepare for the budgeting hehe. dgrnye kalau normal below 3K.. kalau ceaser almost 5K pun ada. depends on service y kite terima n how many days kite duduk wad.

pls advise ye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015