Sep 20, 2016

Aidiladha 2016

Assalamualaikum...


Raya haji tahun ni biasa² je...raya kat Bangi...sebab aidilfitri hari tu dah balik kampung mertua, so raya haji giliran belah aku lah pulak kan....gitu lah style kitorang laki bini sejak kahwin....gilir² balik kampung sempena hari raya....sok dah tua takde la nak ngungkit² tak pernah balik rumah mak kita, asyik balik rumah mak awak jeeeeee....bila dah tua susah dah nak ubah ikut giliran bagai...so better amalkan dari sekarang...adil dan saksama gitu...haha~


 Sehari sebelum raya, gotong royong masak lauk....pakcik aku (adik mak) dari Kelantan raya KL tahun ni....dia sampai Bangi hari Jumaat malam...adik beradik mak yang lain pun dah plan nak berkumpul Bangi petang hari raya tu....nak buat BBQ bagai...meriah la rumah mak aku sepanjang weekend tu...BEST! πŸ˜


kaklong pun sibuk nak tolong orang kupas bawang...aku takmo bagi sebab kang pedih mata dia merengek² buat aku hangin je kang....hahaha~  tapi dia nakkk jugak tolong...oke fine! warning je awal² kalau pedih mata jangan merengek...potong bawang memang pedih mata...

"bawang tu dia panas ke?? dia cucuk mata ke nanti??"


argh!! aku ingat masa SPM dulu dah cukup susah soalan² dia...rupanya soalan² dari budak kecik lagi mencabar IQ weiii!!


Pisau lak dia guna pisau roti....tumpul je...aku nak bagi pisau tajam (walaupun risau nanti tangan terluka tapi bila lagi nak bagi dia merasa tangan luka?!!! kahkah), tapi dia sendiri yang takmo pisau tajam...nak jugak guna pisau tumpul....risau tangan luka berdarah letteww! πŸ˜ 


Sehari before raya tu, hari Arafah, semua orang puasa sunat...aku je tak puasa sebab tak bangun sahur...tak tahan lapar weii...haha adoyaii~  so lepas lauk semua dah siap masak, aku rasmikan dulu...ngeee~


Style family belah mak aku, kalau ada jamuan raya or jamuan untuk family gathering, lauk wajib is daging masak kicap and masak ompok...biasa dorang masak ompok tu guna ikan...kali ni guna daging...saja tukar selera....yang penting pedas berdesing! hahaha~  memasing hantu pedas...kalau tak pedas takde selera nak makan...pfft!


Esoknya tu, hari raya haji, hujan lebat selebatnya....mujur masjid dekat dengan rumah....basah la sikit baju raya kena hujan...aku tak pi solat raya sebab menjaga Zafran....dalam pukul 9am gitu dah habis solat raya....breakfast ramai²...makcik aku buat pulut and sambal ikan bilis...nak makan pulut dengan masak kicap and ompok pun ngam! Alhamdulillah kenyang...


Agak² hujan dah reda sikit kitorang pi masjid area rumah aku untuk tengok korban....ayah buat korban tahun ni....kitorang tak buat sebab dah buat tahun lepas...baca entry "Korban Tahun ni"....pi masjid pun bukan tolong apa...saja tengok je...kehkeh


 first time tengok orang lapah perut lembu...keluarkan segala isi² perut....biasa tengok orang sembelih je...bab lapah melapah ni tak pernah lagi tengok sebab malas nak tunggu lama²....biasanya lepas sembelih tu terus balik...hahaha~


 hujan lagi masa ni...renyai²....gigih jugak nak tengok orang sembelih lembu....Zafran tak pernah tengok orang sembelih lembu....Zafirah pulak dah eksaited dari rumah nak tengok sembelih lembu, sebab dah inform dia dari hari sebelum tu lagi....bebudak kalau dah berjanji kena tunaikan...kalau tak, sampai tahun depan dia ngungkit nak tengok sembelih lembu je....haha~   tu yang pergi jugak tu walaupun hujan...


 lembu ayah....erm aku ada baca orang share thru wassap adab² sembelihan....tapi erm, selama aku tengok proses² penyembelihan kat tempat aku, takde lagi jumpa orang follow the adab....ke ada khilaf?? erm....mohon pencerahan ye korang...


Tak lama pun tengok proses penyembelihan...setel sembelih lembu ayah, kitorang balik...sebab hujan macam nak lebat balik je..


Dalam tengah hari, kitorang gerak pi rumah wan dak encem kat Senawang...kampung belah pak mertua aku ni....nak balik kampung mak mertua kat Melaka jauh sangat...lagipun petang tu adik beradik mak yang lain nak datang....so beraya dekat² je lah....hihi~


Singgah R&R Seremban tapau KFC...kengkonon nak makan kfc kat rumah wan....sebab takde orang sangat pun kat kampung....ada abah dia je...


 selfie with kiddos sementara tunggu papa beli KFC....pandai dah hero hensem mama posing pandang kamera yeeee...Zafirah tu toksah cakap la....expert dah bab² posing ni...hahaha~


 Sekali bila sampai rumah wan ada family maksu dia pulakkkkk...kitorang beli KFC sikit jeee...5 pcs ayam and cheesy wedges je...hahaha~  oke tinggal kfc dalam kereta dulu....makan apa ada kat rumah wan....kahkahkah


Kat rumah wan sempat la mentido sejam dua...cuaca sejukkk...berat je mata ni....Zafirah je tak tido...dia memang susah nak tido siang...sibuk main je...haihh~   dalam lepas asar baru gerak balik Bangi....yang kfc tu kitorang makan kat rumah mertua aku....hahaha~


Maghrib balik rumah....dorang dah start BBQ pun....


ze couzins....ayam marinated semua mak aku buat pagi tu....cousins pulak bukan semua datang...ada la 2-3 orang tak dapat datang...beraya rumah mertua and ada yang kerja kot...entah laa...huhu


Macam biasa family mak kalau dah berkumpul mesti nak buat tahlil....lepas maghrib jemaah, ayah lead tahlil...aku tak sempat join sebab sibuk mandikan anak, siapkan diri sendiri...seharian beraya, berlengas dah badan....


Setel tahlil, sambung makan! makan, makan dan makan!! πŸ˜


Esoknya tu dah start kerja macam biasa....Zafirah follow aku pi kerja sebab sekolah dia cuti seminggu....kebetulan manager pun takde, outstation, pastu ada staff yang cuti jugak, so line clear nak bawak anak...


Hari tu pulak aku ada kerja kat Serendah....otw balik opis, Aty ajak singgah rumah dia....aku pun tengah penat driving, dengan sesat barat mencari tempat nak deliver barang, dengan cik P menjelma tiba², pastu sakit kepala, rasa nak tido je...so singgah la rumah Aty jap untuk berehat²...lagipun raya haji kan 3 hari?? alang² tu beraya je lah sekaliiii...😁


 2 jam gak kot aku melepak rumah Aty...hahaha~  rehat?? kelauttttt....kalau jumpa Aty memang borak non stop...dah la 2 jam je kan? dengan anak² sibuk nak nyampuk mak berborak...eh tak puas! sampai dah keluar rumah pun pot pet pot pet lagi....kalau bukan sebab kena masuk opis memang nak lepak lama lagi wehh rumah Aty....hahaha~ 


sebenarnya gambar ni nak tunjuk papa belikan buaian cenggini untuk Zafirah....Aty cakap dia beli RM50 gitu...kena drill kat dinding...lama dah dia beli...tahan sampai sekarang....beli lah papaaa!!! tak payah dah bawak Zafirah main buaian kat taman mainan....main tepi rumah jeeeee...😁


k tu je kisah Aidiladha aku....biasa² je...tapi best sebab banyak makanan sedap²...haha dasarrr!


k bye!











IKLAN:



Rahsia suami makin sayang πŸ˜

kulit berseri BEBAS JERAWAT! πŸ˜

EPHYRA SKIN NANO ADVANCED REPAIR SERUM, RM68

Kelebihan Ephyra Skin Nano Advanced Repair Serum ~
πŸ’• Pudarkan jeragat degil
πŸ’• Kecutkan jerawat
πŸ’• Hilangkan parut
πŸ’• Anjalkan & tegangkan kulit wajah kendur
πŸ’• Hilangkan bintik hitam
πŸ’• Cerahkan kulit kusam
πŸ’• Baiki tona tak sekata

πŸ€” Hanya sekali sapuan pada wajah ~> nampak terus kesan kulit jadi tegang & fresh + GLOWING!! .
πŸ€” CEPAT MERESAP + TIDAK BERMINYAK dengan teknologi Nano yang dipatentkan dari Swiss
πŸ€” Gabungan Arbutin + Glutathione + Vitamin C + Pure Vitamin E + Willowbark yang sememangnya memberi kuasa maksimum pencerahan kulit secara selamat dan berkesan seawal 7-14 hari.



READY STOCK YE KORANG!

More, ada FREE GIFT menarik sementara stok masih ada! πŸ˜˜




Terima kasih sudi membaca!

6 comments:

Izwa Kamaruddin said...

meriahhhhh heh dgn makan..asal baca sikit je makan..asal makan sikit je makan..asal baca je makan..aaaa stress aaa...

Kina di bogor said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mila Ahmad said...

cumel bebudak dua tu.

Sue Izza said...

banyaknya makan2 hehhehehe....untung la tak gemuk kikikiki...

Unknown said...

Buaian tu dia drill macam mana tu yana..?Beli kat mana?

eima said...

wahhh siap beraya rumah aty ....
aty jamu ape wei ... hehehe

meriah betui raya ko ek ..siap pi beraya tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015