Sep 6, 2016

Sambutan Hari Kemerdekaan ke-59 di Dataran Merdeka

Assalamualaikum...


Rabu lepas, 31 Ogos 2016, roh patriotik mana tah rasuk jiwa aku tetibe je semangat nak tengok perbarisan kat Dataran Merdeka....pfft! aku sebenarnya nak expose kat Zafirah pasal hari kemerdekaan...sebab aku kekecik dulu parents aku rajin bawak tengok perbarisan kat dataran...now aku rasa aku patut bawak anak² aku pulak pi sana....baru semangat gitu! hihi~


Masa aku suarakan hasrat aku ni dak encem macam susah nak percaya...sebab dia tau bini dia bukan 'morning person!' kahkah~  aku ni pantang lah orang perlekehkan cakap aku kan....demi membuktikan semangat patriotik aku dan dan la gigih bangun pagi....😁


Tapi aku bangun agak lewat jugak...5.30am baru bangun...huhu~  pastu bila aku dah siap mandi manda semua dak encem macam malas nak pi pulakkkkkk....hei jangan nak machiam machiam...ai dah semangat bangun pagi ni jangan gatal nak tukar² plan...mau masam muka sepanjang merdeka kang! haaa πŸ˜€


Dalam 6.30am gitu baru dia bangun...kejutkan anak²....siap² semua....


Almost 7am baru keluar rumah...kahh! lambat oii keluar kul 7am....sepatutnya keluar rumah pukul 6am!! bak kata Lan, kalau keluar pukul 7am baik tengok tv kat rumah jeee....hahaha


Tapi sebab aku nakkkk jugak pi dataran, pukul 7am pun 7am laaahh....janji sampai dataran...ada parking ke takde, sesak ke tak, semua belakang kira...janji sampaiiiii....hahahaha


Pukul 7.30am sampai dataran....Alhamdulillah highway CLEAR! parking je leceh sikit...kitorang park atas kaki lima...polis bantuan siap bagitau nak park macam mana taknak kasi halang lalu lintas...kihkih  mekasehh abam polis...!


Tapi area dataran memang dah PENUH DENGAN MANUSIA!! dorang semua keluar rumah pukul 6am kot...tak pun solat subuh depan dataran tu haaa...since kitorang sampai agak lambat, tak dapek la duk depan stage utama, depan padang...kena duduk area hujung² perbarisan....eh tak kisah lah....janji dapat jugak tengok perbarisan...😝


berkat kesabaran, berjaya gak mencelah tengah² orang ramai tu...kikiki  eh kitorang duduk depan sekali kottttttt! lagi best duk sini daripada duk depan main stage tu....


Tak percaya?? nah teruskan membaca! πŸ‘‡


see?? beberapa langkah je boleh salam dengan pasukan perbarisan...kehkeh~  FYI, nugget tu RM2 secucuk (ada 3 ketul)...standard price la ni....aku tak sempat nak prepare bekal pagi tu...dah kata bangun lambat...sempat bawak bekal air masak je...hahaha~   tapi dak encem beli gak air tin milo and soya....bazir oke bazir...lagipun leceh nak pegang² sampah...walaupun beg ai besar tapi rasa tak best simpan sampah dalam beg....huhuhu~  jangan jadi tipikal Malaysian oke buang sampah merata²...ai simpan sampah dalam beg dulu, dah jumpa tong sampah baru buang...sila contohi saya...ehh! πŸ˜


Agak lama tunggu perbarisan mula...sebab kitorang duk hujung²....kena tunggu dorang jalan depan seat menteri² dulu...hehe~   pastu ada persembahan depan main stage, tapi kitorang tak dapat tengok la persembahan tu kan....dapat dengar je...


Zafirah dah mula mandi peluh, pastu tiap 5 minit tanya "mana merdeka??" grrr


Zafran pun dah mula mengantuk, rimas, serabut....dengan aku sekali peluh² melayan anak...hahaha~   masa dalam kereta aku ada pam susu dengan harapan tak perlu lah aku nursing in public (NIP)...tapi aku pi letak botol susu tu kat poket yang ada teh herba Nonaroguy, dia punya bau herba tu habis melekat kat botol...udahnya Zafran refuse minum susu dari botol tu...argh!! tau tak stress dia macam mana????!!!!! mujur akak yang duk sebelah aku baik...aku mintak tolong dia cover aku nak NIP....sebab dak encem duk depan aku and riba Zafirah...susah dia nak tolong cover...kena mintak tolong orang lain...huhu~


Pastu tengah aku NIP orang belakang pulak hulurkan kain untuk kipas kepala Zafran...dia kesian tengok Zafran dah meragam....padahal Zafran meragam bukan sebab panas tu tapi sebab nak susu + mengantuk...kikiki~


Terima kasih Allah kerana hadirkan orang yang baik² disekeliling aku yang memudahkan urusan aku...permudahkan lah urusan mereka juga...amin~


Once perbarisan sampai kat depan kitorang...haaa memasing diam! teruja! Zafran daripada nak lelap terus terbeliak mata...kahkah~


eksaited dia tengok pasukan² pancaragam...mama pun sampai sekarang minat sangat tengok pancaragam...hihi


belon giant team BOBOIBOY! sawan jap bebudak tengok...eh makpak budak pun sawan!! kahhh!


kereta² antik...erm biasa² je ni...ngee~



oke tu je lah yang mampu dak encem ai snap...tak rajin nak snap semua...banyak oiii...kalau nak tahu kena pi tengok sendiri....at least once in a lifetime lah kan...serius ni....kalau tak pernah pi, kena try pi sekali...baru rasa semangat tu...hihi~   yang duk luar KL tu tolong lah jangan argue apa²....kalau rasa nak datang KL semata² tengok perbarisan, silakan...kalau taknak terpulang...pilihan memasing....pendapat aku, kalau korang memang duk area Lembah Kelang ni try la sekali tengok perbarisan kemerdekaan kat Dataran....sekali je beb...FEEL dia lain macam! πŸ˜


lupa nak cerita, bendera, belon and beg merah tu dapat FREE!! hihi~


tak panas ke??


Alhamdulillah cuaca hari tu baik sangat! mendung sepanjang hari...kitorang tak kena matahari sikit pun! kalau ko tengok gambar tempat duduk aku kat atas tu, redup kan?? sampai habis perbarisan redup macam gitu je...memang tak kena matahari langsung! area depan dataran tu mungkin agak terik lah kan....tapi kawasan kitorang duduk memang tak kena cahaya matahari...cuma bahang je lah sebab ramai orang kan...sesak! tapi puas hati sebab dapat tengok perbarisan dari jarak yang sangat dekat!


Tahun depan datang lagi eh papa?? LOL~ πŸ˜


Kejap je perbarisan kemerdekaan ni....pukul 10am gitu dah habis...tapi kitorang stuck kat parking...sebab ada kereta double park...yang double park ni pulak tak reti ke nak balik awal??? dah tahu kau blocked kereta orang balik la awal sikit...haihh


Udahnya almost 11am baru dapat keluar parking...tu pun kena selit²...hurm


Then aku ajak dak encem pi Ikea Cheras...pi makan + shopping...lagipun baru pukul 11am...awal lagi....belum jem lagi kat Ikea tu...kihkih~  mujur dia nak layan...hahaha~


Food court dah mula penuh tapi tak susah nak cari seat kosong...Alhamdulillah...aku pilih seat yang ada tempat main² kat tetengah tu...senang sambil makan, sambil Zafirah memain...idak la dia boring...hihi


our luncheon! Alhamdulillah


Lepas makan aku masukkan Zafran pulak dalam playground ni...saja bagi dia merasa main² dalam tu...dari tadi duk tengok orang main geram je muka dia...terjerit² bagai...nahh sila main puas²!

kalau lah Ikea jual mainan ni, memang nak beliiiiiiiiiiiiii...bahaha


Lepas makan, jalan² area showroom....memang takde niat nak beli apa² pun kat sini....just go with the flow...tapi dah nampak benda yang berkenan rembat je lahh...kahkah


Alaa tak banyak pun...just beli bip yang macam baju hujan for kids tu dengan rak tv RM39....kecik je rak tv tu...memang mencari rak tv untuk letak dalam bilik...sampai sekarang kotak duk dalam bonet kereta lagi...BAHAHAHA! πŸ˜


one of my wishlist...nak sumbat semua mainan² Zafirah dalam ni...dalam masa sama orang boleh duduk atas almari ni....best! tunggu bajet dulu...ngee


Habis shopping terus balik rumah...mentido! penat woo...tapi best! hihi


k tu je nak cerita...tata!







Terima kasih sudi membaca!

3 comments:

Chekgu Azrine said...

bestnya..akk dulu2 rajin layan merdeka ni...masa anak2 kecik...hehehehe sebab letak je dlm stroler..dok diam2...skang layan kat tv jela

Anum said...

wow meriahnya

PERMATABIRU said...

memang seronok bawa anak2 tgk perbarisan nie..pupuk semangat kemerdekaan dr kecik2...last year gigih mcm nie juga bawa..this year tgk tv jer xsempat sbb ada program lain pg merdeka tu...tgu tahun depan lakk heee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015