Aug 12, 2011

Gastrik di Bulan Puasa Adalah Sangat Menyeksakan~ T__T




waduhhh...dah petang baru update blog...
aku MC hari ni...
bangun pagi tadi tiba-tiba rasa perut memulas...
rasa nak muntah...
oke memang logik la orang mengandung rasa nak muntah segala...
tapi aku tak suka muntah...
nanti letih...
bukan takat rasa loya je, perut kembung, tak sedap sangat...
so dak encem suruh pergi klinik...

*******************************************************************


doktor::  awak sakit apa??

aku::  erm perut saya sakit...

doktor::  sakit macam mana??

aku::  erm saya ni pregnant...and selalu rasa loya lah, perut kembung, sembelit...memang macam ni ke simptom orang mengandung??

doktor::  ooo aah tu semua normal...memang orang mengandung akan alami sakit-sakit macam tu...awak ada gastrik tak??

aku::  ada...

doktor::  oke kalau macam tu memang awak akan rasa lagi sakit...biasa kalau kita memang ada penyakit macam gastrik ke apa-apa, bila time pregnant sakit tu akan jadi lagi teruk..means double sakit lah...oke sila baring ye saya nak check perut awak...

aku::  oo macam tu ke...

doktor::  oke kat bahagian mana yang awak rasa sakit??

aku:: kat belah atas perut ni...macam angin tersekat...jadi senak pun ye...rasa nak muntah...adoii~

doktor::  ooo ni memang kawasan gastrik...kat belah bawah perut tak sakit kan?? erm awak puasa ke hari ni??

aku::  tak...tempat lain tak rasa apa-apa...aah saya puasa...belum pernah tinggal lagi...

doktor::  oo kalau tak tahan boleh berbuka ye...erm nanti saya bagi awak ubat sembelit, ubat tahan loya, ubat gastrik...ubat-ubat ni memang awak boleh makan lah during pregnancy ye...

aku::  oo oke oke...

doktor:: awak bekerja ke??

aku::  aah~

doktor::  oke saya bagi surat cuti lah...

aku::  *yaabedabeduuuuu~*  oke terima kasih




wahh sekarang baru ku tahu perasaan mak aku mengandungkan aku dulu...isk...lain orang lain simptomnya...tapi aku bersyukur sangat sebab takde mabuk-mabuk...sekadar rasa loya je...dan perut aku macam banyak angin sebab aku memang ada sejarah gastrik..adeh~  harap-harap aku dapat bertahan puasa sebulan...bukan senang orang perempuan nak dapat puasa full sebulan...ye dak??? hihi~


Balik tu dak encem berchatting dengan kawan dia kat FB...kawan dia pesan jangan makan pedas...sekali kena bebel dengan dak encem..."tu lah ai dah cakap jangan makan pedas...degil! dah! lepas ni jangan gatal nak makan pedas, cili-cili semua tu tau!!"   T___T


oke nak sambung berehat...minta maaf tak dapat nak blogwalking sangat hari ni k...doakan kesihatan aku...hope korang juga sihat sepanjang ramadhan ni...jaga makan tu ye ^__^






Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

34 comments:

MizzTina said...

semoga yana cpt sembuh.. =)

Dkna Abza said...

semoga cepat sembuh...jaga kesihatan ibu dan baby

CEOMesinTaip said...

#ehSamalah....selalu kena bebel ngan #kandajebat sebab suka makan pedas..huwaa....2 hari MC tau sebab gastrik dan migrain..huwaa...

Diana @ BKKC said...

DIA bagi dugaan dibulan ramadhan tu...insyaallah ..semuga semua akan ok

Tieah Madian said...

Semoga cepat sembuh ye yana.. Orang kata kalau gastrik, bawa je puasa sebab insya Allah gastrik boleh hilang.. Tak tau lah betul ke tak.. Aku alhamdulillah takde gastrik.. Tapi sebab kau pregnant maybe gastrik tu serang lah.. Double sakit kata doktor kan??? Ape2 pun, selamat berposa semoga full tahun ni ye.. Hehehe..

*Makan ubat

Prince Halilintar said...

harap semuanya ok..dan yana kembali sihat sediakala balik..cuti ni rehat la puas2 ye..

Anonymous said...

semoga cepat sembuh yana... :)

Fazleyatul Aini said...

take care nok!

syahira ariff said...

wahhhh dah mengandungggg
byknya sy ketinggalan entri kak yana
T_______T

Unknown said...

hehe get well soon yana.

makan tu kena jage... baby tu awal lg jg leklok k

mas saari said...

moga cepat sembuh!!

deq noor said...

take care of yourself & get well soon...

zulkoa said...

budak encem?..

Ibu Muda 30series said...

betul kata doc tu...kalau x preggy, gastrik nya tahap boleh tahan lg

tp kalau preggy, double jadinya...huhu

ChocoStrawberi said...

cepat sembuh ye!jgn lupa jge ksehatan yana and baby :)

maisarah sarah said...

xpela kak yana sekali sekala kena bebel ngan ujang.itu tndanya sayang.wah suwit gitu.hehe get well soon.

Seha's Residence said...

cian cucu yana nenek nih!! :D
awww!! cucu ujang romantik dlm garang!
hahahahahaahahahahhahahahaha :D
jage cicit nenek baek2 ye dlm pewot tu!
awww lagi!
hahahahahahahhaa :D

Seha's Residence said...

cian cucu yana nenek nih!! :D
awww!! cucu ujang romantik dlm garang!
hahahahahaahahahahhahahahaha :D
jage cicit nenek baek2 ye dlm pewot tu!
awww lagi!
hahahahahahahhaa :D

aamalinaazman said...

hayooo
ciannye mama mude ni
jage kesihatan ye mama yana
hehhee
baby nanti meragam
weee..
get well soon sis!

hamzah ian said...

dah beso dah yana ni.. hehe

Mr feckry said...

amalkan selawa syifa' . Insya Allah syifa(kesembuhan) itu Allah akan beri.

Tetambah lagi lu tengah pregnant, bila berselawat, baby lu pun dapat syafa'atnya.

hazman aka species1980 said...

Hurmmm....nampaknya ko dah boleh start buat blog nie dengan citer pasal pregnancy n parenting...p/s : PARENTING BLOG banyak peluang dapat advertirial tau...

Fariehan Ibrahim said...

cian mummy yana nie..alolOo..hehe
rehat byk2 er..jaga baby leklok! :D

Rtp Farra Arisha said...

get well soon pretty sister!! :))

Unknown said...

kenapa org perempuan ramai kena gastrik?

BENA said...

COP COP COPPPPPPPP !! sis pon da ngandung ek ? zra xtahu ponnnnnnnn.. nampak sgt zra jarang dtg blog sis kannn. sob sob sob


papepon TAHNIAH tauuuuuu sis! heee ;)

Wuming said...

Peruk kosong kalau terus makan pedas memang bahaya.. Lebih-lebih lagi kalau ada gastrik..

Dah bayar royalti ker kat Dr tuu..

Kerana dia pelakon tambahan dalam blog ni...

oshin said...

samala kita yana...oshin pon gastrik semalam...peh mmg lembik la...tp tahan jugak dpt puasa sehari hihi

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

semoga kamu cepat2 semboh ye...

KRAFMAN JULIA said...

cepat sembuhhhhhh!!!!

ZAIDAHTUL AKMAL said...

Hope cepat sembut, housemate zy gastrik sampai muntah2 dia tau..

Anonymous said...

kite sama la yana..gastrik time bln pose mmg seksa! huhu!~ lg2 klu perut masuk angin! tp wat masa ni xdela tggal lg sbb gastrik..tahan selagi leh tahan..hehe..

p/s: congrats! :p

mrs kayrul said...

yana..kalau pregnant + ada gastrik jangan la makan pedas..nanti makin melarat plak..take care yea

Student uniSZA said...

mimie ni pon bru je sembuh dari gastrik kak ... alhamdulillah still tahan tuk berpose , take care tau ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015