Aug 9, 2010

Gastrik atau Apendiks??

Time weekend tak boleh nak update sebab masalah berukband...so hari ni korang baca la entry berjela aku ni haaaaa...miahahahahaha....kompem Si Zra muntah baca...lalalalala~ \/(^_^)



Masa pergi tahlil hari Sabtu lepas, tiba² prot aku sakit...gastrik!! aarrghhh~  Aku dinner lambat...pukul 9 lebih baru start makan...before tu memang takde alas prot langsung T___T

Mana la nak tahu ada gastrik sebab last time aku kena gastrik pun tahun lepas...akhir tahun!! adeh la~  Terpaksa balik awal dari tahlil...tak sempat nak borak² pun dengan sedara²...tsk..sori ye -__-

Malam tu jugak ayah aku bawak pergi Ampang Puteri buat check up...since aku dalam kesakitan yang amattttt sampai nak pitam, dorang bagi priority kat aku....kira skip nombor la...hehehe~

Doktor bagi minum ubat apa tah, macam ENO tu, inject pain killer kat montot (geli oke..aww aww~), pehtu amek darah nak check ada kuman ke tak dalam darah aku tuh....hehh~  lepas makan ubat aku muntah...nurse kata ubat tu memang nak bagi aku muntah and sleepy...nak soh aku rehat katanya....makanya aku pun tido la kat katil yang ada sementara tunggu result darah...siap selimut lagi kaooo...memang mabelesss aa service Ampang Puteri... *wink²*

Sepatutnya lepas inject pain killer, aku takkan rasa sakit dah...tapi prot aku makin sakit!! WORST!! rasa nak terburai weiiii usus aku nih....T____T

Result darah sumenye oke..takde masalah apa²...so doc mintak aku masuk ward sebab dorang pun tak tahu kenapa prot aku still sakit...isk isk...aku REJECT ofkos...sejuk weh dalam ward...aku pernah masuk ward kat Ampang Puteri dah 2 kali...sejukkkkkk!!! tak cukup dengan selimut, mesti ada jaket + stokin sekali...brr brrr~

Terima kasih to my beloved beloved mummy and daddy sebab temankan Yana kat sepital sampai tengah malam...penantian itu satu penyeksaan....ewahh~  Duit ubat tu kira ayah lanje la yeh...yeayy! ^_^


Hari ni prot aku still sakit..macam banyak angin dalam prot...wuwuwuwu~  Makan breakfast pun macam tak lalu...mungkin kena banyak minum air suam...makin kurus la aku lepas ni...adeh~







:: hahahaha~  hep hep..aku tak tipu taw~  siapa la yang suka sakit...ish³...time puasa kena make sure sahur tak tinggal, kena makan fasting tablet keluaran CNi...sangat bagus untuk orang gastrik dan orang² tua yang tak larat nak berpuasa...time berbuka pulak kena makan nasi...tak boleh makan benda yang KURENG mengenyangkan.. ::





Risau jugak sakit prot lama² ni...takut appendix...isk...mak aku pernah kena appendix...kena operate...oh TIDAKKK!! seksa wooo Y__Y


Ini sedikit info mengenai gastrik dan apendiks....terima kasih pada kawan saya sebab sudi carikan info yang berguna ni untuk saya....*wink²*



Gastrik::

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.

Penyebab Gastrik


Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.

Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca lain Gastrik:

a) Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen

b) Pengambilan alkohol yang berlebihan

c) Pengambilan kokain

d) Merokok

e) Stres

f) Gangguan autoimun

g) Penyakit crohn

h) Radiasi dan kemoterapi

i) Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun

j) Pengaliran semula hempedu ke dalam perut

k) Rembesan asid gastrik yang berlebihan

l) Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya

m) Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.



Gastritis Terbahagi Kepada Dua:

a) Akut, apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.

b) Kronik, terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.










Apendix::


Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen).

Dalam anatomi manusia, apendiks atau dalam bahasa Inggeris, vermiform appendix (atau hanya appendix) adalah hujung buntu tiub yang bercantum dengan kaekum ( caecum ).

Stomach colon rectum diagram.gif

Apendiks terbentuk ketika embrio dari kaekum. Dalam orang dewasa, apendiks berukuran purata 10 cm panjang tetapi berbeza antara from 2-20 cm. Sungguhpun lokasi asas apendiks agak tetap, lokasi penghujung apendiks boleh berbeza dari ( retrocaecal ) ataupun di pinggang ( pelvis ) sehinggalah terletak di ( peritoneum ).

Sungguhpun kebanyakan orang percaya apendiks tidak berguna dan organ sisi, sesetengah yang lain percaya bahawa apendiks mempunyai fungsi dalam sistem lymphatik ( lymphatic system ).

Operasi pembedahan membuang apendiks dikenali sebagai appendektomi.

Penyakit apendiks biasa bagi manusia adalah:

  a) Aappendikitis

  b) Karkinoid


Dapat kan Gaviscon >> https://shope.ee/8zROF0s00G



P/S:: Aku tak MC pon hari ni...ada kerja yang kena settlekan...huhu...pada pemenang contest aku hari tu kan, harap bersabar ye...hadiah kamu blom dipost laghik...hadiahnya ada...sampulnya nan ado...hohoho~   sekian....


20 comments:

manggosteen said...

amek MC utk puasa la..haha..

Anonymous said...

wah..
da mcm doc la lak..
hehe..

yg pnting jgn lupe mkn ubat..
teringat dulu dut2 lionteen pun prnah oprate cz apendix..:(

bgus ampang puteri..
klau kat SMC..
slimut pun xbg..
bia je ksjukan..

Mr feckry said...

time puasa macam2 ragam

yanamib said...

:manggosteen:
haha org pompuan ada mc khas..weee~ =p

yanamib said...

:lionteen:
hehe...nk mkn ubt tu yg mls tu..ngee~

yanamib said...

:Mr feckry :
haha xbaik taw..bkn sengaja..ngee~ =p

meo_GAStrik said...

Kebykan gadis2 yg meo mengorat mempunyai gastrik.

Adakah gastrik penyakit org perempuan?

Apakah?

Btw, umah meo berdekatan dgn Ampang putri. Lehlah melawat cik yana kalau ade rezeki msuk hospital lg :D

meo_GAStrik said...

Kebykan gadis2 yg meo mengorat mempunyai gastrik.

Adakah gastrik penyakit org perempuan?

Apakah?

Btw, umah meo berdekatan dgn Ampang putri. Lehlah melawat cik yana kalau ade rezeki msuk hospital lg :D

yanamib said...

:meo_GAStrik:
oo yeah??meo duk kt jln memanda ke??rmh macek yana kt area sana...hoho..entah² jiran kot..erk! @_@

Rinna said...

Allaaa cian Yana.. jgn lupa makan ubat yer..

nabilah_2908 said...

alahai..kesian...

tp tk pe..time puasa nnti..sure yana ok..tk sakit kot..sbb niat kita ikhlas nk berpuasa..pasti Allah akan bantu.. ;)

take care...lps ni..jgn lupa makan.. :)



jom ke APA KATA HATI pulak,
FIGHTING SPIDERS

Unknown said...

Ni entry kedua I baca pasal gastrik...nak dekat puasa lak tu...takutler baca pasal ni sbb mu hubby fren baru jer kene operations apendiks...takutnyer...me too kekadang bab makan tak ikut time risau gak ni huhu

u lepas ni kene jaga2 taw...tak yah nak diet2 dah selim melim dah

yanamib said...

:Rinna :
huhu insyaAllah~

yanamib said...

:nabilah_2908:
btol tu nabilah..time ai pose ganti pon xde mslh skt prot ke ape..niat kena btol kan.. =)

yanamib said...

:POSH76 :
erk ada gak org len yg kena gastrik time² nk pose ni eh..huhu~

sis pn kena jg mkn..bila dh saket tu waduh seksanyaaa...-__-

sy xdiet pon..tp kdg² mmg mls nk mkn on time...huhu...

R.A said...

huh mmg btol2 pnjg entry ni...ingt tpu td..haha

Along Tapa said...

Telan magnesium oxide la..kan alkali tu..hakhak...
apendiks mmg menakutkan..bapak aku pernah kena...adik aku pun kena..harap jangan aku kena dah la...setakat ni perut aku masih suci lagi bersih dari kesakitan~~~ehehe~~~

mrnoble said...

biasa kalu perut i byk angin minum vitagen pastu ok jek

BENA said...

wahahaahha! xleh blah mule2 stat zra dah kene! hahahaha~

tp mmg muntah nak bace..tp gud3!! infooo tuh..zra pon dulu penah gastrik.xtdo 1 mlm..last2 g ospital cucuk ubat tahan sakit..minum susu..baru ok ckittt..

tp pelik..skang gstrik tu xdtg2 dah..sembuh ngn sdri.heeee!



pss=xsabooo tggu adiah!!! HAHAHA




*terpjg sudaaaa komen ku* AHAK!

meow_kucing_kurap said...

meo duk kat apartmnt yg tinggi tepi mrr2 tue, pandan villa...

sebelah dgn bazar ramadhan. kalau g bazar tue nanti lehlah meo belanja kopok lekor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015