Aug 7, 2014

Cara Transfer Duit Dari CIMBclick ke Tabung Haji

Assalamualaikum...


Akhirnya berjaya jugak aku transfer semua duit raya Zafirah ke Tabung Haji TANPA pergi ke cawangan Tabung Haji...hahaha~  semuanya berjalan menggunakan jari....giteww~


Ekceli aku baru tau cimbclick boleh transfer direct to Tabung Haji *duh!*...tu pun lepas kes pecah rumah tahun lepas baru aku tau pasal ni....hehh sabo je lerr...benda dah lepas malas aku nak ungkit²....jadikan iktibar je....aku memang fobia gila simpan cash banyak² kat rumah sekarang ni....rasa terkilan duit Zafirah hilang pun ada lagi ni....hurmmmm~


Weekend lepas saja aku kira² 'hasil' yang Zafirah dapat untuk raya kali ni...lumayan jugak hasilnya walaupun raya belum habis lagi....kahkah~  semalam aku bawak duit² tu pi opis...time lunch pi cimb bank....bank in duit² dia dalam account aku....sebab Zafirah mana ada acc cimb pung! so menumpang la dalam acc aku dulu....aku naik je opis terus bukak cimbclick, transfer duit² Zafirah tadi pi TH....5 minit je...setel!! tak payah susah² drive pi cawangan TH, nak tunggu giliran lagi, parking lagi....pfftt!


So bawah ni aku share cara² untuk transfer duit dari cimbclick ke Tabung Haji...kalau dah tahu bagus lah...aku share ni untuk orang yang tak tahu....  :)


Memula kena log in cimbclick dulu... *duh!*  :p


then, pi kat bahagian 'pay' and pilih 'bills'


Akan keluar paparan macam ni:


pilih seperti yang tertera macam dalam bulatan merah tu...


then akan keluar paparan macam ni...korang isi je lah details yang diperlukan...


Lepas klik 'submit' akan keluar paparan macam ni pulak:

klik 'proceed payment'...aku tak faham remove bills tu untuk apa...tak payah tick pun takpe kot...adey siapa tahu mohon pencerahan...huhuhu~


last sekali, request TAC...then klik confirm and wallaaaa!! setel!! cimb cuma cas 50 sen sahaja untuk setiap transaksi....murah and berbaloi sangat!! kalau Maybank cas RM1....tapi kena register TH dulu kat atm....yang tu korang gugel lain lah....entry ni cerita pasal cimb je....ngee~  :p


mudah bukan??


Aku tak pasti berapa lama untuk bank² ni amek masa untuk clearkan duit aku...means berapa lama duit aku tu masuk ke TH....tapi sebab bukan nak urgent guna duit pun so kalau amek masa seminggu pun tak kisah la....janji duit aku dah masuk acc TH...titik!


Selamat mencuba!! (^^,)





p/s: dah daftar Haji?? :)

 Terima kasih sudi membaca!

17 comments:

mrs eyza said...

eyza pun plan nak buat camtu gak kat anak...sebab kadang2 plan nak pergi TH, last2 cancel sebab ada urusan lain plak..

eima said...

nanti nk daftar jg TH utk anak2..xde lagi

Juls Julie80 said...

Assalam..

nak tanye..klu CIMB tu, maknanya tiap2 bulan la bleh tansper ke Tabung Haji ekk..

lagi satu, kalau Maybank..bleh jugak buat camtu ke? Yg x paham yg awak ckp kene register TH kat ATM tu...

thanks in advance.. hehe

yanamib said...

yg register TH kat atm tu utk maybank...klu nk transfer guna maybank2u..i pn tak faham psl tu..x habis study lg..haha

utk cimb xyah register apa² pn..terus je buat transaksi mcm yg i cerita dlm entry... :)

Unknown said...

Lagi senang dari Maybank la...xyah register bagai ek....duit Afiq pun ada ni....bila nak gi TH pun xtau...

yanamib said...

maybank kena register sbb tu x buat...cimb tak payah register apa² pun...janji dlm acc ada duit, terus je buat transfer...ikut masing²...sy prefer cimb... :)

has said...

agreed..klu d png ni tabung haji 1 je nun jauh d byn lepas sana..blh bank in kt bank rakyat tp parking leceh d png ni..sng guna online je add rm0.50 dr nk g jauh2 n byr parking

Cik Lily Putih said...

bagus ni, tapi tak tau Maybank boleh ke tak transfer direct kan..

Syahidatun Nabihah said...

kak yana..kenapa kene tik kat remove bill tu dulu?

yanamib said...

err entah la biha...haha xyah tick pn xpe rasanya.. :p

Juls Julie80 said...

ok2..tq yana.. hehe :)

Unknown said...

salam, nak tanya.. just ken isi no IC je ke kena letak account TH skali? mohon pencerahan.. terima kasih..

yanamib said...

encik syamil: saya letak dua² sekali..ic pun letak, nombor acc pun letak...utk lebih tepat boleh call direct cimb..dorg boleh assist

Unknown said...

Salam,nk tnya setiap transaksi dicaj 0.50 sen tapi ni tak kisah amaun ke? Contoh mcm kalau nak tranfer dlm RM 10 000 ada dikenakan caj tambahan tak?

Beyd Zakaria said...

saya rasa takde caj tambahan. skrg lepas gst ada caj tambahan. kalau dulu 50sen tp sekarang 53 sen per transaction.

http://snzubaidah.blogspot.com

Anonymous said...

TQ ATAS PERKONGSIAN INI..

Unknown said...

Kalau tak tick remove bill lepas ni no acc yang ada boleh jadi favourite acc,so lepas ni senang nak transfer tak perlu key in. i guest so:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015