May 15, 2014

Zafirah Belajar Solat

Assalamualaikum...


Umur Zafirah sekarang 2 tahun 3 bulan 1 hari...nasib baik letak widget daisy path kat blog...kalau tak aku cuma ingat besday dia je 14 Februari umur meningkat setahun...kahkah~


Sekarang Zafirah makin hebat meniru gaya/aksi orang....memang kena jaga sangat tutur kata dan tingkah laku depan dia....kadang papa cakap dengan kawan by fon dia boleh follow sebijik² apa papa cakap....hehh~   kalau kita terlanjur cakap 'bodoh' dia pun ikut laaa bodoh jugak....pfftt! tak boleh dah nak marah² stupid driver time driving....orang tukar lane, masuk simpang tak bagi signal kita mampu hon je kuat²....mulut kena diammmmm! kuikui~   :p


Sebabkan dia suka sangat tiru gaya orang aku ngajo la dia solat...sebelum ni dia cuma pandai sujud je...tapi versi terbaring...hahaha~   sekarang dia dah reti nak follow setiap step solat....so tiap kali aku solat mesti ajak dia join sekali...jemaah la kononnya...tapi dia berdiri depan aku...macam dia pulak jadi imam...  (-_-")


siap senyum ngadap kamera...ko mampu?!! >_<


awal² dulu aku tak pakaikan pun telekung segala...takut dia rimas...lama² dia sendiri mintak nak pakai telekung...tapi aku tak pakaikan sekali dengan kain...serabut pulak aku tengok dia susah nak bergerak...hahaha~   baby steps gitu...slow slow melangkah! :)


lepas solat ajar dia salam pastu cium pipi kiri kanan...ewahh kemain nak cium² pipi bagai....siap bunyi "mmuahhh" lagi okeh!! hahaha~


Alhamdulillah...sejuk perut mama sayang tengok perkembangan awak macam ni....aku mintak papa jadi imam tiap kali solat...i mean biar Zafirah tengok papa solat sebab lagi jelas nampak pergerakan tangan segala....yela aku kan pakai telekung...mana dia nampak tangan aku letak mana, duduk macam mana...selalu dia berdiri tegak je...pastu mulut kumat kamit sebab dia tengok mulut aku pun kumat kamit...wakakakaka~


Tapi papa takmo....sebab papa takut tergelak time solat....hahaha~  aku je kental boleh tahan gelak tengok muka Zafirah...err kadang² dia buat perangai baru tergelak jugak aku...hihi~  :p


Takpe lah....nanti aku donlod video cara² solat versi kartun....senang Zafirah belajar...insyaAllah...


ouh papa ada amek video Zafirah solat...ce korang tengok kat page FB aku....


k tu je nak cerita...tata! ^_^



 Terima kasih sudi membaca!

11 comments:

MisZ FyZa said...

Pandainye zafirah ikut solat..kalu nayli ni dikacaunye ade lg la..grr..

Btw yana,jemput la visit my blog,join my GA..;)

MisZ FyZa said...
This comment has been removed by the author.
MOMMYLIN said...

omelnya pakai telekung...

cahayahidupku.blogspot.my said...

salam ukhuwah yana,

Good girl lah zafirah ni.. comey jer pakai telekung tu.. Bagus tu yana didik anak solat dari kecil.. lama2 dia tahu buat sendiri dan tahu bahawa solat itu wajib.

Akak follow #3702 jemputlah ke blog kecik akak ye :)

Anum said...

WOW PANDAINYA

Nurul Aziz said...

samalah mengikut, sibuk nak pakai telekung, tapi anak dara kat rumah ni takde telekung lagi, so pakaikan dia tudung je.. hehe. kadang tu dalam bilik air nak mandi pun, tetiba dia sembahyang, sujud2 dlm bilik air.. -_-

Unknown said...

telekung dia tu kemas jek...aah klu lelaki solat senang skit dia blajar pergerakan tu kan.. pandai zafirah...

Qider said...

seronoknya bila anak ada kecenderungan nak solat sama2..anak2 saya dulu ikutlah solat, tapi sekarang ni pentingkan cerita kartun je..

Aty Fared said...

Alololo comelnya die pakai telekung...pipi tekeluar...heheh

MissNadia said...

teringat anak N. dia pun suka juga solat sama-sama.. tapi kelakar tengok. asyik tahan gelak je

Siti Natrah said...

huhuhu...cantik jer pakai telekung..kalau anak ti lak nka ikut sembahyang bukan main ambik air sembahyang,ikutlah sekejap,pah rakaat ke dua dah hilang..aduii anak kan,masa ni takkan berulang dah diorang makin besar dahkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015