Dec 7, 2012

Melt in Your Mouth Shortbread untuk Zafirah

Assalamualaikum puan-puan...mommies gojes sekalian!
Hari ni chef YanaUjang akan share satu lagi resipi finger food for babies...
walaupun saya cuma copy resipi ni dari blog "Blog Saya Hot"...
saya tetap mengaku saya chef...ahaks!~  :p

oh "Blog Saya Hot" umpama mentor saya...
sangat banyak resipi dikongsikan di blog beliau..
sampai saya jadi rambang mata nak pilih resipi untuk dimasak ke Zafirah  -.-

saya mula beri shortbread ini kat Zafirah sejak umurnya 8 bulan...
terpulang pada puan² nak mula bagi shortbread kepada anak puan waktu bila...
nak tunggu setahun pun boleh...
terpulang....saya taknak nanti ada yang tanya,

"eh baby 8 bulan boleh ke makan gini??"

dan macam² jenis soalan berbentuk "ehhh??" "ehh" "ehhhhhh"...no no no...
saya tak mahu dengar semua tu...
hanya puan² yang tahu kemampuan anak puan² makan...
gitewww~  (^^,)

jadi tanpa membuang masa, mari kita mulakan sesi memasak! yeyyy!
oh jangan lupa untuk cuci tangan bersih² ye  *duhhh!*  :p


 bahan² nya ialah tepung atta, tepung jagung dan unsalted butter...saya beli jenama Anchor sebab tu je yang glemer dan senang cari di mana² pasaraya...saya beli kat Giant je  ^_^

oh pre-heat oven dulu ye pada 190 darjah celcius...


 kita bahagikan bahan² tadi...

1/2 cup unsalted butter
1/8 cup tepung jagung
3/4 cawan tepung atta

Mujurlah kat rumah mak memang ada measurement cup tu...senang nak memasak follow resipi sebijik-sebijik...kahkahhh  *chef lah sangat kannnn!*  :p

eh kalau korang takde measurement cup ni korang boleh search je kat Google website for 'Cooking Measurement Converter'...ada banyak website...so korang pandai² la tengok...dari website ni jugak la aku boleh tau 1/8 cup to sama dengan 1 sudu besar...paham dak ni?? tak paham tanya....huhu~


 pukul unsalted butter sampai kembang...mak aku cakap 'kembang' tu maksudnya butter dah lembut...senang nak kacau...


kemudian saya bahagikan adunan kepada 2...sebab nak buat dua flavour..satu campur dengan 2 sudu madu kurma...satu lagi campur dengan  2 sudu teh cream cheese...untuk flavour pun terpulang la korang nak campur apa...  :)

Simpan adunan dalam peti lebih kurang setengah jam...bukan peti besi...tapi peti sejuk...lalalala~  then bentuk² kan mereka mengikut kreativiti memasing...


 aku tak kreatif...maka hasilnya adalah sangat membosankan...kahkah...yang penting semua ni bakal masuk perut Zafirah...so lantaklahhh...huhuhu~

Bakar selama 20-30 minit...

dan hasilnyaaaa~


oh abaikan yang macam hangus tu...tak hangus pun sebenarnya...tu kaler kurma...grrr~


Satu bancuhan ni boleh dapat dalam 9 biji biskut...
tu pun bergantung pada saiz biskut jugak...hihi~
aku simpan dalam tupperware kedap udara and letak pada suhu bilik je...
tahan lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~
tapi kalau tak konfiden nak letak dalam fridge pun boleh   :)

aku suka flavor cheese...lemak berkrim gitu...
tak amek pulak gambar Zafirah makan shortbread...
memang bersepah habis lantai...
biskut ni sangat rapuh...
jadi risiko untuk tercekik adalah sangat rendah...
risiko untuk baby tabur atas sofa/lantai adalah sangat tinggi...hahaha~
sebagai langkah berjaga², sentiasa lah pantau anak uols makan...
jangan tinggalkan dia mentakedarah biskut sorang²...oke?! =)

Selamat mencuba!! ^_^



 Kalau suka sila lah LIKE! Terima kasih sudi membaca!

13 comments:

Anum said...

nyum2

Puan Eka said...

apesal org tua cam ika ni terliur ha..hahahahaha

SUHAIDA said...

alooo.umah su xde oven..tak leh nak buat laaaa

ifa said...

awak....yg finger food bread ari tu, tahan brapa lama kalo simpan?

yanamib said...

seminggu kot..
xpernah simpan lama²..
biasa 3-4 hari dah habis =)

Rtp Farra Arisha said...

mmh nyam nyam. no wonder Zafirah's a bit chubby! :p

Unknown said...

uish...sedapnye..
ni ibu Hasif yg terliur tgk..
belum try test lg..
confirm mintak lg tk bg peluang Zafirah ni..hehe

meow sgt lapar said...

yg hangus tue nampak sedap :D

Unknown said...

mikhail besar nanti senang la akak nak cari resepi..cari kat blog yana je ..:)

Unknown said...

dah nampak macam biskut raya plak

ifa said...

Dah try buat resepi roti gulung tu. tp mcm tak jadi je.. Atau memang lembik tengah2 roti tu? Baby kita makan, dia nonyot, sekali terputus tengah. Besar roti tu masuk mulut. Risau tercekik je

Aty Fared said...

Nak cuber..!!

Suliana Yusof said...

BESTNYER... NANTI NAK CUBA LAH... TQ YE..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to LIFE 101
Designed by UMIESUEstudio 2015